Domov News Gordon Murray T.50s Niki Lauda: Extrémne auto za extrémnu cenu

Gordon Murray T.50s Niki Lauda: Extrémne auto za extrémnu cenu

Gordon Murray T.50s Niki Lauda: Extrémne auto za extrémnu cenu

Pokračovateľ odkazu kultového McLarenu F1 bol oficiálne predstavený v minulom roku, no dnes sa svetu predstavil jeho extrémnejší variant.

Ian Gordon Murray je právom označovaný za otca kultového Mclarenu F1. Dnes 74-ročný dizajnér, ktorý má mimochodom na konte aj niekoľko F1 monopostov, sa však do dôchodku nechystá. Minulý rok jeho firma, s ktorou zdieľa meno, predstavila hyperšport s označením T.50. Najnovší počin je puristická, výhradne na okruh zameraná verzia, ktorá navyše nesie meno na počesť jedného z najväčších pilotov kráľovnej motoršportu: Nikiho Laudu. Ten by, mimochodom, tento týždeň oslavoval 72. narodeniny.

Celé meno okruhovej špeciality teda znie Gordon Murray T.50s Niki Lauda. Meno slávneho pilota nie je zvolené náhodne: totiž v roku 1978 to bol práve Niki Lauda, kto na Veľkej cene Švédska dominoval s monopostom Brabham BT46B. Ten má s T.50 spoločný obrovský ventilátor v zadnej časti, ktorý má za úlohu generovať dodatočný prítlak.

Obrovský ventilátor ale nie je jediným aerodynamickým prvkom hyperšportu: oko na prvý pohľad upúta masívny predný splitter, RAM sanie motoru na streche, stabilizačná “plutva” na zadnom spojleri či difúzor v zadnom nárazníku. Celkovo aerodynamika generuje prítlak na úrovni až 1500 kilogramov.

Rovnako, ako v cestnej verzii hyperšportu, aj tu nájdeme atmosférický (áno) vidlicový 12-valec s objemom 4 litre, na ktorého vývoji sa podieľal Cosworth. Samozrejme, v prípade verzie T.50s bol dodatočne poladený a výsledné čísla skutočne sotja za to: výkon 541 kW (735 koní) pri 11.500 otáčkach za minútu, krútiaci moment 485 Nm pri 9000 otáčkach a redline na úrovni až 12.100 otáčok za minútu! Výkon na kolesá poháňa 6-stupňová prevodovka Xtrac IGS a nechýbajú ani pádla pod volantom.

Zákazníci si môžu na prianie zvoliť nastavenie prevodovky: k dispozícii budú 2 sady prevodov. Kratšie budú vhodnejšie na technickejšie okruhy, pričom maximálna rýchlosť bude 274 km/h. Dlhšie prevody sú zasa vhodnejšie na rýchlejšie trate, keďže s nimi dosiahne monopost rýchlosť až 322 kilometrov za hodinu.

Čo však zaujme najviac, je váha. Už cestná verzia vážila len veľmi ťažko uveriteľných 986 kilogramov, no T.50s podstúpila dodatočnú diétu. Výsledkom je váha 852 kilogramov, čo sa dá interpretovať aj ako 614 kW (835 koní) na 1 tonu váhy.

Vyrobených bude celkovo 25 kusov a každý bude jedinečný. Za cenu 3,1 milióna libier bez dane (asi 3,6 milióna eur) dostanete okrem okruhového špeciálu aj knihu so spomienkami slávneho dizajnéra. Produkcia sa má začať v roku 2023.

Zdroj: GMAutomotive / startstop

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTEST BMW 630d GT – nahrádza 5GT aj rad 6, je takmer dokonalým autom!
Nasledujúci článokÚsek R2 medzi Loviňobaňou a Ožďanmi je o krok bližšie k výstavbe. Najviac pomôže v Lučenci!