Domov News Stellantis začal testovať syntetické palivá

Stellantis začal testovať syntetické palivá

Stellantis - syntetické palivá

Koncern Stellantis síce vidí budúcnosť v elektromobilite, no podľa všetkého sa pohráva aj s myšlienkou syntetických palív. Testuje ich vo viacerých motoroch a hovorí o potencionálnom využití.

Syntetické palivá sú cestou, ktorá by mohla zachrániť spaľovacie motory. Tie sú pre EÚ posledné roky nepriateľom číslo jeden a už sa zdalo, že to majú na starom kontinente definitívne spočítané. Na odpor sa však v hodine dvanástej postavilo viacero členských štátov s Nemeckom na čele. Ich požiadavkou k plánovanému zákazu predaja nových vozidiel so spaľovacími motormi od roku 2035 bola výnimka na syntetické palivá. EÚ ustúpila a konvenčný pohon tak dostal azda posledné záchranné koleso. Zdá sa, že ho využije aj Stellantis.

Koncern totiž pred pár dňami oznámil, že testuje e-palivá vo viacerých svojich motoroch a blíži sa do záverečnej fázy. Stellantis tým nateraz neustupuje od svojho záväzku predávať v Európe do konca desaťročia len batériové elektromobily (BEV), no syntetické palivo vraj považuje za súčasť svojho plánu na boj proti klimatickým zmenám a znižovaniu emisií.

E-palivo je syntetická náhrada tradičného benzínu, ktorá sa vyrába z vody, oxidu uhličitého získaného zo vzduchu a pomocou obnoviteľnej elektrickej energie, ako je veterná či solárna energia. Pri stále nedostatočnej nabíjacej infraštruktúre pre elektromobily vie byť veľmi atraktívnou alternatívou. Môže totiž využiť rozvinutú sieť existujúcich čerpacích staníc.

Source: parkers.co.uk
Komplexné testovanie benzínových a naftových agregátov

Stellantis aktuálne testuje až 28 radov benzínových a naftových motorov vyrobených v rokoch 2014 až 2019. Tieto agregáty prechádzajú komplexným testovaním, ktoré hodnotí ich výfukové emisie, výkon motora, spoľahlivosť, odolnosť, palivový systém a ďalšie. Koncern totiž verí, že syntetické palivá môžu pomôcť dekarbonizovať spaľovacie motory a znížiť až 400 miliónov ton CO2 v Európe v rokoch 2025 až 2050, a to len z jeho flotily 28 miliónov vozidiel.

„Zdvojnásobujeme náš boj proti globálnemu otepľovaniu testovaním uhlíkovo neutrálneho paliva ako doplnkového riešenia nášho komplexného prístupu k dekarbonizácii. Aj keď zostávame neoblomní pri realizácii našej agresívnej stratégie elektrifikácie, musíme nájsť aj inteligentné alternatívy na vyriešenie emisií CO2 pre 1,3 miliardy existujúcich automobilov so spaľovacím motorom,” tvrdí šéf Stellantisu Carlos Tavares.

Alternatívu v e-palivách vidí aj Porsche

Stellantis však nie je jediný, ktorý skúma technológiu syntetických palív. Porsche už totiž pár rokov vyvíja vlastné e-palivo, pričom v októbri 2022 spustilo pilotnú fázu výroby v závode v Čile. Tá sa do polovice tejto dekády rozšíri na minimálne 55 miliónov litrov ročne. Približne o dva roky neskôr, teda okolo 2027 až 2028, chcú Nemci navýšiť kapacitu až na 550 mil. litrov ročne.

Širšie zavedenie e-palív by zákazníkom s existujúcimi vozidlami s konvenčným pohonom ponúklo jednoduchú a cenovo dostupnú možnosť dekarbonizácie ich vozidiel bez nutnosti výmeny vozidla, modernizácie palivového systému motora alebo čakania na novú sieť infraštruktúry.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.5 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokMercedes-Benz 600 (W 100) oslávil svoju premiéru pred 60 rokmi
Nasledujúci článokAudi podrobnejšie predstavilo projekt vstupu do F1