Domov News Veľká cena Japonska – Suzuka

Veľká cena Japonska – Suzuka

Formulové preteky majú v Japonsku dlhú tradíciu. Zo slávnej histórie pripomeniem legendárny súboj Niki Lauda – James Hunt. Tento sa odohral na okruhu Fuji. Hunt sa stal majstrom sveta o jediný bod. Trpkosť prináša spomienka na rok 2013 a tragédiu pilota Marussie Julesa Bianchiho.

V novodobej histórii tu najviac víťazstiev získal M.Schumacher. Treba spomenúť ešte jedno prvenstvo. V roku 1976 sa odtiaľto uskutočnil prvý živý TV prenos pretekov F1.

Prvý tréning vyznel optimisticky pre Ferrari a Seba Vettela. Treba povedať, že v Japonsku to bola  pre stajňu z Maranella posledná radostná vec. Druhý tréning bol poriadne mokrý. Väčšinu času vypĺňali mechanici aj jazdci modelárstvom. Z reklamných predmetov,  fliaš a iného nepotrebného vybavenia skonštruovali plavidlá a už sa pretekalo. Tentokrát na riečke tečúcej popred boxy. Cenu za invenciu odo mňa by asi získal žltý plávajúci banán s logom Renaultu. Nakoniec na niekoľko záverečných minút vyšlo poumývať podvozok šesť monopostov. Hamiltonov Mercedes bol najrýchlejší. V poslednom tréningu sa konali crash testy. Bottas ľahký, ale Raikkonen poriadne vyskúšal pevnosť konštrukcie zadnej nápravy. Otras nevydržala prevodovka. Bottasov tím dal Mercedes dal do skvelého stavu a Valtteri skončil s najlepším časom.

Kvalifikácia bola pre Kimiho mechanikov psychocukatúrou. Havarované Ferrari organizátori priviezli 90 minút pred začiatkom. Už sa začalo jazdiť, keď sa nastavovala geometria. Raikkonen akurát stihol zajazdiť kvalifikačný čas. Následne nezvládol Grosjean svoj  Haas. Prvá časť kvalifikácie skončila predčasne. Doplatili na to viacerí  jazdci vo svojich rýchlych kolách a celé to bolo skreslené. Nakoniec zvíťazil Hamilton pred Bottasom. Z tretieho miesta sa (zatiaľ) vytešoval Vettel. Do prvej desiatky sa nakoniec dostalo aj druhé červené auto a Alonso s McLarenom-Honda. Celkovo ale na tom nezáležalo pretože nasledoval  „chaosprvok“ s názvom technické penalizácie. Menoslov postihnutých: Bottas, Raikkonen, Palmer, Sainz, Alonso.

Na štarte Hamilton uhájil svoju prvú pozíciu pred Vettelom, Ricciardom a Verstappenom. V prvej zákrute si Red Bully dosť tvrdo prehodili pozície. Následne Sainz nezvládol zákrutu a poškodil monopost Torro Rosso. Raikkonen inkasoval v tej istej zákrute „bodyček“ od Hulkenberga, ten poslal fínovo Ferrari na chvost poľa. Nasledoval safety car. A smola bez konca pokračuje. Vettelovo auto stráca výkon a prepadá sa z pozície na pozíciu. Nakoniec motor ide iba na 5 valcov. To je pre Seba koniec a zrejme aj koniec ambíciám na ďalší majstrovský titul, aj keď teoretická šanca stále žije. Na treťom mieste sa usadil Ocon, no nie na dlho. V ôsmom kole mal kolíziu Sauber M.Ericssona. Kimi rozbieha veľkú stíhaciu jazdu a vracia Hulkenbergovi požičané. Výborná strategická práca v podaní Red Bullu. V 22. kole ide z druhého miesta prezúvať Verstappen so stratou 5 sekúnd. Mercedes  L. Hamiltona v ďalšom okruhu vychádza na trať s novými pneumatikami a náskok sa zmenšil na 3 sekundy. Miestami to Max sťahuje na sekundu a pár desatín. To už ale Hamilton dobieha Bottasa. Nastáva čas pre veľkú réžiu z dielne Mercedesu. Treba povedať veľkú a nie dobrú. Zo začiatku turbulentný vzduch spomaľuje jazdca číslo jeden a Red Bull sa ocitá v detekčnom bode pod sekundou. Mohol by na rovinke otvoriť zadné krídlo. Chybu si vedenie strieborných šípov uvedomilo neskoro. Nasledoval striktný príkaz pre Valtteriho. Bottas dáva nohu z plynu a začína brzdiť Verstappena. Nie športové, ale účinné. Po štyroch kolách sa trápenie skončilo. Jazdec číslo dva odbočil do boxov na nutnú výmenu gúm. Karma dostihla Renault v 41. okruhu. Hulkovi zostalo otvorené zadné krídlo a z pretekov odstupuje. Poradie: Hamilton, Verstappen, Ricciardo, Bottas, Raikkonen. Okrem vedúceho jazdca všetci chceli vylepšiť umiestnenie. Stíhačky ako na leteckých dňoch. Koniec týmto snahám urobil Williams Lanca Strolla v podobe „šlusdefektu“ pravého predného kolesa. Monopost zostal vedľa trate. Opäť nastal režim VSC. Skončil dva okruhy pred koncom pretekov. Verstappen  mal zopárkrát lídra šampionátu na dostrel. Jeho nádeje v závere pretekov prekazila stará garda Massa a Alonso. Spolu urputne bojovali o bodík za desiate miesto, ako keby viedli závod. To, že sú o kolo späť, im zápale boja ušlo. Je známe, že veteráni veľkou láskou k Holanďanovi nehoria, ale týmto nešportovým, rovno povedané hlúpym blokovaním si pokazili meno. Z víťazstva sa opäť tešil Hamilton. Pódium doplnili Verstappen a Ricciardo. Štvrtý skončil Bottas. Raikkonen stíhaciu jazdu  premenil na piaty post. Šampionát v Ázii končí a sťahuje sa do Texaského Austinu. Pre zmenu bude doma tím Haasu.

 

Z boxovej uličky:

V sobotu sa majstrom sveta F2 predčasne stal Charles Leclerc. V budúcej sezóne by sme ho mali vídavať v tíme F1 Sauber. Jasno je už aj v F3, kde je novým šampiónom George Russel.

Zdravotné  problémy Maxa Verstappena po oslavách víťazstva v Sepangu zľahčoval Danny Ricciardo aj na palube lietadla Renaultu, kde si robil zábavné selfie s utrápeným Maxom.

Niki Lauda o Vettelových problémoch s Ferrari: „Už je mi ho pomaly aj ľúto, ale stále treba s ním rátať.“

Výsledky:

  1. Hamilton Mercedes
  2. Verstappen Red Bull
  3. Riciardo Red Bull
  4. Bottas Mercedes
  5. Raikkonen Ferrari
  6. Ocon Force India
  7. Perez Force India
  8. Magnussen Haas
  9. Grosjean Haas
  10. Massa Williams

 

Priebežné poradie:

  1. Hamilton Mercedes                    306
  2. Vettel Ferrari                            247
  3. Bottas Mercedes                       234
  4. Ricciardo Red Bull                    192
  5. Raikkonen Ferrari                     148
  6. Verstappen Red Bull                 111
  7. Perez Force India                      82
  8. Ocon Force India                      65
  9. Sainz Torro Rosso                     48
  10. Hulkenberg Renault Sport        34

 

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNepočujúci za volantom? Vďaka Uberu to ide.
Nasledujúci článokTEST – Hyundai i30 1,6 CRDi