Domov News Ohrozuje prechod k elektromobilite dodávateľov komponentov?

Ohrozuje prechod k elektromobilite dodávateľov komponentov?

Prechod k elektromobilite je proces, ktorý veľmi ovplyvňuje nielen samotné automobilky, ale aj jej dodávateľov. U nás aj v susednom Česku sa však dodávatelia súčiastok ocitajú v ohrození.

Minimálne takto popisuje situáciu agentúra Bloomberg. Stále však platí, že výroba v prepočte na jedného obyvateľa z nás robí svetového lídra. Prechod k elektromobilite má výrazný vplyv na všetky dodávateľské procesy. Dôvod sa zdá byť veľmi jednoduchý. Elektrické vozidlo má oveľa menej komponentov než konvenčný automobil so spaľovacím motorom. Dodávateľský reťazec tvoria stovky spoločností po celom Slovensku. Aktuálne však musia bojovať s prechodom na elektromobilitu a snažia sa neznižovať počty pracovných miest.

Susedné krajiny nás predbiehajú

Bohužiaľ, Slovensko spolu s Českom aktuálne zaostáva v počte investícií spojených napríklad s výrobou batérií v porovnaní so susedným Poľskom či Maďarskom. Tam už nejaké fabriky stoja, prípadne prebieha ich výstavba. Smerom k fabrikám na výrobu batérií sa neskôr môže presunúť aj samotná výroba automobilov, čo by v našom prípade znamenalo veľký problém.

Prechod k novej fáze automobilového priemyslu sprevádzajú veľké investície. Veď už dlhšie je verejne známe, že spoločnosť Volvo spustí výrobu vo svojej fabrike neďaleko Košíc v roku 2026. Bratislavský výrobný závod spoločnosti Volkswagen zasa plánuje spustiť výrobu elektrických SUV ešte o rok skôr než Volvo. Zdá sa, že nedávno spustená výroba modelov VW Passat a Škoda Superb môže byť poslednou etapou výroby spaľovacích automobilov v Bratislave.

Musíme to zachytiť včas

Štúdia inštitútu GLOBSEC tvrdí, že v rámci prechodu na elektromobilitu by na Slovensku mohlo zaniknúť až 85 tisíc pracovných miest. Ak by takáto transformácia neprebehla správne, mohlo by ísť o veľmi vážny problém pre našu ekonomiku. Aktuálne výrobcovia automobilov a ich dodávateľské spoločnosti zamestnávajú zhruba 260 tisíc ľudí. Ak by sme nazreli do susedného Česka, tam by bol počet dvojnásobný.

Prechod na elektromobilitu robí vrásky na tvári aj niektorým firmám, ktorých hlavná činnosť má silné prepojenie na výrobu komponentov pre spaľovacie motory. Ich cieľom zostáva nájsť alternatívne možnosti, ako pretransformovať výrobu a začať vyrábať komponenty pre nové elektrické automobily. Tu sa však stretávame s faktom, ktorý sme spomínali na začiatku. Keďže elektrické vozidlo má niekoľkonásobne menej komponentov ako klasický automobil. Vyzerá to tak, že nás čakajú zaujímavé časy a nezostáva nám nič iné, ako k nim pristupovať s maximálnou zodpovednosťou.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJBloomberg
Predchádzajúci článokToto “Ferrari” poznáte? Pozrite sa naň lepšie…
Nasledujúci článokLamborghini na CES 2024: telemetria budúcnosti i virtuálny koučing