Domov News Veľká cena USA

Veľká cena USA

Zvláštna personálna politika Toro Rosso. Masívna prevaha tímu Mercedes v tréningoch a kvalifikácii. Carlos Sainz prekvapil rýchlosťou.

COTA – tak znie v Amerike prezývka okruhu v Texaskom Austine. Je relatívne nový, otvorili ho v roku 2012. Dráha je zmes zákrut odkopírovaných zo Silverstonu, Hockenhemringu a trochu aj z iných európskych klasík. Zaujímavosťou je stúpanie o vyše 40 metrov. Celkové prevýšenie predstavuje 133 metrov. Navyše sa ako jeden z mála jazdí proti smeru hodinových ručičiek. Krčné svalstvo pretekárov dostáva enormne zabrať.

Do USA  Pirelli doviezol úplne najmäkšie zmesi. No aj tie mali čo robiť na pestrofarebne vymaľovaných obrubníkoch s extrémne šmykľavým povrchom. Monoposty tu išli do hodín aj na suchu. Keďže v prvom tréningu aj pršalo, dalo by sa na prstoch jednej ruky spočítať,  kto sa neotočil. Výrobca pneumatík na to reagoval novými sadami do dažďa – zrejme experimentálnymi, lebo ešte nemali žiadne označenie. Jedinečná situácia nastala v juniorke Red Bullu. Za volant Toro Rosso sa jednoducho nemal kto posadiť. Carlosa Sainza požičali Renaultu, Kvyat dostal stopku pre F1, jeho náhradník – talent P. Gasly odletel do Japonska na šampionát Superformuly, ktorý sa nakoniec neuskutočnil pre tajfún. Tímový šéf si nakoniec spomenul na Brenta Hartleyho. To, že s ním pred siedmimi rokmi pre nespokojnosť ukončili spoluprácu, akosi nezavážilo. A tak novozélanďana posadili do kokpitu a ukáž čo si zabudol. Hartley je síce víťaz tohtoročnej 24-hodinovky v Le Mans, ale rozdiel medzi LMP1 a F1 je priepastný. Toro Rosso má tak dvoch jazdcov, ktorým slušne povedané ukázali dvere (Kvyat a Hartley).

O tréningoch a kvalifikácii to podstatné – všetko vyhral Hamilton na Mercedese. Osobné penalizácie si odniesli: Magnussen (blokovanie) a Stroll (mimoriadne nebezpečná pomalá jazda pred Grosjeanom). Samozrejme, boli aj technické penalizácie: Hartley, Hulkenberg, Verstappen a Vandoorne.

Po všetkých týchto rošádach vyzeral štartovací rošt takto: Vpredu Hamilton a Vettel, za nimi Bottas a Ricciardo, Tretí rad: Raikkonen a Ocon, ďalej Sainz a Alonso. Desiatku najlepších uzatvárajú Pérez a Massa. Oficiálna ceremónia pred štartom priniesla novinku v podobe predstavovania jazdcov. V USA si totiž na Formulu 1 veľmi nepotrpia. Bližšie srdcu sú im ovály a technologicky jednoduchšie seriály. Ale ako otváracia show OK. Chýbala snáď iba voľba Miss Texasu.

Konečne štart.

Z obidvoch rivalov štart zvládol lepšie Vettel pred Hamiltonom. Nasledoval španielsky súboj o 7 a 8 miesto, vyhráva Alonso. Nasledujúce a aj ďalšie kolo bolo v znamení súboja Bottas – Ricciardo. Tvrdý ale férový súboj prial Fínovi. Verstappen začína stíhaciu jazdu. Ďalší duel Raikkonen – Ocon  vyhráva Kimi.. Smola Nica Hulkenberga – motor Renault  zo zdravotných dôvodov končí. V 6. kole prichádza nevyhnutné. Mercedes L. Hamiltona necháva za sebou Ferrari Seba Vettela. O desať kôl neskôr vypadáva Danny Ricciardo. Nastala veľká éra taktizovania s pneumatikami. Nakoniec všetky rozhodujúce tímy prešli na filozofiu dvoch rozličných stratégii. Nevyhli sa chybám (v 20. kole Mercedes vyšiel z boxov tesne pred Ferrari Seba Vettela a neskoré prezutie Maxa Verstappena –  prišiel o pár dôležitých sekúnd ). Od  37. po 42. kolo trval súboj Bottas – Raikkonen. Nakoniec dopadol pozitívne pre Ferrari. Nasledovala réžia stajne z Maranella a Seb sa ocitá pred Kimim. Max sa však nevzdáva a ide pred Bottasa aj za cenu kontaktu. Posledná zákruta a Verstappen je na treťom mieste. V takejto formácii prechádzajú cieľovou rovinkou. Radosť Red Bullu však netrvá dlho, o 62 sekúnd prichádza verdikt traťových komisárov: penalizácia M. Verstappena za predbiehanie mimo trať. Pódium obsadzuje L. Hamilton, S. Vettel a K. Raikkonen.

Ďalšia veľká cena nás čaká v Mexiku. Uvidíme, či Pérez dostane výnimku a bude môcť predbehnúť Ocona.

 

Z boxovej uličky:

Lewis Hamilton po kritike D. Trumpa opäť politizuje na svetovej úrovni. Tentokrát mu padla do oka nemecká kancelárka A. Merkelová, ktorú miluje za otvorenie hraníc, čo je pre neho inšpirujúce.

Red Bull predĺžil zmluvu s M. Verstappenom až do sezóny 2020.

Alonso definitívne potvrdil svoje zotrvanie v Mc Larene a odkazuje žltým Renaulťákom: „Budete to mať ťažké, lebo McLaren bude vpredu.“

Oneskorená kvalifikácia má svojho vinníka. Je ním Justin  Timberlake a jeho koncert. Z obavy usporiadateľov, aby diváci neodišli, posunuli kvalifikáciu o dve hodiny. Obavy boli zbytočné. Davy jeho priaznivcov boli také obrovské, že neporiadok, ktorý po sebe zanechali, sa odstraňoval až do rána.

Výsledky:

  1. Hamilton Mercedes
  2. Vettel Ferrari
  3. Raikkonen Ferrari
  4. Verstappen Red Bull
  5. Bottas Mercedes
  6. Ocon Force India
  7. Sainz Renault Sport
  8. Pérez Force India
  9. Massa Williams
  10. Kvyat Toro Rosso

Priebežné poradie:

  1. Hamilton Mercedes                    331
  2. Vettel Ferrari                            265
  3. Bottas Mercedes                       244
  4. Ricciardo Red Bull                     192
  5. Raikkonen Ferrari                     163
  6. Verstappen Red Bull                 123
  7. Pérez Force India                     86
  8. Ocon Force India                      73
  9. Sainz Renault Sport                  54
  10. Massa Wiliams                        36

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokChiron má nového vyzývateľa. Hennessey Venom F5 mieri do výšin.
Nasledujúci článokPočuli ste už o panoramatickom airbagu?