Domov News TEST Mercedes EQE 500 4MATIC SUV – načo je komu EQS?

TEST Mercedes EQE 500 4MATIC SUV – načo je komu EQS?

Sofistikovanosť názvov elektromobilov od Mercedesu sa prenáša aj do ich charakteru. Keď ich ešte aj vyskúšate, v hlave vám narobia poriadny guláš.

Trh s luxusnými autami nemohlo postihnúť nič lepšie ako elektrifikácia. Nehlučný pohon, okamžite dostupná dynamika a vysoká hmotnosť umožňujúca naladenie vyšperkovaného jazdného komfortu ako na obláčiku. Tu klientela nepozerá na skutočnosť, či automobil produkuje nejaké emisie. Zaujíma ju luxus, komfort a imidž, ktorý za svoje peniaze dostane. A v týchto oblastiach rúbe EQE SUV naozaj vysoko.

Zrýchlenie a pružnosť EQE 500 SUV je návyková. Jazda po diaľnici s ním môže vyzerať ako nejaká počítačová hra. Predbiehanie je záležitosťou niekoľkých sekúnd. Schopnosť meniť rýchlosť v čase a na tak krátkom priestore je skutočne fascinujúca. Jazdu v priamke zvláda EQE SUV bravúrne. Okrem ladného filtrovania nerovností, čo je zásluha vzduchového pruženia Airmatic, to sú aj aktívne asistenčné systémy, ktoré na seba prevezmú pozornosť za vodiča a ten môže za volantom skutočne relaxovať. Napríklad počúvať kvalitnú muziku, alebo len tak obdivovať ten krásny interiér či ponoriť sa takmer do stavu meditácie, pretože vonkajší hluk je pri jazde absolútne minimálny.

Situácia sa dramaticky mení, keď začnú v hojnejšom počte prichádzať zákruty. Napriek výkonu EQE 500 SUV nie je športové vozidlo a dynamická jazda mu nesvedčí. Veľmi rýchlo totiž podvozok narazí na limity pneumatík. Aj keď je karoséria počas prudkých zmien smeru stabilná a elektronika sa snaží prenášať krútiaci moment na kolesá s najlepšou trakciou, za volantom to je skôr trápenie. Akonáhle sa však tempo zvoľní a kolesá dostanú priestor sa nadýchnuť, EQE SUV splynie s prostredím a začne sa premiestňovať krajinou naozaj efektívne.

To je Mercedes, ale aký?

Dizajn sa veľmi nelíši od väčšieho EQS SUV. Dôvodom je najmä aerodynamika. V Mercedes vyvinuli jeden koncept karosérie s mimoriadne nízkym súčiniteľom odporu vzduchu karosérie a ten teraz uplatňujú na čo najširšom portfóliu vozidiel. Záujemca o elektromobil značky Mercedes si tak iba vyberie, v akom balení mu tento koncept poslúži pre jeho potreby najlepšie. V testovanej farbe podľa nás EQE SUV nevynikne takým pocitom luxusu, ako napríklad v bielej, ale nedá sa ani tvrdiť, že by išlo o šedú myšku. Lesklý povrch masky chladiča napovedá, že pod karosériou pracujú elektromotory.

To, že šoférujete auto za vyše 100.000 eur, vám okamžite pripomenie otvorenie dverí. Ťažké a mohutné dvere s vysúvajúcimi sa osvetlenými kľučkami dverí a nonšalantným zvukom pri ich privretí vás nenechajú na pochybách, že ruchy okolia sa k vašim ušiam dostanú len v nevyhnutnej miere. A je to naozaj tak, pričom je jedno, či je na tachometri 50 alebo 150 km/h, EQE SUV preráža vzduch ako nôž maslom.

EQE SUV

Model GLC EQE SUV GLE EQS SUV
Dĺžka (mm) 4 716 4 863 4 924 5 125
Šírka (mm) 1 890 1 940 2 010 1 959
Výška (mm) 1 640 1 685 1 797 1 718
Rázvor (mm) 2 888 3 030 2 995 3 210
Hmotnosť (kg) 1 925 2 560 2 260 2 730
Kufor (l) 620 520 630 645
Cena od (€) 60.498 91.632 85.080 134.226
Treba sa vyzuť?

A potom tu je ten krásne spracovaný interiér. Samozrejme, v kombinácii bielej kože a svetlého dreva s veľkými displejmi bude náročné udržiavať ho v čistote. Kto si ale potrpí na poriadok a čistotu v aute, nech ide do toho. Ambientné osvetlenie ponúka celé spektrum farieb a môže aj interagovať, napríklad na zmenu teploty klimatizácie. Predné sedadlá sú vyhrievané aj ventilované a majú masážnu funkciu. V ostrom kontraste s hodnotnými materiálmi je dielenské spracovanie. Panely na dverách i palubnej doske vŕzgajú, čo trochu kazí inak skvelý dojem. Batožinový priestor má základný objem 520 litrov a celý je čalúnený mäkkým kobercom. Po sklopení zadných sedadiel vzrastie jeho objem na 1675 litrov. Kabínu presvetľuje panoramatická strecha, ktorá sa dá aj vyklopiť.

EQE SUV

Veľká batéria pre vysokú spotrebu

Automobil tlačí k zemi obrovská batéria s kapacitou rovných 100 kWh. Využiteľných z toho je niečo vyše 90 kWh, čo za normálnych okolností vystačí na prejdenie vzdialenosti 540 km (podľa WLTP). Samozrejme, veľa záleží od toho, v akom prostredí s vozidlom jazdíte. Na diaľnici s EQE SUV však bez problémov v rámci zákonných rýchlostí prejdete vyše 300 km. Je to elektromobil, takže pri ňom platí rovnica – čím viac znížite rýchlosť, tým ďalej zájdete a naopak. Napriek perfekcionistickej aerodynamike však hmotnosť vyše 2,5 tony jednoducho na ceste neoklamete. Spotreba na diaľnici bude vždy atakovať hodnotu 30 kWh/100 km.

Čo sa týka nabíjania, to je rýchle, a zo zastaralejšieho 400-voltového systému žmýka naozaj maximum – energia môže do batérie tiecť jednosmerným prúdom s maximálnym výkonom až 170 KW. Len na porovnanie, taký Voyah Free sa nabíja s výkonom maximálne 120 kW, je však výrazne lacnejší. Palubná nabíjačka má v štandarde výkon 11 kW, takže napríklad doma batériu nabijete za 9 hodín. V rámci príplatkovej výbavy je možné EQE SUV vybaviť palubnou nabíjačku s výkonom 22 kW, ktorá tento čas skráti na polovicu. Nabíjací port sa nachádza vzadu vpravo.

Na prístrojovom paneli sú prehľadne zobrazené všetky informácie, ktoré o aktuálnom nabíjaní potrebujete vedieť. Auto vás informuje o aktuálnom stave nabitia batérie, času potrebného do konca nabíjania na 100 % (dá sa naň spoľahnúť takmer na minútu presne), aktuálny dojazd a aktuálny nabíjací výkon. Dobrou správou je, že EQE SUV umožňuje predhriať batériu za predpokladu, že do navigácie zadáte ako cieľ cesty nabíjaciu stanicu. Dynamické schopnosti vozidla sú hodné povšimnutia. Výkon 300 kW (408 koní) a krútiaci moment 858 Nm udelí EQE SUV zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 210 km/h.

Na pokyny jednej nohy nepočúva

Pádlami pod volantom sa nastavuje úroveň rekuperácie. V základnom režime je rekuperácia adaptívna a prispôsobuje sa napríklad dianiu pred vozidlom či dopravným predpisom. Úroveň rekuperácie je možné zoslabiť, kedy vozidlo po pustení pedálu akcelerátora na ceste plachtí, alebo naopak, zosilniť, keď je možné jazdiť prakticky s jedným pedálom, aj keď vyslovene tu takýto jazdný režim prítomný nie je, a preto na úplné zastavenie je potrebné stlačiť brzdový pedál.

Výhodou modelu EQE SUV oproti napríklad modelu GLE je prítomnosť riadenia oboch náprav. Zadná náprava sa dokáže v nízkych rýchlostiach natočiť do smeru jazdy až o 10 stupňov, čo veľmi uľahčuje manévrovanie v parkovacích domoch. Prítomnosť 360-stupňového parkovacieho systému s možnosťou automatického parkovania snáď ani nemusíme spomínať.

Ešte si to premyslite

Mercedes EQE SUV je v mnohých ohľadoch vynikajúcim elektromobilom. Má krásny interiér, presvedčí absolútnym komfortom jazdy, dokonalým akustickým odhlučnením a dlhým dojazdom. Vzhľadom na jeho povahu a prejav na ceste však nie sme presvedčení, že verzia 500 4MATIC je práve tá najlepšia. Možno by bolo lepšie siahnuť po slabšom variante 350+ s nižšou spotrebou energie, ktorá stále ponúkne nadpriemernú dynamiku jazdy, no v konečnom dôsledku dáva oveľa väčší zmysel. Ušetrené finančné prostriedky môžete napríklad investovať do výbavy a urobiť si z EQE SUV oázu luxusu a prehliadku tých najmodernejších technologických vymožeností. A EQS SUV? Je to statusová záležitosť. EQS SUV totiž okrem toho, že ide o väčšie a ťažšie vozidlo, nedokáže robiť veci lepšie ako EQE SUV.

TECHNICKÉ ÚDAJE Mercedes EQE SUV
Motor elektrický
Typ a kapacita akumulátora Li-ion, 90,56 kWh
Max. výkon 300 kW/408 k
Max. krútiaci moment 858 Nm
Pohon AWD
Prevodovka 1 – stupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 863 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 940 mm
Výška 1 685 mm
Rázvor náprav 3 030 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 560 kg
Objem batožinového priestoru 520 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,9 s
Rozmer pneumatík 265/40 R21
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD
Elektromotor
Mesto: 22,5 kWh / 100 km
Diaľnica: 28,8 kWh / 100 km
Okresky: 24 kWh / 100 km
Dojazd 400 km
Maximálny nabíjací výkon 170 kW
Doba nabíjania 0 – 100% 50 min
Doba nabíjania 20 – 80% 32 min
CENA
Základná cena modelu 91.632 €
Cena testovaného modelu 130.704 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokCeloročné pneumatiky – áno alebo nie?
Nasledujúci článokRobotníci zabetónovali auto, ktoré nikto nepreparkoval