Poznáte príbeh o Dávidovi a Goliášovi? Ten mi totiž príde ako dokonalý príklad toho, čo sa práve deje medzi automobilkami Lancia a Alfa Romeo. Český portál auto.cz nedávno upozornil na tento neobyčajný fenomén.

Možno sa práve pýtate, ako je to vôbec možné? Alfa predsta pred pár rokmi predstavila skvelý sedan Guilia a praktické SUV Stelvio. Obe sa snažia podobať na nemeckú “svätú trojicu” svojim spracovaním, jazdnými vlastnosťami ale aj cenovou hladinou v ktorej sa pohybujú. Autám nechýbajú ani ostré varianty s označením QV, ktorým pod kapotou pracuje vidlicový šesťvalec o výkonu 510 koní. Okrem Guilie a Stelvia ponúka Alfa aj mestskú Giuliettu a čistokrvný dvojmiestny športiak 4C. Keď sa na to pozrieme s nadhľadom – Alfa má relatívne pestrú ponuku a svoje vozidlá ponúka vo väčšine (ak nie dokonca všetkých) štátov v Európe. Lancia je pritom jej presným opakom. Podobne ako v príbehu – Goliáš je veľký a silný.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Na druhej strane stojí, dnes už malá, automobilka Lancia. V ponuke má jeden jediný model, ktorý predáva iba v rodnom Taliansku. Nikde inde. Po vstupe Afly a Lancie do koncernu FCA začala hrať veľkú rolu koncernová politika. Automobilky si totiž veľmi silno konkurovali. Kým Alfa Romeo dosalo ohromnú podporu na vývoj nových modelov a tým pádom aj oživenie značky, Lancia zostala bez povšimnutia. Koncern ju uložil do “zimného spánku”, pretože v nej nevidel veľkú perspektívu. Ak mi neveríte, pokojne sa môžete pozrieť na slovenské webstránky oboch značiek. Lanciu by som označil ako Dávida, ktorý je omnoho menší ako Goliáš.

Dávid poráža Goliáša

Rovnako ako v biblickom príbehu, aj v tomto prípade poráža Dávid Goliáša. Príbeh je príbeh, no ako je možné, že automobilka, ktorá predáva jeden model v jednom štáte má lepšie predajné čísla ako automobilka, ktorá predáva 5 modelov (s verziami QV dokonca 7) v celej Európe?

Lancia aj napriek starnúcemu päťdverovému hatchbacku Ypsilon naďalej rástla aj bez podpory koncernu. Taliani ju jednoducho milujú, čo pre značku znamenalo medziročný nárast v predajoch o 27,4%. Alfa Romeo aj napriek modernizovanej modelovej palete ročne stratilo na predajoch ohromných 41,6%. Ak sa pozriete na tabuľku nižšie, zistíte, že od roku 2016, kedy boli predstavené modely Giulia a Stelvio, Lancia naberá opäť na sile. Za prvý polrok kalendárneho roku 2019 predala približne o 5 tisíc viac Ypsilonov ako Alfa všetkých svojich modelov dokopy.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Aj bez podpory od koncernu sa menšej automobilke darí viac.

Otázkou teda je – prečo taliani tak milujú Ypsilon a Alfe sa nedarí? Na Talianskom trhu má Lancia veľmi silnú pozíciu. Štýlový mestský hatchback je obľúbený hlavne medzi mladými a turistami, ktorí si auto vypožičiavajú. Osobne si myslím, že za úspechom stojí najmä jedinečný dizajn vozidla a farby, v ktorých je ponúkané. Odpoveď na druhú časť otázky je o niečo komplexnejšia. V prvom rade musím podotknúť, že od predstavenia modelov Giulia a Stelvio je automobilka s hadom a krížom v znaku viac-menej neaktívna. V sekcií Modely na ich webstránke síce nájdete nový koncept kompaktného SUV Tonale, no to je všetko. Marketing značky v niektorích krajinách bol dosť slabý a navyše skončil aj konkurent Ypsilonu MiTo.

Rok Predaje Alfa Romeo (ks) Predaje Lancia (ks)
2009 110 553 121 551
2010 110 128 99 376
2011 130 534 103 157
2012 89 976 93 639
2013 64 415 74 818
2014 59 190 72 173
2015 56 802 61 671
2016 66 167 67 230
2017 85 691 60 805
2018 82 929 48 845
Jan-Jún 2019 29 336 34 728

Plány do budúcna

Po pár rokoch zbierania údajov o predajoch je otázne, či krok, ktorý koncern FCA pred pár rokmi podnikol, bol správny. FCA-čko dokonca nepredpokladalo ani úspech Lancie na domácom trhu a plánovalo značku zrušiť koncom roku 2019. Ten krok by však bol veľmi iracionálny. Súčasne s úspechom Lancie začínajú po internete kolovať fámy o novej generácií Ypsilonu. Tá by mala prísť v priebehu budúceho roku s priestrannejšou kabínou.

Zdroje: auto.cz / startstop.sk

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!