Od začínajúcich motorkárov prichádza pomerne pravidelne jedna tá istá otázka: Akú motorku si mám kúpiť? Oplatí sa tá a tá? Na takto položenú otázku ale neexistuje jednoznačná odpoveď.

Netreba pozerať len na pomer cena-hodnota a to ako konkrétny stroj vyzerá. Treba hlavne vedieť, aký som typ motorkára, aký jazdný štýl preferujem a kde budem najviac jazdiť… Ponúkame prehľad najbežnejších typov motoriek, tentokrát nie podľa ich technických riešení a výhod a nevýhod, ale skôr podľa preferovaného štýlu jazdy, pretože každému vyhovuje niečo iné.

Naháč: Stávka na istotu
Yamaha MT09

Ako prvým by sme začali naháčom. Je ich na cestách v dnešnej dobe asi najviac a zväčša je to prvá voľba pre začínajúceho motorkára hlavne pre jeho všestrannosť. Aj keď pôvodne naháče sa objavili koncom osemdesiatych a začiatkom deväťdesiatich minulého storočia, kde vznikli zo superšportov. Od ich začiatkov ubehlo veľa času a aj jednotliví výrobcovia ich začali cielene zaradovať do svojich ponúk, a následne zákonite začalo aj ich delenie do jednotlivých podkategórií. Tie najbežnejšie sú športové, klasické či v poslednej dobe veľmi obľúbené retro.

Najčastejšie na nich sú vidieť skôr víkendoví jazdci za dobrodružstvom, druhou najbežnejšou kategóriou sú mestskí pozéri, ktorí si s ňou vyjdú na kávičku niekam do mesta.

Superšport: Pre tých naozaj rýchlych
Honda CBR 650R

Ďalšou veľmi obľúbenou kategóriou sú superšporty. Už z názvu je jasné, akú majú cieľovú skupinu. Chcú jazdiť rýchlo a naháňať časy na okruhoch, kde sú ako doma a kde dokážu využiť svoj potenciál. V premávke väčšinou vidíte len ich zadné koncové svetlá. Vďaka ich farebnosti a nálepkám, ktoré odkazujú na motoršport sa im hovorí najčastejšie jogurty.

Niektorí s trochou čierneho humoru tvrdia, že toto pomenovanie najlepšie vystihuje, čo z jazdca zostane, keď s takýmto strojom vo vysokej rýchlosti havaruje.
Pokiaľ viete, že sa najčastejšie budete chcieť naháňať na okruhu, či v každej zákrute drať kolenový slajder, tak toto bude vaša voľba.

Turistické: Na dlhé výlety
Kawasaki Versys 1000SE

Treťou najbežnejšou kategóriou sú turistické a enduro motorky. Sú ako stvorené na dlhé výlety za hranice všedných dní. V meste ich veľmi nevidieť, pretože prepletenie sa kolónami pred semaformi ich majitelia považujú zväčša za nutné a nudné zlo. Najradšej majú dlhé výlety či už po asfalte alebo aj mimo spevnených ciest. Pokiaľ za deň nespravia aspoň tristo kilometrov, jazda sa im ani neráta. Tie moderné sú často nabité rôznymi technickými vychytávkami, uľahčujúcimi dlhé jazdy v sedle. Pokiaľ máte radi dlhé výlety a pohodlný posed, tak v tejto kategórii si určite vyberiete.

Čopre a cruisre: Pre milovníkov klasiky
Honda Goldwing

Tou asi najstaršou kategóriu motocyklov sú klasické čopre a cruisre. Nikam sa neponáhľate, času máte dosť a radi sa kocháte okolím? Tak v tejto kategórii ste správne.

Najjednoduchšie rozdelenie týchto dvoch kategórii je asi na príkladoch. K najlegendárnejším čoprom patria Harley Davidson, ich majiteľom ide o jedinečnosť, personalizáciu motocykla a zakladajú si na histórii značky.

Cruisre sú obrovské krížniky ciest na dvoch kolesách, pri ktorých ide hlavne o pohodlie. Pre porovnanie, v našich končinách je ich najznámejším predstaviteľom Honda Goldwing, ktorá ma vo výbave zrejme všetko, na čo si len pomyslíte. Majiteľov a priaznivcov týchto typov motocyklov spoznáte hneď – kožená bunda s nášivkami klubu a drsný vzhľad.

Skútre – ideálna voľba do mesta
Yamaha X Max 300 a Honda Forza 300

A nesmieme zabudnúť na skútre. Skúter nie je motorka ! To je najčastejšia odpoveď „ortodoxnýxh“ motorkárov. Mnohí motorkári na cestách „skútristov“ ani nezdravia, lebo ich v skutočnosti nepovažujú za motocyklistov. Ale skúter je motorka ! Má dve kolesá ako každý iný motocykel a k tomu motor. A skútre vedia byť na počudovanie aj veľmi rýchle, agilné a zábavné – aj keď samozrejme nie všetky. Pokiaľ sa chcete len vyhnúť dopravnej zápche a prepletať sa ulicami veľkomesta cestou do a z práce rýchlo a s minimálnou spotrebou, tak toto je kategória pre vás ako stvorená.

Kategórii motocyklov je naozaj veľa a ešte sa rôzne delia a vetvia. My sme sa snažili vybrať tie najbežnejšie a ukázať rozmanitosť motocyklov s dôrazom na to, že nie je samoúčelná, ale sú medzi nimi obrovské rozdiely a ukázať, že vyberať si treba primárne predovšetkým na základe vlastného životného štýlu a nenechať sa uniesť reklamami a módnymi vlnami.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.7 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!