Manuálna prevodovka v autách je tu od nepamäti. Väčšina ľudí prestupuje už však do automatických prevodoviek, no stále sa nájdu skalní fanúšikovia manuálnej prevodovky.
Počet vozidiel s automatickou prevodovkou drasticky rastie, čo dokazuje aj správa z Kanady. Magazín Automotive News sa zameral na dostupnosť manuálnych prevodoviek, no správy nie sú dobré. Poukazuje sa na úpadok manuálnych prevodoviek skrz automatické núdzové brzdenie.
Hovorí sa aj o tom, že nástupom elektromobilov bude všeobecný koniec manuálnych prevodoviek. Technicky je však možné postaviť elektromobil a k posunu nebude potrebovať žiadnu prevodovku. Bude postačovať jednostupňový redukčný systém, čo bude mať za následok ľahšie, lacnejšie a jednoduchšie auto.
Kanadský výskum však hovorí o tom, že nemusia to byť práve elektromobily, kvôli ktorým by sme mohli prísť o potešenie z jazdy. K redukcii prevodoviek môže dôjsť vo všeobecnosti aj skôr vďaka bezpečnostným systémom jednotlivých nových vozidiel. Bezpečnostných asistentov stále iba pribúda a príplatkových verzii je stále viac a viac. Niektoré z bezpečnostných prvkov sa riadia lepšie podľa vlastného – automobilového mozgu.
Hlavnou témou zániku je automatické núdzové brzdenie až do zastavenia. Tento bezpečnostný prvok sa nachádza v takmer každom novom aute, od toho najmenšieho až po to najväčšie. Systém automatického núdzového brzdenia funguje tak, že pokiaľ systém vyhodnotí potenciálne riziko na ceste a šofér nereaguje, začne automaticky brzdiť samo a auto tak „nezostrelí“ iné auto, či cyklistu jazdiaceho po strede vozovky.
Pri manuálnej prevodovke to však ide o čosi horšie. Vodič musí zošliapnuť spojkový pedál, aby tieto systémy začali fungovať. Auto sa tak musí vyrovnať so svojou pohybovou energiu a musí prekonať takisto motor. Ten je práve pomocou spojky spojený s kolesami a pri manuálnej prevodovke bez zošliapnutia tieto prvky rozpojiť iba Kia a Hyundai s vlastnými prevodovkami iMT.
TEST Hyundai i20 1.0 TGDI automat alebo manuál, Style alebo Family? Vyskúšali sme ich všetky!
Európa si však zatiaľ našla cestu ako skombinovať núdzové brzdenie s manuálnou prevodovkou. Na našom trhu sa to robí agresívnym zhasnutím motora. Zastavenie pred kolíziou, respektíve možnou prekážkou je pre vozidlo prioritou a naštartovanie zhasnutého motora nie je pre šoféra a elektroniku problémom. V tom prípade, ak sa začnú zavádzať núdzové brzdenia do každého vozidla, ktoré zíde z výrobnej linky, tak počet vozidiel s manuálnou prevodovkou by nemal byť nijak ovplyvnený.