Domov News Dokážu ženské figuríny zvýšiť bezpečnosť budúcich vozidiel?

Dokážu ženské figuríny zvýšiť bezpečnosť budúcich vozidiel?

Ženské figuríny v nárazových testoch by mali pomôcť k zníženiu závažnosti zranení žien. Zhodlo sa na tom viacero odborníkov. Problémom zostáva už iba legislatíva. Podarí sa presadiť testovanie nárazu a bezpečnosti vozidiel aj so ženskými figurínami?

V porovnaní s mužmi majú ženy o 17 % vyššiu pravdepodobnosť úmrtia pri autonehode a o 73 % vyššiu pravdepodobnosť, že utrpia vážne zranenia pri čelnej zrážke. Napriek týmto nezrovnalostiam sa však od automobilových spoločností vyžaduje, aby testovali bezpečnosť vozidla iba pomocou figurín pri náraze podľa vzoru priemerného muža. Ženské figuríny zatiaľ svoje miesto nemajú. To sa však môže zmeniť.

Telo muža a ženy sa líši

„Samozrejme, poznáme veľa spôsobov, ako sa muži a ženy biomechanicky líšia. Tieto rozdiely majú potenciál zmeniť veľa. Napríklad spôsob, akým bezpečnostné pásy interagujú s telom a s našimi základnými kostrovými štruktúrami,“ povedal Jason Forman, výskumník biomechaniky z University of Virginia v roku 2019.

euro-ncap-crash-safety-tests-of-volkswagen-id.3-2020
Zdroj: Inside EVs

Okrem toho, že ženy sú v priemere menšie a ľahšie ako muži, majú rozdiely aj v sile svalov a v tvare trupu, bokov a panvy. Všetky tieto rozdiely menia spôsob, akým ich telá reagujú na zrážky. Keď súčasné testy skúšajú, ako ženy reagujú pri dopravných nehodách, používajú iba zmenšenú verziu mužskej figuríny. Takáto figurína s veľkosťou a priemernými proporciami 12-ročného dievčaťa predstavuje iba 5 % ženskej populácie.

Švédi našli cestu

Švédski vedci však vytvorili figurínu, ktorá lepšie reprezentuje ženské telo. Ich figurína meria 152 centimetrov a podľa publikácie váži asi 62 kilogramov. Tím kládol dôraz na tvar hrudníka a dal figuríne modelovanej ženy nižšiu tuhosť kĺbov akými disponuje jej mužský náprotivok. Je vybavená senzormi a prevodníkmi na meranie sily pôsobiacej na každú časť tela počas autonehody.

Konkrétne sa testujú nárazy zozadu s nízkou závažnosťou. Pri tomto druhu nehôd majú ženy vyššie riziko poranení ako muži, povedala inžinierka Astrid Linderová, riaditeľka bezpečnosti premávky vo švédskom Národnom inštitúte pre výskum ciest a dopravy. Linderovej tím monitoruje zarovnanie hlavy a trupu figuríny a zaznamenáva faktory, ako je rýchlosť nárazu, tlaková sila, rýchlosť brzdenia a krútiaci moment tela. „Testovali sme nárazy s rôznymi sedadlami a zistili sme, že môžete dosiahnuť celkom odlišné výkony rôznych sedadiel v závislosti od toho, či na týchto sedadlách sedel muž alebo žena,“ tvrdí Linderová.

Zdroj: TopGear
Treba novšiu legislatívu

Aj keď bezpečnosť áut za posledných niekoľko desaťročí výrazne pokročila, naozaj neberie do úvahy rozdiely medzi mužom a ženou. Jednotlivé senzory sú potrebné na meranie zranení u mužov aj žien. To povedie k bezpečnejším autám s lepšími airbagmi a bezpečnostnými pásmi. Celkovo sa zlepší bezpečnosť  priestoru vozidla pre všetkých cestujúcich. Aj keď Linderovej tím konečne vytvoril a otestoval figurínu pri náraze podľa vzoru žien, spoločnosti ich nebudú musieť používať, pokiaľ nebudú prijaté patričné nové zákony.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJSmithsonianmag.com
Predchádzajúci článokPredaje jazdených SUV sa za šesť rokov takmer zdvojnásobili
Nasledujúci článokMINI predstavuje svoje neskrotné a nevyslovené edície