Domov News IIHS vyvracia mýtus o bezpečných SUV. V týchto autách ide o život

IIHS vyvracia mýtus o bezpečných SUV. V týchto autách ide o život

Predaj veľkých SUV naďalej rastie vo svete aj v USA. Jedným z najčastejších argumentom predajcov je, že ich veľká a pevná konštrukcia je v prípade havárie bezpečnejšia ako napríklad v prípade sedanov či iných, nižších vozidiel. Ako ukazujú najnovšie nárazové testy IIHS, veľmi záleží, na akom sedadle práve sedíte.

Výsledky nárazových testov amerického Poisťovacieho inštitútu pre bezpečnosť cestnej premávky (IIHS) ukazujú, že cestujúci na zadných sedadlách veľkých SUV nie sú v skutočnosti tak dobre chránení ako si ľudia vo všeobecnosti myslia.

Mať viac ocele, hliníka a svetlej výšky medzi vami a narážajúcim objektom, je istý spôsob, ako udržať vás a vašich spolucestujúcich v bezpečí. Prinajmenšom tak sa štýl karosérie SUV predáva rodinám od začiatku 21. storočia. IIHS ale tvrdí, že uvedené sa nezakladá na správnych faktoch.

IIHS

Pasažieri sediaci vzadu sú vystavení vyššiemu riziku úmrtia

Nárazové testy sa zvyčajne zameriavajú na cestujúcich na predných sedadlách. To znamená, že bezpečnosť zadných sedadiel zostala pri čelných nárazoch nemeraná. Maximálne sa otestuje bezpečnosť dieťaťa, ale ono sedí pripútané v detskej sedačke a to je podstatný rozdiel. V dôsledku toho IIHS aktualizovala v roku 2022 svoje nárazové skúšky pridaním figuríny dospelého človeka aj na zadné sedadlá, pričom tento rok bola dokonca pridaná figurína simulujúca dieťa vo veku 12 rokov. Túto aktualizáciu podnietili niektoré znepokojujúce štatistiky, ktoré vykazovali o 46 % vyššiu pravdepodobnosť úmrtia pasažierov na zadných sedadlách v porovnaní s pasažiermi pripútaných na predných sedadlách.

IIHS

Najlepšie je na tom Ford Mustang Mach-E

Ako teda v nových nárazových skúškach obstáli obľúbené rodinné SUV predávané v USA? Spomedzi 13 testovaných automobilov získali najvyššie hodnotenie len štyri. Obzvlášť vynikla naozaj dobrá bezpečnosť modelu Ford Mach-E. Za ním hodnotenie dobré získali aj Ford Explorer, Tesla Model Y a Subaru Ascent. Inšpektori počas nárazových testov umiestnili na figuríny sediace vzadu senzory zaznamenávajúce poranenia hlavy, krku, hrudníka, brucha a stehien. Okrem toho sa monitoroval videozáznam a farba nanesená na hlavu figuríny. Ňou sa sledovalo, či zádržné prvky zabránia tomu, aby hlava cestujúceho narazila do niektorých z častí interiéru vozidla alebo aby sa príliš priblížila k operadlu predného sedadla. Nakoniec sa sledovalo, či sa telo figuríny „neponorí“ alebo neskĺzne dopredu pod brušný pás a nespôsobí poranenia brucha.

IIHS

A čo ďalšie SUV?

Ďalšie testované vozidlá ako Chevrolet Traverse, Volkswagen Atlas a Toyota Highlander získali len priemerné hodnotenie, pretože všetky tri zápasia s miernym až vysokým rizikom poranenia hlavy a krku pasažierov sediacich na zadných sedadlách. Traverse a Atlas dokonca vykazovali bezpečnostné pásy, ktoré boli príliš napnuté a mohli u menších dospelých a detí spôsobiť poranenia hrudníka. Naopak, bezpečnostné pásy Toyoty umožňovali „ponorenie“, čo malo za následok zranenia brucha.

Zvyšných šesť SUV, ktorými boli Honda Pilot, Hyundai Palisade, Jeep Grand Cherokee, Jeep Wrangler, Mazda CX-9 a Nissan Murano, si odnieslo hodnotenie nedostatočné z dôvodu vážneho nedostatku bezpečnosti na zadných sedadlách. Všetky tieto vozidlá predstavujú pre zadných pasažierov vysoké riziko poranenia hlavy alebo krku, pričom konštrukcia podvozku modelu Wrangler a chýbajúci zadný bočný airbag má za následok ešte výraznejšie riziko poranenia hlavy alebo krku. Murano a Grand Cherokee vykazovali vysokú pravdepodobnosť poranenia hlavy o predné sedadlo a v oblasti okien.

IIHS pripomína, že všetky uvedené vozidlá získali za ochranu predných pasažierov to najlepšie možné hodnotenie. Dodáva však, že výrobcovia automobilov sa musia zamerať aj na bezpečnosť cestujúcich na zadných sedadlách.

Kompletné výsledky testov nájdete TU.

Rear passenger protection falls short in most midsize SUVs  - IIHS News

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPredĺženie dojazdu auta o 150 km? Zisťovali sme koľko ušetríte ak…
Nasledujúci článokAlpine A110 prichádza v ďalšej limitovanej edícii

2 COMMENTS

  1. […] na vlastnej koži. Poskytujú totiž snáď všetky výhody vysokých a zbytočne ťažkých SUV, ale minimum ich nevýhod. Ovládajú sa takmer na vlas rovnako ako bežné osobáky, ale s […]

  2. […] TSP znamená pre Teslu to najvyššie možné vyznamenanie od IIHS. Takéto ocenenie dostanú iba automobily s najvyšším možným skóre vo všetkých nárazových […]

Comments are closed.