Či už v monopostoch alebo v bežných autách, výmena oleja v prevodovke je nevyhnutná pre optimálny chod. TCS Jaguar Racing a Castrol to teraz skúšajú inak, čo sme mohli vidieť priamo v novom sídle tímu.
V šampionáte ABB Formula E totiž v monoposte Jaguar I-Type 6 predstavili revolučnú novinku. Miesto kompletnej výmeny oleja za celkom nový teraz dokážu extrahovať základné zložky z použitého a s pridaným aditívami ho opäť použiť. Proces takzvanej re-rafinácie slúži na získanie hlavnej zložky, ktorú oddelí od škodlivých častíc. Cieľom bolo znížiť environmentálnu záťaž, avšak bez straty výkonu na trati.
![](https://www.startstop.sk/wp-content/uploads/2023/12/Jaguar_TCS_Racing_Castrol_Rerefined_Oil_301123-1-scaled.jpg)
Pódium v prvých pretekoch
Už pri prvom testovaní počas tréningov v Berlíne dokázal monopost, v ktorého útrobách koloval Castrol ON EV Transmission Fluids, dosahovať rovnakú výkonnosť ako druhý monopost s panenským novým olejom. Prvé pretekové nasadenie prišlo pri E-Prix Monaka, v ktorej pretekár Mitch Evans skončil na druhom mieste. Jeho tímový kolega, Sam Bird, dokázal poskočiť o 6 miest vpred po nevydarenej kvalifikácii.
Prvé víťazstvo s novým olejom prišlo v rímskej E-Prix a nasledovalo rovno ďalšie pri pretekoch v Londýne. Úspech Jaguaru v šampionáte podčiarkol pohár konštruktérov, v ktorom im iba o 12 bodov ušlo prvenstvo. Malou náplasťou môže byť, že titul získal tím Envision Racing, ktorý odoberá ich pohonné jednotky.
![Jaguar monopost Formula E](https://www.startstop.sk/wp-content/uploads/2023/12/JAGUAR_I-TYPE6_DUAL_TOP_16X9-scaled.jpg)
Čoskoro v sériovej podobe
Nové mazivá však nebudú iba pre elektrické monoposty. Jaguar Land Rover čaká prerod na čisto elektrickú značku a práve vývoj vo Formule E mu má pomôcť predbehnúť konkurenciu. Do roku 2039 plánuje dosiahnuť uhlíkovú neutralitu v celom svojom dodávateľskom reťazci, produktoch, službách a prevádzkach.
![Jaguar monopost Formula E](https://www.startstop.sk/wp-content/uploads/2023/12/J_TCS_Racing_ITYPE_6-scaled.jpg)
Vedúca marketingového oddelenia spoločnosti Castrol, Nicola Buck, novú inováciu komentovala nasledovne: “Naše partnerstvo s tímom Jaguar TCS Racing Formula E nás postavilo pred výzvu otestovať naše spektrum kvapalín pre elektrické vozidlá priamo na trati. Pomáha nám implementovať proces cirkulácie, čo je súčasťou našej udržateľnej stratégie PATH360, vo vzťahu na životný cyklus našich produktov, aby sme zistili, ako ich možno zlepšiť, predĺžiť, znova použiť alebo recyklovať.”
![Jaguar centrála](https://www.startstop.sk/wp-content/uploads/2023/12/J_TCS_Racing_Kidlington_1-scaled.jpg)
Nové sídlo TCS Jaguar Racing
Miestom, kde sa celá táto alchýmia odohráva, je nová centrála tímu v britskom Kidlingtone. Tu vyrástla nová báza tímu, ktorá je špecifická hlavne tým, že tu je všetko pod jednou strechou. Pravidlá Formule E výrazne obmedzujú diely, ktoré môžu tímy vyvíjať. Primárne sa sústreďujú na vývoj softvéru pre elektrický pohon, čo si nevyžaduje obrovskú továreň ako napríklad pri tímoch z Formule 1. Tu vývoj prebieha v pomerne kompaktných priestoroch.
![](https://www.startstop.sk/wp-content/uploads/2023/12/Jaguar_TCS_Racing_Wolfspeed_Silicon_Carbide_301123-2-scaled.jpg)
Ako nám bolo prízvukované počas prehliadky továrne, najdôležitejším je manažment batérie. Preto je kľúčovým komponentom menič napätia, ktorý vysokonapäťový prúd prichádzajúci z batérií mení na striedavý prúd pre motor. Ako rýchlo dokáže prechádzať medzi odovzdávaním výkonu na kolesá a rekuperovaním ovplyvňuje, ako rýchlo môžu ísť jazdci v pretekoch. Práve vďaka silnej rekuperácii dokážu monoposty prejsť celú dĺžku pretekov bez nabíjania a dokonca nepotrebujú ani zadné brzdy.
![](https://www.startstop.sk/wp-content/uploads/2023/12/Jaguar_TCS_Racing_Dow_Thermal_Management_301123-3-scaled.jpg)
Už budúci rok aj v civilných autách
Aj v tomto segmente Jaguar inovuje. Technologický partner tímu, Wolfspeed, vyvinul technológiu kremíka karbidu, ktorá bola použitá práve v invertoroch, vďaka čomu sa zvýšila ich efektivita. Túto technológiu uvidíme už budúci rok v modeloch Range Rover a v roku 2025 v úplne novom čisto elektrickom modelovom rade Jaguaru. Nová sezóna Formule E štartuje 13. januára v Mexiku.