Začali sa vyrábať v roku 2010 a dnes sa s veľkou odhodlanosťou prebíjajú na trh s jasným cieľom. Zbaviť sa emisií a dosiahnuť nezávislosti. Kto EV bude kupovať?

Vstup do nového desaťročia nám pripomína, že elektrické vozidlá (EV) s nami prežili už jednu dekádu. Aj keď sa zdá 10 rokov ako pomerne krátka doba na vývoj, od počiatku po dnešok sa progres v oblasti technológií a vozidiel zmenil k prepracovanejšiemu a komplexnejšiemu systému, ktorý nás skutočne posunul vpred.

Je ťažké uveriť, že pôvodná a úplne elektrická Tesla Roadster má už viac ako desať rokov. A to bol Roadster prvým miľníkovým strojom – prvý vyrobený EV, ktorý používal lítium-iontové batérie, a prvý, ktorý rozbil dojazd 300 km na jedno nabitie. Z 0 na 100 km/hod to vytiahol za 3,7 sekundy a stál asi 100 000 dolárov.

Ako EV definovali dopravu počas desaťročia?
Zdroj: Tesla

A teraz? Po uzavretí roka sa môžme sústrediť na tohtoročné Porsche Taycan. Auto vybehne na 100km/hod behom 3,8 sekundy, dojazd má viac ako 300 kilometrov a jeho cena sa bude pohybovať okolo 100 000 dolárov. Ako to znie? Že sa nič nezmenilo?

Je zvláštne, že v tomto kritickom desaťročí automobilovej elektrifikácie sme dosiahli obrovský pokrok – ale pritom zdanlivo vôbec žiadny. EV zaplavujú trh s neustále sa zvyšujúcou výdržou batérií, nižšími cenami (aj vďaka podpore jednotlivých štátov) a lákavejším dizajnom. Vďaka týmto vylepšeniam sa do rodiny EV dokážu zapojiť aj normálny ľudia, nielen osoby odsúdené k urbanistickému životu.

Elektrická dekáda: Ako EV definovali dopravu počas desaťročia?
Zdroj: štartstop.sk

Pritom vzniklo na trhu toľko možností, z ktorých sa dá vybrať – kompaktné BMW i3, Nissan Leaf, Tesla, i-Pace Jaguar, Audi e-Tron, Rivian či Taycan. Máme možnosť zvoliť si ideálne EV, pretože škála konfigurácií je naozaj pestrá. Maximálny dojazd ale stále pretrváva medzi 300 až 400 kilometrami, hlavne ak sa bavíme o lacnejších vozidlách z EV spektra. A práve nabíjanie je problém.

Ak postavíte nabíjačky, EV prídu

Čísla odkúpených či rezervovaných elektrických vozidiel budú tento rok určite stúpať, hlavne vďaka rastúcej infraštruktúre. Elektrifikované autá sú v súčasnosti pre obyvateľov bytov úplne nepraktické a majitelia domov musia platiť extra šaržu za vlastné nabíjacie stanice, aby sa vyhli nutnosti dobíjania na stále malom množstve verejných staníc.

Auto Na Elektrický Pohon, Auto, Carsharing, Smart

Jasné, môžete na svojej Tesle prejsť po celej krajine, ale stále tu bude nejaký malý nezbedný škriatok, ktorý vám bude do ucha šepkať, že baterka pomaly ale isto nemá dostatok šťavy. A takéto rozmýšľanie iba spôsobuje bolehlav a prípadné zdržania. Popravde, je nereálne očakávať, že sa infraštruktúra objaví cez noc. Hlavne nie na Slovensku.

Ale celé desaťročie majitelia aj automobilky bojujú s touto ťažkou výzvou. Kým sa ale situácia nezmení, komfort spaľovacích motorov zostane neprekonaný. V novom desaťročí budú musieť EV pokračovať v trende znižovania cien a zároveň si osvojiť tradičnejšiu funkčnosť a vzhľad.

Elektrická dekáda: Ako EV definovali dopravu počas desaťročia?
Zdroj: Tesla

EV pre ľudí?

Ako už iste všetci vieme, generálny riaditeľ spoločnosti Tesla, Elon Musk, odhalil v novembri minulého roka Cybertruck. V mnohých ohľadoch by sme to mohli brať ako skvelé ukončenie jednej dekády. Pochybný dizajn a nereálna praktická stránka sú stále silne polarizované.

Ak ste zástancom objemného naftového motora, EV nebudú nikdy vašou šálkou kávy. A verte či nie, ani silných zástancov elektrických vozidiel Cybetruck príliš nezaujíma, aspoň nie žiadnym zmysluplným spôsobom. Na opačnej strane tu máme ale nový Ford Mach-E, ktorý si aj napriek riskantnému privlastneniu značky Mustang získal davy.

Elektrická dekáda: Ako EV definovali dopravu počas desaťročia?
Zdroj: Ford

A v zmysle znižovania ceny obe tieto vozidlá trafili presne do čierneho. Budú cenovo dostupné, v závislosti od výdrži batérie prejdú 300 až 400 kilometrov a môžu sa tak stať prvými EV pre skutočných ľudí. Je tak možné, že v budúcej dekáde sa budeme lúčiť zo spaľovacím motorom, ale nechajme sa prekvapiť.

Pridaj komentár