Nie každá komunistická automobilka sa dožila 21. storočia. Výnimiek je málo, no nostalgia ostáva.

Po páde železnej opony mnohé komunistické automobilky zanikli. Jedným z mála svetlých príkladov je Mladoboleslavská Škoda, ktorá sa nielenže dožila súčasnej doby, ale pod krídlami Volkswagenu sa jej náramne darí. V tomto článku si pripomenieme vozidlá, ktoré svojho času rozhýbali Východný blok, no vplyvom otvorenia krajín a trhového hospodárstva sa nedožili súčasných dní. Pamätáte si ešte vôbec na Oltcit alebo poľský Fiat?

Československo

Okrem Škodovky našej spoločnej krajine svojho času dominovala aj Tatra, ktorá v komunistickej ére predstavovala ten najvyšší možný luxus. Hoci prioritou pre Tatru boli vždy nákladné vozidlá, mala aj dlhú históriu s výrobou limuzín. Tá začala s krásnou Tatrou 77 ešte v roku 1934, pokračovala modernizáciou T87, Tatraplánom a dnes vzácnymi veteránmi T603 a T613. Málokto však vie, že Tatra sa s luxusnými limuzínami snažila uspieť aj po revolúcii modelom Tatra 700, ktorá bola v podstate len modernizáciou v tej dobe zastaralej 613-ky. V rokoch 1996 až 1999 sa vyrobilo len 72 kusov a Tatra tak nadobro ukončila výrobu osobných vozidiel.

Iný osud postihol Škodu, ktorá počas svojho samostatného pôsobenia vyrábala modely ako 1203, slávna “stodvadsiatka”, či Favorit. V roku 1992 však automobilku odkúpil koncern Volkswagen a zvyšok už poznáme. A dnes? V súčasnosti sa v Českej republike vyrábajú malé Citroeny, Peugeoty a Toyoty a niektoré modely kórejského Hyundaiu. Na Slovensku sa zasa produkujú veľké SUV koncernu VW (Touareg, Q7, Q8, Cayenne), ale aj Peugeot, Citroen, Kia či Land Rover.

Juhoslávia

Juhoslávia bola domovom viacerých automobiliek, no tie vyrábali prevažne modely v licencii. Jedným z najväčších producentov bola továreň TAS v Sarajeve (dnešné hlavné mesto Bosny a Hercegoviny), kde sa vyrábali licencované modely VW, ale aj Renault. Známa je aj automobilka Zastava, ktorá mala továreň v srbskom Kragujevaci. Tá v licencii vyrábala Fiat 600, neskôr aj model 101, teda Fiat 128 vo verzii “hatchback”, ktorý vyrábala dokonca ešte aj v roku 2008 . Neskôr pribudol aj legendárny trojdverový model Yugo, ktorým chcela automobilka dobyť aj trh v Spojených štátoch (neúspešne).

Po roku 1990 vyrábala typ Florida, ktorý síce bol relatívne moderný, no doplatil na politickú situáciu v krajine. Dnes továreň vlastní taliansky Fiat, ktorý v meste vyrába model 500L a hovorí sa aj o rozšírenie továrne o výrobu pripravovaného SUV.

Nemecká demokratická republika

V takzvanom Východnom Nemecku sa vyrábalo množstvo vozidiel od motocyklov cez osobné autá a dodávky až po nákladné vozidlá. Bez pochýb najznámejšie sú dvojtaktné Trabanty, Wartburgy a Barkasy. Málokto však vie, že na konci 80. a 90. rokov sa pod kapotami Trabantu a Wartburgu objavili aj štvortaktné motory z dielne Volkswagenu.

Dnešného dňa sa však ani jedna z menovaných automobiliek nedožila. Dôvod je jednoduchý: omnoho vyspelejšia konkurencia zo západu ich na voľnom trhu jednoducho prevalcovala. Jediná značka, ktorá prežila do dnešného dňa, je Multicar. Dnes sa v bývalom Východnom Nemecku vyrába Opel a Volkswagen.

Poľsko

Poľsko do roku 1990 najmä v našich končinách charakterizovala licenčná výroba Fiatov. Veď kto by nepoznal “malucha”, alebo “poľský Fiat”, ktorý mala na svedomí automobilka FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych). Okrem typu 126p sa v krajine vyrábala aj limuzína 125p, na ktorej bol založený typ Polonez. Tie sa po boku modernejších áut vyrábali až do prelomu tisícročí, kedy továreň odkúpil Fiat.

Poľsko vyrábalo aj vozidlá Warszava Syrena, ktoré boli licenčné sovietske Pobedy, či dodávky Žuk. Neskôr v krajine montovali aj vozidlá Daewo Lanos či Matiz. Dnes sa v krajine okrem malých Fiatov vyrábajú aj dodávky VW, vozidlá Opel či autobusy Solaris.

Rumunsko

Rumunské automobilky kooperovali s francúzskym Renaultom ešte v dobe hlbokého komunizmu. Najznámejšia a najväčšia rumunská automobilka Dacia vznikla koncom 60. rokov a vyrábala modely 1100 a 1300, teda licenčné verzie Type 8. Neskôr sa k Dacii pridala aj automobilka Oltcit, ktorá vyrábala svoj model v spolupráci s Citroenom. Poslednou automobilkou, ktorá stojí za zmienku, je výrobca terénnych vozidiel Aro.

A dnes? Oltcit po roku 1990 krátko vyrábal vozidlá Daewoo a v roku 2008 továreň odkúpil Ford, ktorý v nej produkuje modely EcoSport a Puma. Daciu v roku 1998 odkúpil Renault, ktorý sa zaslúžil za jej celoeurópsky úspech značnými investíciami.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Zdroj: auto / startstop

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 7

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!