Domov News Starý olej v prevodovke? Jaguar s ním vyhráva preteky

Starý olej v prevodovke? Jaguar s ním vyhráva preteky

Či už v monopostoch alebo v bežných autách, výmena oleja v prevodovke je nevyhnutná pre optimálny chod. TCS Jaguar Racing a Castrol to teraz skúšajú inak, čo sme mohli vidieť priamo v novom sídle tímu.

V šampionáte ABB Formula E totiž v monoposte Jaguar I-Type 6 predstavili revolučnú novinku. Miesto kompletnej výmeny oleja za celkom nový teraz dokážu extrahovať základné zložky z použitého a s pridaným aditívami ho opäť použiť. Proces takzvanej re-rafinácie slúži na získanie hlavnej zložky, ktorú oddelí od škodlivých častíc. Cieľom bolo znížiť environmentálnu záťaž, avšak bez straty výkonu na trati.

Foto: Simon Galloway/LAT Images
Pódium v prvých pretekoch

Už pri prvom testovaní počas tréningov v Berlíne dokázal monopost, v ktorého útrobách koloval Castrol ON EV Transmission Fluids, dosahovať rovnakú výkonnosť ako druhý monopost s panenským novým olejom. Prvé pretekové nasadenie prišlo pri E-Prix Monaka, v ktorej pretekár Mitch Evans skončil na druhom mieste. Jeho tímový kolega, Sam Bird, dokázal poskočiť o 6 miest vpred po nevydarenej kvalifikácii.

Prvé víťazstvo s novým olejom prišlo v rímskej E-Prix a nasledovalo rovno ďalšie pri pretekoch v Londýne. Úspech Jaguaru v šampionáte podčiarkol pohár konštruktérov, v ktorom im iba o 12 bodov ušlo prvenstvo. Malou náplasťou môže byť, že titul získal tím Envision Racing, ktorý odoberá ich pohonné jednotky.

Jaguar monopost Formula E
Foto: Jaguar
Čoskoro v sériovej podobe

Nové mazivá však nebudú iba pre elektrické monoposty. Jaguar Land Rover čaká prerod na čisto elektrickú značku a práve vývoj vo Formule E mu má pomôcť predbehnúť konkurenciu. Do roku 2039 plánuje dosiahnuť uhlíkovú neutralitu v celom svojom dodávateľskom reťazci, produktoch, službách a prevádzkach.

Jaguar monopost Formula E
Foto: Jaguar

Vedúca marketingového oddelenia spoločnosti Castrol, Nicola Buck, novú inováciu komentovala nasledovne: „Naše partnerstvo s tímom Jaguar TCS Racing Formula E nás postavilo pred výzvu otestovať naše spektrum kvapalín pre elektrické vozidlá priamo na trati. Pomáha nám implementovať proces cirkulácie, čo je súčasťou našej udržateľnej stratégie PATH360, vo vzťahu na životný cyklus našich produktov, aby sme zistili, ako ich možno zlepšiť, predĺžiť, znova použiť alebo recyklovať.

Jaguar centrála
Foto: Jaguar
Nové sídlo TCS Jaguar Racing

Miestom, kde sa celá táto alchýmia odohráva, je nová centrála tímu v britskom Kidlingtone. Tu vyrástla nová báza tímu, ktorá je špecifická hlavne tým, že tu je všetko pod jednou strechou. Pravidlá Formule E výrazne obmedzujú diely, ktoré môžu tímy vyvíjať. Primárne sa sústreďujú na vývoj softvéru pre elektrický pohon, čo si nevyžaduje obrovskú továreň ako napríklad pri tímoch z Formule 1. Tu vývoj prebieha v pomerne kompaktných priestoroch.

Foto: Simon Galloway/LAT Images

Ako nám bolo prízvukované počas prehliadky továrne, najdôležitejším je manažment batérie. Preto je kľúčovým komponentom menič napätia, ktorý vysokonapäťový prúd prichádzajúci z batérií mení na striedavý prúd pre motor. Ako rýchlo dokáže prechádzať medzi odovzdávaním výkonu na kolesá a rekuperovaním ovplyvňuje, ako rýchlo môžu ísť jazdci v pretekoch. Práve vďaka silnej rekuperácii dokážu monoposty prejsť celú dĺžku pretekov bez nabíjania a dokonca nepotrebujú ani zadné brzdy.

Foto: Simon Galloway/LAT Images
Už budúci rok aj v civilných autách

Aj v tomto segmente Jaguar inovuje. Technologický partner tímu, Wolfspeed, vyvinul technológiu kremíka karbidu, ktorá bola použitá práve v invertoroch, vďaka čomu sa zvýšila ich efektivita. Túto technológiu uvidíme už budúci rok v modeloch Range Rover a v roku 2025 v úplne novom čisto elektrickom modelovom rade Jaguaru. Nová sezóna Formule E štartuje 13. januára v Mexiku.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokV Bratislave sa začal vyrábať nový Superb, boli sme pri tom
Nasledujúci článokMG HS má po facelifte, cena šla dole