Domov Elektromobilita Čínsky konkurent Tesly Nio sľubuje dojazd vyše 1000 kilometrov na nabitie

Čínsky konkurent Tesly Nio sľubuje dojazd vyše 1000 kilometrov na nabitie

Čínsky konkurent Tesly Nio prichádza do Európy s SUV a sedanom

Automobilka Nio, ktorá je označovaná aj ako čínsky konkurent Tesly, potvrdila svoje plány “dobyť” Európu elektrickými modelmi. Ako prvé sa ukážu SUV a sedan.

Rozmach čínskych automobiliek v Ázii je významný a tak nie je prekvapením, že mnoho z nich sa snaží pokúšať šťastie aj na starom kontinente. No hoci žiadnej z nich sa zatiaľ výraznejšie nepodarilo presadiť, každým rokom pribúdajú správy o nových a nových spoločnostiach, ktoré chcú prelomiť rekordy. Jednou z nich je aj automobilka Nio, ktorá sa špecializuje na výrobu luxusných elektromobilov, za čo jej prislúcha prezývka “čínska Tesla”. A, samozrejme, kde inde v Európe je najlepšie vstúpiť na trh elektromobilov, ako v Nórsku.

Najprv vlajkové SUV

Ako prvé sa má v portfóliu mladej čínskej elektroznačky objaviť vlajkové SUV s označením ES8. Ide o takmer 5-metrov dlhé auto, ktoré poháňajú 2 elektromotory. Ide teda o štvorkolku bez mechanickej väzby so systémovým výkonom 480 kW (653 koní) a krútiacim momentom 840 Nm. Tieto čísla majú stačiť na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundz. Kapacita batérií na úrovni 70 kWh má postačovať na dojazd 355 km podľa normy NEDC, respektíve 500 km podľa metodiky WLTP.

Vo vnútri bude možné usporiadať sedadlá do konfigurácie 2-3-2. Samozrejmosťou je veľký na výšku otočený tablet na palubnej doske a digitálna prístrojová doska pred vodičom. Asistenčné systémy v balíku s názvom “Nio Pilot” sa spoliehajú na 23 snímačov: 6 kamier, radary a 12 ultrazvukových senzorov. Automobil tak ponúka asistenta núdzového brzdenia, sledovanie mŕtvych uhlov, asistent jazdy v kolónach, na diaľnici, či čítanie dopravných značiek.

Nechýbajú ani luxusné materiály, ako koža Nappa, a nechýba ani filter s aktívnym uhlím či HEPA filter. Cenovka začína na 448-tisíc juanov, čo je v prepočte asi 57-tisíc eur. Vrcholná Founder’s Edition má cenovku 548-tisíc juanov, teda asi 70-tisíc eur.

Príde aj sedan

V roku 2022 sa má do portfólia pridať aj Nio ET7. Sedan s dĺžkou takmer 5,1 metra, šírkou takmer 2 metre a výškou 1, 5 metra má navlas rovnaký pohon ako väčšie ES8, no ľahšia hmotnosť a lepšia aerodynamika umožňujú zrýchlenie na stovku za 3,9 sekundy.

Najväčšou zmenou je kapacita batérií: sedan má prísť s troma kapacitami na úrovni 70, 100, respektíve 150 kWh. Posledná menovaná má podľa metodiky NEDC umožniť dojazd až 1000 kilometrov na jedno nabitie.

Škandinávia ako odrazový mostík

Nórsko patrí medzi celosvetových premiantov v počte predaných elektromobilov na obyvateľa. Je preto úplne logické, že si čínska automobilka vybrala práve tento trh ako svoj prvý v Európe.

“Od začiatku sme spoločnosť s globálnym zameraním. Naše dizajnérske centrum prevádzkujeme od roku 2015 v nemeckom Mníchove, riadiaci tím máme v Oxforde a softvérový tím v San José v Silicon Valley. Aktuálne zamestnávame viac ako 9-tisíc ľudí v 45 krajinách,” hovorí zakladateľ a generálny riaditeľ automobilky William Li.

V rozhovore pre britský magazín Auto Car, viceprezident pre európske trhy Chuej Čang vysvetlil motiváciu automobilky expandovať do Európy. “Plne veríme, že v Európe je povedomie o ochrane životného prostredia a udržateľnosť pre spotrebiteľov omnoho dôležitejšie v porovnaní s akýmkoľvek iným kontinentom.”

Pri predaji to nekončí

Pri predaji automobilov sú rovnako dôležité aj popredajné služby. V prípade elektromobilov do určitej miery odpadá servis, no na druhej strane pribúda iný typ problémov a starostí. Nio tak okrem predajnej a servisnej siete plánuje aj zriadiť stanice Nio Power Swap.

Ako už samotný názov napovedá, pôjde o stanicu, na ktorej sa majú meniť vybité batérie za nabité. Automobilka tvrdí, že samotný proces zaberie 3 minúty a teda ide o výrazne kratší čas v porovnaní s tradičným dobíjaním. Do konca roku chce Nio v Nórsku otvoriť 4 také stanice. Okrem toho má v pláne vybudovať aj vlastnú sieť rýchlonabíjacích staníc.

Predaj má prebiehať primárne online prostredníctvom aplikácie alebo webových stránok, no počíta sa aj so vznikom showroomov. Samotný servis má potom fungovať na podobnom princípe ako Tesla: mechanik má byť schopný vyzdvihnúť auto priamo u majiteľa, čím ho tak odbremení.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!