Domov Elektromobilita TEST Kia Niro EV – stačilo málo a mohlo to byť dokonalé...

TEST Kia Niro EV – stačilo málo a mohlo to byť dokonalé auto

Kia Niro, to je demokratické auto. Môžete si vybrať hybrid, plug-in hybrid alebo čisto elektrický pohon. V redakcii postupne vyskúšame všetky verzie, začíname s tou elektrickou.

Pri tomto vozidle je veľmi pekne vidieť, aké výhody a nevýhody má riešenie, keď je vozidlo vyvíjané pre viacero druhov pohonu. Kia síce má k dispozícii aj podvozkovú platformu vyvinutú špeciálne pre elektromobily, tá je ale vyhradená vozidlám radu EV. Kia Niro EV stojí na modifikovanej podvozkovej platforme predchádzajúcej generácie.

Kia Niro EV
Tepelné čerpadlo je súčasťou strednej výbavy Gold. Pred nabíjaním si môžete batériu predhriať, stačí v navigácii zvoliť ako cieľ nabíjaciu stanicu.

Novinka je dlhšia, širšia, vyššia a má tiež dlhší rázvor. Po technickej stránke tu medzigeneračne nie sú nijak zásadné rozdiely, zmenil sa najmä dizajn exteriéru a interiéru. Predchádzajúca generácia bola skôr konzervatívnym autom, aj keď veľmi obľúbeným, pretože dokázala ideálne skombinovať kompaktné vonkajšie rozmery s mierne vyššou stavbou karosérie.

Kia Niro EV
Kia tvrdohlavo pokračuje v umiestňovaní smerových svetiel do spodných poschodí karosérie, aj keď toto riešenie býva často kritizované. Bumerangové svetlá nesú podobné črty s modelom Hyundai Bayon.
Pekný a funkčný dizajn

Podobný smer nasleduje aj druhá generácia, ktorá je však dizajnovo oveľa výraznejšia. Nielen netypickým tvarom predných svetlometov, ale aj výraznejšími farbami, ktoré sa môžu kombinovať so šiestimi rôznymi farbami C-stĺpika oblečeným do zaujímavého aerodynamického prvku z plastu. Aerodynamika výborne funguje do rýchlosti 140 km/h, vo vyšších rýchlostiach už preniká do kabíny výraznejší hluk.

Kia Niro EV
Druhá generácia narástla do všetkých rozmerov – je dlhšia, širšia aj vyššia.
Kia Niro EV
Plastový kryt C-stĺpiku má aerodynamickú funkciu.

Odhliadnuc od potreby parkovania pri nabíjacom stojane predkom, je nabíjací port umiestnený uprostred prednej časti priam ideálny. Za tmy poteší osvetlenie tohto priestoru malou ledkovou diódou.

Kia Niro EV
Nabíjací port je osvetlený, čo v tme oceníte.

Zadná časť zaujme bumerangovými zadnými svetlometmi v štýle modelu Bayon. Smerové svetlá sa opäť nachádzajú v dolných poschodiach karosérie. Batožinový priestor sa otvára elektricky a bezdotykovo – pohybom nohou pod zadným nárazníkom, ale napríklad aj postavením sa čelne ku kufru – po niekoľkých sekundách sa piate dvere automaticky otvoria. Výborné riešenie, pokiaľ v rukách držíte ťažký nákup. Otváranie kufra sprevádza hlasitý výstražný tón. Je to údajne kvôli bezpečnosti a nie je možné ho deaktivovať. Ak bývate v pokojnej a tichej oblasti a často domov prichádzate neskoro večer alebo odchádzate zavčas rána, kvôli hlasnému pípaniu sa môžete cítiť voči susedom trochu nepríjemne.

Kia Niro EV
Dvere batožinového priestoru sa otvárajú bezdotykovo, ich pohyb sprevádza otravné a hlasné pípanie.

Predné svetlomety disponujú funkciou automatického prepínania medzi diaľkovými a stretávacími funkciami. A to je všetko. Žiadne vyrezávanie, tienenie či prisvecovanie do zákrut. V základnej výbave Silver sa dokonca nachádzajú iba halogénové žiarovky, LED svetlá sú záležitosťou až strednej výbavy Gold.

Do terénu sa nehodí

Ak často vozidlo využívate na prejazdy poľnými či inými nespevnenými cestami s výraznejšími hrboľmi, treba mať na pamäti, že svetlú výšku elektrického Nira limituje umiestnenie batérie. Tá vystupuje do priestoru, čím realne svetlú výšku znižuje a navyše nie je nijako špeciálne chránená voči kontaktu s cestou, preto zrovna toto Niro nebude úplne vhodným kandidátom na časté výjazdy do ľahšieho terénu. V porovnaní s verziami so spaľovacími motormi tu je odlišnosť aj v interiéri. Elektrické Niro disponuje úplne rovnou podlahou, ale je tak urobené len za cenu zdvihnutia podlahy. Urastenejšie osoby budú mať na zadných sedadlách vysoko položené kolená, čo pri dlhších trasách nie je úplne pohodlné. Mimochodom, celková hmotnosť batérie s kapacitou 64,8 kWh je 443 kg. Prostredníctvom mobilnej aplikácie si môžete predhriať alebo predchladiť auto, nastaviť začiatok nabíjania či sledovať stav vozidla.

Kia Niro EV
Zadných pasažierov neobťažuje stredový tunel, no celá podlaha je posadená vyššie, takže sedenie je neprirodzené.

Na druhej strane, výhodou elektromobilu je základný objem batožinového priestoru, ktorý je spomedzi ostatných verzií suverénne najväčší – 475 litrov. Napríklad taký plug-in hybrid má objem kufra len 348 litrov.

Kia Niro EV
Veci v kufri pred neželanými pohľadmi zakrýva látkové plató.
Kokpit

Interiér sa podobá modelu Sportage. Dva displeje sú združené pod jedným krycím sklom. Dotyková lišta pod výduchmi ventilácie má opäť dvojakú funkciu. Môže slúžiť na ovládanie klimatizácie alebo audiosystému. Na prepínanie týchto funkcií slúži samostatné tlačidlo. Pred spolujazdcom sa nachádza veľká odkladacia schránka a efektná lišta s ambientným osvetlením. Displeje sú vkusne zakomponované do palubnej dosky a nevytŕčajú do priestoru.

Kia Niro EV
Architektúra palubnej dosky je nám už dobre známa z modelu Sportage.

Pokiaľ budete Niro využívať ako rodinné auto a prevážať menšie deti, mimoriadne prakticky sa javí plastové obloženie zadných častí predných sedadiel. Predné sedadlá na zadnej strane nie sú čalúnené ani kúskom látky, naopak, celý ich povrch tvorí ľahko umývateľný plast. Dieťaťu tak nemusíte dávať pred nastúpením do auta dole topánky, pretože prípadné nečistoty rýchlo umyjete. Výborné riešenie.

KIa Niro EV
Operadlá predných sedadiel sú tenšie, čo zvyšuje priestor na zadných sedadlách.

Druhá generácia elektrického Nira využíva aj priestor pod prednou kapotou, kde sa nachádza malá úložná schránka, ideálna na uloženie nabíjacieho káblu. Ten vám tak nezavadzia vzadu v kufri a navyše ho máte rýchlo poruke, keďže nabíjací port je vpredu.

Kia Niro EV
Schránku pod prednou kapotou môžete využiť napríklad na odloženie nabíjacích káblov. Predchádzajúca generácia týmto prvkom nedisponovala.
Nabíjanie

Palubná nabíjačka má výkon 11 kW, takže striedavým prúdom batériu nabijete napríklad aj z domáceho wallboxu za 6 hodín. Menším problémom, najmä na dlhších trasách, je slabší maximálny nabíjací výkon jednosmerným prúdom. Kia Niro nezvládne nabíjací výkon viac než 80 kW a aj to je potrebné myslieť na predhriatie batérie, pretože v inom prípade sa pohybujeme len okolo výkonu 50 až 60 kW, ktorý so zvyšujúcim sa percentom nabitia batérie postupne klesá.

Jeden elektromotor s výkonom 204 koní v kombinácii s pohonom predných kolies, optimalizovanou aerodynamikou a výborne fungujúcou funkciou jazdy s jedným pedálom (i-pedal) sa podpisujú pod mimoriadne nízke spotreby energie v akomkoľvek prostredí. Na našom mestskom testovacom okruhu sme namerali spotrebu 9,8 kWh/100 km, čo je suverénne najmenej zo všetkých elektromobilov, ktoré sme v redakcii doteraz testovali. Treba poznamenať, že Niro sme testovali v období, keď teploty dosahovali pre elektromobil najpriaznivejšie hodnoty 15 až 18 stupňov Celzia. Aj tak však ide o výborný výsledok, pretože s takouto spotrebou energie dokážete v meste prejsť vyše 600 km. Na okreskách sa spotreba energie zvýšila na 15,8 kWh/100 km, čo je stále veľmi dobré číslo. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h automobil spotrebuje 22,8 kWh/100 km.

Kia Niro EV
Kia Niro EV nás šokovala nízkou spotrebou v meste, dobre si však počínala aj mimo neho.
Brzdy

Pochváliť musíme brzdy. Mnohé elektromobily na svoj vysoký výkon a vysokú hmotnosť nemajú adekvátne brzdy, to však nie je prípad Nira. Brzdy majú ostrý nástup a sú výborne dávkovateľné. Pri bežnom jazdení odporúčame využívať funkciu i-pedal a rekuperatívne brzdenie. Šetríte tým kotúče a takáto jazda je nesmierne plynulá.

Kia Niro EV 
Brzdy sú skvelé. Všimnite si vystupujúcu batériu, ktorá nie je nijak chránená – mimo spevnených ciest treba ísť s autom opatrne.
S dlhými cestami sa nekamaráti

Takže na jednej strane tu máme výhodu v podobe nižšej spotreby energie a vysokej efektivity, no na druhej strane Kia ani v druhej generácii Nira nedokázala priniesť rýchlejšie nabíjanie a maximum 80 kW je už v súčasnosti podpriemerná hodnota. No aj túto maximálnu hodnotu si vie zachovať len veľmi krátko a bez predchádzajúceho predhriatia batérie je nabíjanie mimoriadne pomalé. Pokiaľ chcete nabiť vozidlo z 10 na 80 %, počítať musíte minimálne so 70 minútami času. Ďalšiu takmer hodinu si počkáte na nabitie do 100 %. Sami uznáte, že takéto čakacie doby sú pri dlhých cestách neúnosné, čo je veľká škoda, pretože Kia Niro EV sa na diaľnici cíti dobre, cestuje ticho a s nízkou spotrebou energie. Maximálna rýchlosť je 167 km/h.

Kia Niro EV
Veľký ovládač smeru jazdy je plusom, manipuluje sa s ním presne a rýchlo.
Výbava

Kia Niro EV stojí v základnej výbave Silver 45.390 eur. Testovacie vozidlo bolo vyhotovené v strednej výbave Gold (ktorá sa predáva za cenu od 49.490 eur) s niekoľkými ďalšími príplatkovými položkami. V tomto prípade ide o dobre vybavené vozidlo, niektoré z hlavných prvkov si spomenieme ďalej, ale nedá mi sa pozastaviť nad absenciou jedného z najdôležitejších bezpečnostných prvkov, ktorým môžu byť dnešné automobily vybavené. Asistent upozorňujúci na prítomnosť iného vozidla v mŕtvom uhle je totiž výsadou len najvyššej výbavy Premium. Toto považujem za nešťastné riešenie.

Kia Niro EV
Dotykový panel s dvoma analógovými ovládačmi pod výduchmi ventilácie má dvojaký účel – prostredníctvom neho sa môžu ovládať funkcie klimatizácie (hore) alebo audiosystému (dole).

Výbava Gold obsahuje napríklad asistent jazdy po diaľnici (kombinácia adaptívneho tempomatu s aktívnym udržiavaním v strede jazdného pruhu), tepelné čerpadlo, predné full LED svetlomety, čalúnenie sedadiel v kombinácii látky a umelej kože, navigáciu alebo bezdrôtové nabíjanie smartfónu. Takisto si už na tejto úrovni výbavy môžete zvoliť farebné prevedenie C-stĺpika a prispôsobiť si vzhľad vozidla vášmu vkusu.

Na vozidlo poskytuje Kia štandardnú 7-ročnú záruku (alebo 150.000 km), rovnako dlhá záruka platí aj na batériu, pričom Kia garantuje stratu kapacity nie vyššiu ako 30 %.

Kia Niro EV
Sedadlá sú komfortné, nastaviť ich je potrebné manuálne.
Záver

Kia Niro je dobre navrhnuté a postavené auto, má množstvo pozitívnych stránok, ale táto elektrická verzia nebude práve tá ideálna. Uvidíme, aké dojmy v nás zanechá plug-in hybrid a full hybrid.

TECHNICKÉ ÚDAJE Kia Niro EV
Motor elektrický
Typ a kapacita akumulátora (netto) Li-ion, 64,8 kWh
Max. výkon 150 kW/204 k
Max. krútiaci moment 255 Nm
Dojazd podľa WLTP (kombinovaný cyklus) 460 km
Pohon FWD
Prevodovka bezstupňová redukčná
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 420 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 825 mm
Výška 1 570 mm
Rázvor náprav 2 720 mm
Pohotovostná hmotnosť 1757 kg
Objem batožinového priestoru 475 – 1392 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,8 s
Rozmer pneumatík 215/55 R17
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD
Elektromotor
Mesto: 9,8 kWh / 100 km
Diaľnica: 22,2 kWh / 100 km
Okresky: 15,8 kWh / 100 km
Reálny dojazd (jar) 380 km
Maximálny nabíjací výkon 80 kW
Doba nabíjania 10 – 80% 70 min
CENA
Základná cena modelu 45.390 €
Cena testovanej verzie 52.160 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.5 / 5. Počet hodnotení 11

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNové BMW M2 sa prvýkrát postavilo na valcovú brzdu. Takýto výsledok čakal asi málokto
Nasledujúci článokStvorený, aby rozmaznával. Prvý elektrický Maybach má 658 koní

1 COMMENT

  1. […] ďalšieho zvyšovania hmotnosti. Pokiaľ vás zaujíma naše komplexné hodnotenie vozidla, redakčný test elektrického Nira nájdete tu […]

Comments are closed.