Propaganda proti dieselovým motorom sa Európou valí už pomerne dlho. Ovplyvnila však aj našich motoristov, alebo sme stále verní klasike?

Na pomoc sme si zobrali oficiálnu štatistiku Združenia automobilového priemyslu. Nájdeme v nej totiž veľmi zaujímavé údaje. Začnime druhom zákazníkov. Hoci sa životná úroveň občanov v posledných rokoch zlepšila, je pomer firemnej a súkromnej klientely po auguste približne 69 : 31. Aj naďalej sa teda významnou mierou o odbyt nových automobilov starajú predovšetkým firmy a živnostníci.  Na základe tohto faktu by som predpokladal, že firmy ročne najazdia veľa kilometrov, a tak zostanú verné nafte. Omyl. Doba antidieselová dorazila už v plnom rozsahu aj na Slovensko. Na Slovensku sa za prvých osem mesiacov roka predalo 71 569 nových osobných automobilov (kategória M1), z čoho dieselový motor pod prednou kapotou malo iba 17 854. Na celkovom odbyte nových automobilov, teda mali autá tankujúce naftu podiel iba necelých 25 percent. Výrazný podiel, približne 71 percent, patrí autám s čisto benzínovým motorom.

Diesel medziročne stráca

Ešte zaujímavejšie sú tieto čísla ak ich porovnáme s rovnakým obdobím minulého roka. Za prvých osem mesiacov roka 2018 sa u nás predalo 71 202 nových osobných automobilov. Dieselový motor malo pod prednou kapotou 21 539, čo predstavuje podiel približne 30 percent. Medziročne teda dieselové motory stratili takmer 5 percent. V číslach to znamená, že sa ich napriek miernemu celkovému rastu trhu predalo o 3 970 kusov menej. Záujem o autá s benzínovým motorom naopak medziročne narástol. Za prvých osem mesiacov roka 2018 si ich kúpilo 47 193 zákazníkov a v aktuálnom roku už 50 754. Ich trhový podiel teda stúpol zo 66 na 71 percent. Čo sa pod tento vývoj podpísalo. Na jednej strane výrazná kampaň proti dieselovým motorom, no podľa mňa je dôvod oveľa prozaickejší. Automobilky skrátka dieselové motory postupne prestávajú ponúkať. Niektoré modely si s nimi už dokonca nekúpite vôbec.

Odbyt hybridov rastie

Do celkového trhu nám teda ešte zostali štyri percentá. Čo sa za nimi skrýva? Hybridy. Osobne mám hybridy rád a pri súčasnom stave infraštruktúry ich považujem za jedinú relevantnú alternatívu. A navyše od vodiča nevyžadujú žiadne špeciálne návyky. Neprekvapuje ma preto, že im na chuť prichádza čoraz viac našich motoristov. Výrazný podiel na ich úspechu samozrejme patrí značke Toyota, ktorá hybridnú techniku ponúka v takmer každom segmente trhu. Výsledok? Po niektorom z jej hybridných modelov u nás v tomto roku už siahlo priam neuveriteľný 1 369 motoristov. A hoci zo svojich automobilov vyškrtla naftové agregáty, medziročne jej odbyt vzrástol o veľmi slušných 8,33 percenta. Dieselové motory jej teda nechýbajú.

Renault Zoe

Elektromobilita zatiaľ neláka

Hoci sa tu a tam objavujú správy o výraznom raste odbytu elektromobilov, Slovensko táto móda zatiaľ zjavne obchádza. Odbyt na úrovni 113 kusov je totiž skôr splnením sna niekoľkých jednotlivcov, či snaha o prejavenie emisnej zodpovednosti firiem. V porovnaní s cudzinou, napríklad Holandskom či Nórskom, je to však žalostne málo. Ak chceme, aby odbyt elektromobilov nabral tempo okolitých krajín, bude treba výrazne investovať do rozvoja nabíjacej siete. Otázne je, či na rozvoj budú stačiť súkromné peniaze, alebo by mal formou projektov prispieť aj štát. Druhým pilierom podpory elektromobility je štátna podpora pri kúpe auta. Či už vo forme finančnej dotácie pri kúpe auta, alebo daňového bonusu. Zdá sa, že v tejto oblasti už čoskoro svitne na lepšie časy. Nakoľko to pomôže dnes povedať nemožno. Ublížiť to však celkom určite neublíži.

Tesla úplne ovládla Holandsko, zákazníci si ju natoľko obľúbili…