Domov News PRVÁ JAZDA Mercedes-Benz E 220d 4MATIC

PRVÁ JAZDA Mercedes-Benz E 220d 4MATIC

Foto: Mercedes-Benz

Obľúbená luxusná limuzína prichádza na slovenské cesty vo svojom najnovšom vydaní. Zostáva konzervatívna svojim vzhľadom, no nebojí sa experimentovať na poli inovácií. Mali sme necelých 400 kilometrov na to, aby sme preskúmali všetky prednosti i nedokonalosti novej Triedy E.

Aktuálna situácia na trhu limuzín vyššej strednej triedy momentálne vyhovuje BMW a Mercedesu. Pretože len tieto dve značky zatiaľ dokázali pružne zareagovať na meniace sa trendy, ktorými sú nespochybniteľne digitalizácia a elektrifikácia. Ich pozícia na trhu je preto oveľa jednoduchšia, priam až dominantná. Konkurenciu nechávajú ďaleko za sebou. S akými tromfami prichádza Mercedes-Benz E 220d 4MATIC voči BMW?

Mercedes-Benz E 220d 4MATIC
Foto: Mercedes-Benz

5 mesiacov po premiére novej generácie sme sa dostali za volant verzie Mercedes-Benz E 220d 4MATIC. Sprostredkovať vám tak môžeme prvé dojmy z jazdy a niekoľko všeobecných informácií o novej výbave, ktorú sme, žiaľ, nemohli preskúmať a vyskúšať celú, pretože zúčastnené automobily ju neobsahovali.

Mercedes-Benz E 220d 4MATIC
Foto: Mercedes-Benz
Svietiaca maska a všadeprítomné hviezdy

Nová Trieda E má proporcie klasického trojpriestorového sedanu: na krátky predný previs a dlhú kapotu motora nadväzuje výrazne dozadu posadená kabína pre cestujúcich. Dizajn s kabínou posunutou dozadu dopĺňa vyvážený zadný previs. Auto vyzerá elegantne a reprezentatívne, teda presne tak, ako by ste od Mercedesu očakávali. Najmä z profilu pôsobí ako Trieda S a ak sa vám niekedy náhodou stane, že si tieto dve limuzíny pomýlite, verte, že rozoznať ich v pohybe nebude z profilu jednoduché.

Čo sa týka prednej a zadnej časti, tu už má Trieda E viacero charakteristických prvkov, ktoré ju odlišujú od zvyšku produktového portfólia nemeckej značky. Tak v prvom rade, rám čelnej masky môže byť osvetlený. Ide teda o voliteľnú výbavu a je len na vás, či chcete, aby sa vaše auto prezentovalo týmto svetelným doplnkom alebo nie. Ani jedno z piatich testovacích vozidiel osvetlenou maskou vybavené nebolo, takže vám zatiaľ nevieme povedať, ako tento prvok pôsobí naživo.

 

Predné svetlomety majú nový svetelný podpis. Pokiaľ ide o ich technológiu, v základe sa nachádzajú klasické LEDkové svetlá, priplatiť sa však dá za Digital Light s funkciou projekcie aj bez nej. Veľmi vkusným detailom je motív 3D hviezdy v zadných svetlometoch. Uvidíme, či sa tento prvok rozhodne Mercedes uplatniť aj vo svojich ďalších modeloch. Pri nastupovaní si všimnete zapustené kľučky dverí. Je to tiež efektný detail, no priali by sme si, aby v Mercedese zapracovali na ich tichšom zapustení do karosérie po rozbehnutí sa.

Mercedes-Benz E 220d 4MATIC
Foto: Mercedes-Benz
Tvoj interiér znie povedome

Ak by vás niekto zatvorí do kabíny nového Mercedesu bez toho, aby ste sa mohli oboznámiť s exteriérom, len veľmi ťažko by ste vedeli odhadnúť, že v akom modeli sa vlastne nachádzate. V prípade Triedy E tu však nachádzame úzky svetelný pás tiahnuci sa celou šírkou vrchnej časti palubnej dosky (niečo na štýl vozidiel značky Cupra). Špecialitou ambientného osvetlenia okrem toho, že je na výber celé spektrum farieb, je, že sa môže meniť v súlade s hudbou. Bohužiaľ, ani tento prvok sme nemohli vidieť na vlastné oči.

Vo výbave sa taktiež nachádza Superscreen so samostatnou obrazovkou pre predného spolujazdca. Verzie bez displeja spolujazdca majú na tomto mieste veľký ozdobný prvok. Samozrejme, Trieda E medzigeneračne narástla (+ 4 cm do dĺžky a + 3 cm do šírky) a zlepšili sa aj priestorové možnosti v kabíne. Vodič má o päť milimetrov viac miesta nad hlavou, priestor na kolená a maximálny priestor na nohy vzadu sa zväčšili o 10, resp. o 17 milimetrov. Šírka v oblasti lakťov vzadu sa zväčšila o 25 milimetrov na 1 519 milimetrov, čo je takmer na úrovni Triedy S. Základný objem batožinového priestoru predstavuje až 540 litrov. Po usadení na zadné sedadlá nás však trochu zarazili dve veci – operadlá zadných sedadiel nie sú polohovateľné a vo výbave chýba aj možnosť ventilácie sedadiel. Tá je možná len pre sedadlá vpredu, samozrejme, vyhrievané môžu byť všetky sedadlá. Panoramatická strecha je rozdelená priečkou, jej otvorenie nie je možné.

Osvedčená klasika

Na Slovensku sa aktuálne predáva celkovo 11 verzií Triedy E. Pokiaľ vás zaujímajú ich technické údaje, prečítajte si náš starší článok. Dlhodobo najpredávanejším modelom je u nás Mercedes-Benz E 220d 4MATIC a práve v tejto populárnej motorizácii sme mohli nové éčko vyskúšať. Ide o naftový 2-litrový štvorvalec s najvyšším výkonom 197 koní a maximálnym krútiacim momentom 440 Nm. Ide o mild-hybrid, takže spaľovací agregát je doplnený o malý elektromotor s výkonom 23 koní a 205 Nm. E 220d ponúka ideálny mix príjemnej dynamiky a rozumnej spotreby nafty. Samozrejme, záleží aj od jazdného štýlu vodiča. Počas takmer 380-kilometrovej trasy sme z vozidiel vyčítali priemernú spotrebu od 5,5 do 6,8 litra nafty na 100 kilometrov. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 7,8 sekundy a dosiahne najvyššiu rýchlosť 234 km/h. Dojazd pritom môže pokojne prekonať hranicu 1000 km.

Mercedes-Benz E 220d 4MATIC
Foto: Mercedes-Benz
Nešetrite, vzduchový podvozok je povinnosťou

Mercedes-Benz E 220d 4MATIC je sériovo vybavený podvozkom Agility Control s oceľovými pružinami a selektívnym systémom tlmenia. Pokiaľ sa však zaujímate o Mercedes, pravdepodobne vám ide o maximálne pohodlie. Aj preto pravdepodobne siahnete po podvozku so vzduchovým pružením Airmatic, adaptívnymi tlmičmi a reguláciou svetlej výšky. Navyše, jeho súčasťou je aj systém riadenia zadnej nápravy. a riadením zadnej nápravy. Uhol natočenia kolies zadnej nápravy predstavuje 4,5 stupňa, čím sa priemer otáčania zmenší až o 90 centimetrov.

Foto: Mercedes-Benz

Keď sme sa v kabíne začali hrať s obrazovkou a jej menu, hneď sme si všimli podstatné vylepšenie systému MBUX spočívajúce v prechode na vlastný operačný systém Mercedesu a inštalácie jedného centrálneho procesora. Nový typ sieťového prepojenia tak zvyšuje výkonnosť a rýchlosť dátových tokov. Samozrejmosťou je dátový prenos 5G, avšak novinkou je možnosť sťahovania aplikácií od tretích strán.

Mercedes-Benz E 220d 4MATIC
Foto: Mercedes-Benz
Multidimenzionálny zvukový zážitok

Spomenúť je potrebné aj prítomnosť digitálneho kľúča, ktorým sa vozidlo môže otvoriť, naštartovať aj zatvoriť. Udeliť je tiež možné len niektoré práva a to až pre 16 rôznych koncových zariadení vrátane iPhonu a hodiniek Apple Watch. Novinkou je ďalej špičkový 4D audiosystém Burmester. Okrem toho, že má zabudovanú technológiu priestorového zvuku Dolby Atmos, tak hudbu môžete nielen počuť, ale aj cítim prostredníctvom taktilných meničov v operadlách a dokonca aj “vidieť”, čo je teda zásluha meniaceho sa ambientného osvetlenia. Zvukový zážitok je v aute možné si vychutnať nielen pri počúvaní hudby, ale aj pri pozeraní filmov. Ak je vozidlo vybavené displejom pre spolujazdca, ten môže sledovať filmy aj počas jazdy.

Foto: Mercedes-Benz

Činnosti, ktoré je možné prevádzkovať v aute, posúva Mercedes Triedy E na úplne nový level. V multimediálnom systéme nájdeme napríklad TikTok, hru Angry Birds, aplikácie Webex či Zoom a prehliadač Vivaldi. Podmienkou na to, aby ste z týchto činností vedeli vyťažiť maximum, je inštalácia kamery v hornej časti prístrojovej dosky. Vďaka nej sa napríklad môžete zúčastniť videokonferencie. Po rozbehnutí sa obraz vypne, ale v kontakte s kolegami môžete naďalej zostať aspoň vizuálne. Samozrejme, prostredníctvom kamery je možné robiť si selfie fotografie. Boli sme zvedaví na jej kvalitu, ale opäť, testované vozidlá ňou neboli vybavené.

Učí sa zvykom

Veľmi praktickou inováciou, ktorá si však vyžaduje podrobnejšie preskúmanie počas klasického týždňového testu, je tzv. personalizovaná automatizácia, resp. ako to volá Mercedes-Benz – rutina. V menu infotainmentu je možné buď si zvoliť z preddefinovaných rutín alebo vytvoriť vlastnú rutinu. Ide o určité činnosti, ktoré sa vo vozidle pravidelne opakujú. Napríklad pri ceste do práce na presne vymedzenom mieste sťahujete okno, aby ste mohli otvoriť rampu priložením prístupovej karty. Alebo pri dosiahnutí určitej vonkajšej teploty zapínate kúrenie s vyhrievaním sedadiel alebo klimatizáciu. Dajú sa pritom prepojiť viaceré funkcie a podmienky. Napríklad „ak je teplota v interiéri nižšia ako 12 stupňov Celzia, zapnúť vyhrievanie sedadiel a náladové osvetlenie nastaviť na teplú oranžovú farbu“. Takýmto spôsobom je možné nastavovať vlastné rutiny, ale aj umelá inteligencia v aute ponúkne pasažierom navrhované uloženie rutín, ktoré sa často opakujú.

Na ceste

Dajme sa už ale s E 220d 4MATIC do pohybu. Pozícia za volantom je menej športová ako v BMW, no mali sme trochu problém s nedostatočným výškovým nastavením volantu. Veniec nám preto zakrýval podstatnú časť digitálnych budíkov. Riešením je napríklad zvolenie si iného režimu zobrazovania, čo je výhodou digitálneho prístrojového štítu. Reakcie riadenia sú ale veľmi dobré a jazda komfortná. Kolesá nachádzajú v zákrutách dostatok priľnavosti a reakcia motora na stlačenie plynu predovšetkým v športovom režime je uspokojivá. Pružnosti citeľne pomáha malý elektromotor aj dobre vyskladaná deväťstupňová automatická prevodovka, ktorá sa teda najmä na dlhých presunoch postará o nízku spotrebu paliva. V zákrutách je auto agilné, ochotne zatáča a šibalsky maskuje svoje rozmery. Na dôkladné zhodnotenie jazdného prejavu si však necháme priestor až do klasického testu.

Mercedes-Benz E 220d 4MATIC
Foto: Mercedes-Benz
Druhý dojem

Musíme uznať, že Mercedes sa snaží prinášať inovácie a citlivo ich zapracovať do celej koncepcie vozidla tak, aby dávali zmysel, boli bezpečné na ovládanie a prinášali užívateľovi pridanú hodnotu. Takže áno, z aute môžete mať pojazdné laboratórium, ale stále je len na vás, či sa necháte vtiahnuť do digitálneho jazera informácií a podnetov, alebo všetko necháte tak a budete si užívať jazdu. Základná cena začína na sume 64-tisíc eur, 220d 4MATIC je k dispozícii od 70-tisíc.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.2 / 5. Počet hodnotení 5

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS: Mercedes-Benz
Predchádzajúci článokBratislava je domovom najmodernejšieho Airbus A350-900
Nasledujúci článokSubaru by sa mohlo vrátiť do WRC, vstup Audi do F1 ohrozený?