Domov News Predĺženie dojazdu auta o 150 km? Zisťovali sme koľko ušetríte ak…

Predĺženie dojazdu auta o 150 km? Zisťovali sme koľko ušetríte ak…

Znižovanie prevádzkových nákladov na jazdu autom a predĺženie dojazdu je v súčasnosti u mnohých vodičov mimoriadne aktuálna téma. Zisťovali sme, koľko ušetríte, ak na diaľnici zvoľníte zo 130 km/h na 110 km/h.

Téma maximálnej povolenej rýchlosti na diaľniciach a rýchlostných cestách je často veľmi diskutabilnou témou. Niektorí tvrdia, že najvyššia rýchlosť by sa mohla zvýšiť na 140, 150 alebo 160 km/h. Veď predsa na rovných a prehľadných úsekoch súčasné moderné automobily vybavené množstvom technológií a lepšími brzdami tieto rýchlosti bez problémov a bezpečne zvládnu. Iní argumentujú, že rýchlosť by sa mala znížiť, pretože by to malo pozitívnejší vplyv na spotrebu a tým pádom aj na emisie. Uvidíme, čo prinesie budúcnosť. Každopádne, v rámci testu Škody Fabie 1,0 TSI 110 k sme sa pozreli na to, čo spraví so spotrebou skutočnosť, keď na diaľnici zvoľníte tempo. Predĺženie dojazdu auta na jednu nádrž je markantné.

predĺženie dojazdu

Ak po diaľnici jazdíte sporadicky, alebo len niekoľkokrát do mesiaca, úspora na palive či predĺženie dojazdu nebude až také výrazné. Ak však cestujete po diaľnici každý (pracovný) deň, zníženie rýchlosti môže mať na celkovú spotrebu paliva vášho automobilu, a tým pádom aj na vašu peňaženku, zásadný vplyv.

Univerzálny motor

Benzínový trojvalec 1,0 TSI s výkonom 110 koní, ktorý sa nachádza aj pod kapotou Škody Fabie štvrtej generácie, poháňa množstvo koncernových automobilov. Z rámci motorovej ponuky Fabie ide o zlatú strednú cestu. Poskytuje dostatočnú dynamiku (zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,9 sekundy – objektívne, čokoľvek, čo zrýchli z pokoja na 100 km/h pod 10 sekúnd si nezaslúži označenie pomalé) a zároveň akceptovateľnú spotrebu paliva. Ide o preplňovaný motor, takže je potrebné si uvedomiť jednu vec. Ak budete citlivo narábať s pedálom plynu a snažiť sa o plynulú jazdu, dosiahnete nižšiu spotrebu ako s atmosférickým motorom. No ak budete motor často hnať do vysokých otáčok, apetít maloobjemového motora pokojne vyskočí do sfér trojlitrových šesťvalcov.

Testovacia trasa

Na náš test spotreby sme si vybrali nový úsek diaľnic D4 a R7. Keďže vedú po rovine, výškové prevýšenie tu je minimálne. Vyštartovali sme od čerpacej stanice Tanker v Rovinke, napojili sa na diaľnicu D4 smerom na Jarovce a po niekoľkých kilometroch sme odbočili na diaľnicu R7. Tú sme prešli prakticky celú až do Holíc, kde sme sa na kruhovom objazde otočili a rovnakou trasou sa vydali späť do Rovinky.

Celá táto trasa má 61 km, z toho približne 60 vedie po diaľnici. Premávka na tomto úseku najmä počas dňa nie je príliš hustá, čo nám umožnilo nastaviť na tempomate rýchlosť 110 km/h, resp. 130 km/h a cestovať touto rýchlosťou čo najčastejšie. Samozrejme, nikdy sa nevyhnete určitým spomaleniam či zrýchleniam, no ísť konštantne 110 km/h je oveľa jednoduchšie ako ísť 130 km/h. To môže byť prvý argument, prečo v záujme dosiahnutia nižšej spotreby spomaliť. Čím dlhšie pôjdete konštantnou rýchlosťou, tým menej paliva spálite.

predĺženie dojazdu

Najprv sme začali testom rýchlosti 110 km/h. Podľa palubného počítača sme celú trasu absolvovali za 36 minút pri priemernej rýchlosti 100 km/h. Priemerná spotreba ukazovala cifru 4,9 l/100 km.

predĺženie dojazdu

Následne sme sa vybrali na druhú jazdu a tempomat nastavili na rýchlosť 130 km/h. Na čerpaciu stanicu Tanker v Rovinke sme sa vrátili po 32 minútach. Pri priemernej rýchlosti 116 km/h ukazovala Fabia priemernú spotrebu 6,1 l/100 km.

predĺženie dojazdu

Škoda Fabia má podľa zvoleného stupňa výbavy 40 alebo 50-litrovú nádrž. Akú úsporu na palive a financiách urobí zníženie rýchlosti a predĺženie dojazdu, si určite dokážete vypočítať aj sami. Časová strata je pritom takmer zanedbateľná – 4 minúty.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.4 / 5. Počet hodnotení 8

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPatrí do rodiny. Mercedes GLA prešiel faceliftom
Nasledujúci článokIIHS vyvracia mýtus o bezpečných SUV. V týchto autách ide o život