Francúzsky výrobca vozidiel Renault a člen skupiny Stellantis Peugeot čelia vo Francúzsku obvineniam z emisných podvodov. Ide o podvádzanie v emisných testoch, ktoré sú po afére Volkswagenu pod ešte väčším dohľadom.
Spoločnosť Stellantis, ktorej je práve Peugeot súčasťou informovala o vyšetrovaní. To sa má týkať manipulovania emisných testov pri vznetových motoroch. Obvinenie je vo veci podvodu na spotrebiteľoch. Súd v Paríži zaviazal automobilku poskytnúť krytie pre prípadne kompenzácie až vo výške 30 miliónov eur. Súd sa však nezameral čisto iba na značku Peugeot. Nariadenie o nutnosti dostaviť sa na súd bol doručený aj iným divíziam Stellantisu. Ide o FCA Italy a Citroën.
Čo sa vyšetruje ?
Celé vyšetrovanie je zamerané na vozidlá so vznetovým (naftovým) motorom. Ide o vozidlá vyrobené v priebehu rokov 2009 až 2015. Všetko spustilo vyšetrovanie aféry nemeckého Volkswagenu a preto počiatok celého vyšetrovania siaha až do roku 2017. Skupina Stellantis vznikla spojením skupín PSA Group, ktorých modely sa vyrábajú aj vo výrobnom závode v Trnave, a skupiny Fiat Chrysler. Stellantis jednoznačne zvažuje aké kroky poskytnúť na obhajobu svojho dobrého mena. Je si istý, že systémy emisných kontrol, ktorými disponuje sú v súlade s vtedy platnými predpismi a normami. Skupina Stellantis je pripravená sa brániť a prezentovať svoj postoj aj priamo na súde.
Peugeot je už druhým do party za jeden týždeň
Výrobca vozidiel Peugeot je v priebehu aktuálneho týždňa už druhým obvineným v kauze emisných noriem. V utorok (8.júna) bolo vznesené obvinenie aj voči Renaultu. Francúzska prokuratúra vidí zásadné pochybenia. Vyšetrovanie ukazuje, že pri niektorých autách boli výrazne prekročené emisné limity. Súčasťou obvinenia je aj fakt, kde prokuratúra tvrdí o prekračovaní emisných limitov až o 10-násobok povolenej hodnoty priamo v reálnej premávke.
Renault sa však takisto ako aj Peugeot chce brániť a vydal aj oficiálne stanovisko. „Renault odmieta, že by sa dopustil akýchkoľvek nezákonných aktivít a v jeho autách sa nenachádza ilegálny software na manipulovanie emisných testov,” citovala automobilku agentúra AFP. Renault rovnako ako aj Peugeot musí zložiť zálohu na prípadne krytie škôd vo výške 20 miliónov eur.
Všetko odštartoval Volkswagen
September 2015 bol míľnikom pre mnohé automobilky pôsobiace na starom kontinente. Všetko spôsobil škandál Volkswagenu. Americký úrad na ochranu životného prostredia vtedy informoval, že práve VW do viac ako 100-tisíc naftových áut predaných v USA bol nainštalovaný zlý software. Tým bolo možné kamuflovať skutočné hodnoty emisii CO2. Tento škandál stál Volkswagen celkovo už viac ako 32 miliárd eur.