Pred rokom vyšla na povrch kauza spojená so škandálom v automobilke Ferrari.

Podľa Roberta Roota, dlhoročného predajcu modelov tejto značky, spoločnosť účelovo stáčala kilometre ako v jednom nemenovanom slovenskom autobazáre, a tým umelo zvyšovala hodnotu používaných vozidiel. Keby išlo o pár kilometrov, nič by sa nestalo. Avšak Steven McMillan, šéf amerického potravinárskeho reťazca Sara Lee, si dal vynulovať svoje LaFerrari, čím sa jeho hodnota zvýšila až o 1 milión dolárov (cca 821 tisíc eur).

Root chcel rázne zakročiť proti týmto praktikám, pretože stáčanie sa praktizovalo pravidelne, a to pod vedením talianskej centrály. Keď upozornil na problém a pokúsil sa o zmenu, namiesto pochvaly sa dočkal výpovede. Jeho zamestnávateľ to zamietol pod koberec a výpoveď vraj dostal kvôli svojmu zvýšenému veku. S tým však Root nesúhlasil a obrátil sa na súd aj so žalobou, ktorá odhaľuje zaujímavé a zároveň nekalé zlozvyky automobilky.

DEIS Tester

Na konci februára prišlo k ďalšiemu výsluchu, kde právnici Roberta Roota predložili na súd ako usvedčujúci dôkaz firemný obežník z apríla 2017. V ňom spoločnosť priznáva používanie zariadenia s názvom DEIS Tester, vďaka ktorému sa kilometre sťahovali. Zároveň však dodáva, že s okamžitou platnosťou prestane dodávať dealerom kódy, ktoré bolo nutné zadať pri takej činnosti.

Je samozrejmé, že pokiaľ prídete do servisu s rozbitým alebo nefunkčným tachometrom, povinnosťou mechanikov je poruchu odstrániť a nahrať späť stav najazdených kilometrov. Nie vždy sa však dá zistiť presné číslo. Ale stočiť na luxusnom Ferrari čo i len 100 km, ktoré si aj tak drží svoju hodnotu, je podľa mňa úbohé. Koľko sa ale reálne znižovalo, žiaľ, nie je uverejnené.

Súd

Pokiaľ ale vo Ferrari vedeli, že pochybili, je zvláštne, že celý proces nechali prísť až na súd. Priebeh a samotný verdikt určite ovplyvnia cenu ojazdených vozidiel. Ak súd uzná, že k manipuláciám dochádzalo úmyselne, prakticky nikto si nebude môcť byť istý skutočným stavom tachometra auta, ktoré kupuje.

,,Ferrari zistilo, že riziko falšovania stavu počítadla kilometrov vďaka nepovolenému užitiu testeru DEIS v Spojených Štátoch prevažuje výhody tohto zariadenia. Preto Ferrari informovalo celú svoju predajnú sieť pomocou nového technického obežníku, že je nutný update softvéru, ktorý vyradí možnosť stáčania tachometra,“ uviedla šéfka komunikačného oddelenia Kristy Florin. Zároveň pritom dodala, že k zmenšovaniu kilometrov nedošlo pri vozidlách, ktoré mali najazdené viac ako 500 kilometrov.

Bohužiaľ, aj toto je možnosť ako ovplyvňovať ceny na trhu. Sme zvedaví, ako celé pojednávanie dopadne. Stále však platí, že Ferrari patria medzi najžiadanejšie luxusné autá, táto kauza je ale zbytočnou škvrnou na ich košeli.