Domov News Ako sa efektívne zbaliť aj do menšieho auta? Máme pár praktických riešení,...

Ako sa efektívne zbaliť aj do menšieho auta? Máme pár praktických riešení, ktoré vám zjednodušia dovolenkové cestovanie!

Tento rok bude väčšina z nás kvôli koronakríze dovolenkovať na Slovensku. Na to je ideálne auto. Poradíme vám, ako do neho „napratať“ všetko – od turistickej výbavy cez bicykle až po psa.

Koronavírus tento rok mnohým z nás prekazil pôvodné dovolenkové plány, no na všetkom zlom treba hľadať aj niečo pozitívne. Napríklad to, že epidémia stratila na sile ešte v čase, ktorý nám umožňuje naplánovať a absolvovať pár pekných dní voľna doma – na Slovensku.

A vôbec to nie je zlý nápad, pretože hotely, reštaurácie, kempy a kúpaliská patria k tým najpostihnutejším prevádzkam spolu s kultúrnymi pamiatkami či múzeami. Zostaňme teda na vlne solidarity a pomôžme im aspoň tým, že tento rok budeme viac objavovať krásy našej vlastnej krajiny. A na tento účel je ideálne auto.

Zbaliť však na týždeň či dva viacčlennú rodinu nie je jednoduché ani pre majiteľov kombíkov alebo vanov. Tí, čo vlastnia klasické sedany a hatchbacky musia občas s priestorom doslova čarovať a pri tom môže výrazne pomôcť doplnkové príslušenstvo. Na strechu môžeme dať klasický strešný box, bicykle na ťažné zariadenie a dostatok miesta tak zostane aj pre domáceho miláčika. Tento výpočet sme použili preto, lebo obsahuje tri najčastejšie kategórie doplnkového príslušenstva, po ktorých majitelia áut siahajú. Pozrime sa na ne podrobnejšie a použijeme pri ich hodnotení aj naše skúsenosti z testovaní.

Kam s bicyklom?

Začnime bicyklami. Pri nich máte dve možnosti – strešný nosič, alebo nosič na ťažné zariadenie. Tu je voľba jednoduchá – ak máte ťažné zariadenie, tak skôr voľte nosič, ktorý naň možno upevniť. Pred časom sme tieto dva typy porovnávali z hľadiska spotreby a s identickými autami, približne rovnako naloženými, sme absolvovali vyše 1 500 kilometrov dlhú cestu. Rozdiel v spotrebe bol, samozrejme, kvôli aerodynamike takmer 1,5 litra na sto kilometrov v prospech auta s bicyklami na ťažnom zariadení.

Pri tomto riešení môžete odviezť – v závislosti od konkrétneho zariadenia a možnosti použitia rozširovacej sady, zväčša dva až tri bicykle. Moderné „zadné“ nosiče na ťažné zariadenie sú už prispôsobené aj pre elektrobicykle a čo je dôležité, skonštruované sú tak, že ich možno odklopiť a následne nakladať alebo vyberať veci z kufra aj bez toho, aby ste museli bicykle skladať z nosiča. To je veľmi praktická vec, ktorú si pri kúpe takéhoto zariadenia overte. Pokiaľ je odklápací nosič súčasťou ponuky originálneho doplnkového príslušenstva, je to dobrá voľba, pretože máte zaručenú plnú kompatibilitu a funkčnosť priamo s vaším modelom.

Ak ťažné zariadenie nemáte, stále možno využiť strešný nosič bicyklov. Ako sme už konštatovali – budete s ním mať vyššiu spotrebu, než s tým na ťažnom zariadení. No na druhú stranu – na dovolenku zväčša nechodíte päťkrát ročne, takže plus-mínus litrový rozdiel v spotrebe váš rozpočet určite nezruinuje.

Inštalácia je jednoduchá, na základný nosič ho namontujete aj bez náradia, pričom rám bicykla je v nosiči upevnený špeciálne konštruovaným držiakom, chrániacim jeho kovové časti a kolesá sú upevnené popruhmi.

S bicyklom „na streche“ si dávajte pozor na jednu vec, ktorá vám môže pripadať banálna, no po pár hodinách jazdy na ňu ľahko zabudnete. Pomerne výrazne vám totiž vzrastie celková výška a napríklad pri prejazdoch historickými centrami miest s obmedzenou výškou sa vám ľahko môže stať, že ním zachytíte visiace značky. Vieme, o čom hovoríme, podarilo sa nám jednu takú ohnúť a iba vďaka ústretovosti rumunských policajtov sme neplatili pokutu.

Strešné nosiče

Pokiaľ neplánujete prevážať na streche bicykle, môžete tento priestor využiť na strešný box. Tie moderné už majú naozaj aerodynamické tvary, a preto majú na nárast priemernej spotreby oveľa menší vplyv, než bicykle. Strešný box taktiež ľahko namontovať na základný nosič a z hľadiska objemu takto získate de facto druhý kufor. Samozrejme, závisí to od rozmerov a tvaru, ale ich objem sa pohybuje v priemere niekde medzi 400 až 500 litrami.

Pri výbere si všímajte kvalitu materiálov a praktickou vecou pri vyberaní drobností je napríklad aj možnosť otvoriť ich z oboch strán. Zároveň sa pred kúpou ubezpečte, či je vami vybraný box kompatibilný s konštrukciou vášho vozidla. Základné strešné nosiče, na ktoré možno upevniť lyže, bicykle a aj zmienené strešné boxy majú rôzne tvary a sú zväčša z ocele alebo hliníka. Ak si nie ste kompatibilitou istí, opäť môže byť rozumnou voľbou originálne doplnkové príslušenstvo.

Zviera v aute

Ďalším pasažierom, ktorému treba pri dlhších dovolenkových cestách venovať zvláštnu pozornosť, je zviera, najčastejšie pes. Mnohí „nepsíčkari“ zviera vnímajú v aute ako rušivý element, opak je však pravdou.

Pes z nás v skutočnosti robí pokojnejších a opatrnejších šoférov. Približne 54 % motoristov jazdí opatrnejšie so psom na palube. V prípade mladých šoférov vo veku 18 až 24 rokov je percento opatrných ešte vyššie – až 69 %. S narastajúcim vekom klesá na 42 % pre 55-ročných a starších vodičov. Takýto výsledok priniesol prieskum značky SEAT v Británii. Celkovo sa do neho zapojilo 2 000 šoférov. Až 35 % z nich tvrdí, že sa cítia pokojnejšie, keď majú svojho psa v aute.

Pri väčších plemenách prichádza do úvahy predovšetkým kufor. Tam – najmä kvôli chlpom, ale aj preto, že pri dlhších cestách im môže prísť nevoľno, je ideálna gumená podložka. Najlepšie v kombinácii s dekou, chrániacou zadnú časť sedadiel v druhom rade a boky kufra. Pri týchto ochranných dekách odporúčame vyskúšať ich priamo v batožinovom priestore vášho auta. Niektoré sa totiž problematicky upevňujú a ako sa zviera pohybuje, dokáže ich strhnúť. Dôležité je, aby takáto ochranná deka prekrývala aj nakladaciu hranu. To zabráni psovi, aby ju nechtiac poškodil pazúrmi pri nastupovaní alebo vystupovaní.

Pokiaľ vozíte psa v kufri, ak je to možné, využívajte aj deliacu mrežu, ktorou oddelíte kufor od zvyšku kabíny. Je to dôležité pre vašu aj „psiu“ bezpečnosť najmä v prípade nehody alebo krízovej situácie. Pri nej môže pes spanikáriť a ohroziť ostatných v aute.
A pravdou je aj to, že nudiaci sa pes má občas tendenciu preliezať cez kufor na zadné sedadlá alebo aspoň komunikovať s posádkou. To mu samozrejme zazlievať nemôžeme, no väčšina vodičov nie je nadšená ani z oslintaných zadných sedadiel.

Pokiaľ chcete prevážať menších psov na zadných sedadlách, existujú podobné ochranné deky, umiestňujúce sa medzi predné a zadné sedadlá. A tých ešte menších možno bezpečne pripútať špeciálnymi bezpečnostnými popruhmi pre psov, ktoré majú rovnaké koncovky ako popruhy v aute, takže ich možno úplne jednoducho stabilne ukotviť.

Samozrejme, bezpečnostné popruhy možno využiť aj pre väčšie psy s hmotnosťou do 40 kg, takže nimi viete bezpečne pripútať napríklad aj nemeckého ovčiaka. Menších psov možno prípadne prepravovať aj v na to určených boxoch na zadných sedadlách, väčších v klietkach v kufri, ktoré môžu nahradiť deliacu bezpečnostnú mrežu.

A na záver ešte jedna praktická drobnosť. Ak máte staršieho psa, alebo vyššie auto, určite mu prikúpte aj nastupovaciu rampu. Tá mu umožní pohodlnejšie vojsť do auta, alebo z neho vystúpiť a nevypestuje si k tomuto druhu prepravy averziu.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTEST MINI Cooper SE Electric, zachovalo si vlastnosti motokáry?
Nasledujúci článokPríchod novej Škody Karoq je na spadnutie
Pracujem ako motoristický a technologický novinár už 17 rokov. Počas nich som spolupracoval s denníkom Národná obroda, časopisom Brejk, portálom Autoserver a najdlhšie, vyše 14 rokov, s týždenníkom Plus 7 dní. Zároveň som prispieval do niekoľkých odborných médií a som členom slovenskej poroty Auta roku. V oblasti automotive ma zaujímajú hlavne nové technológie a ekonomické trendy.