Aj keď sme v roku 2018, Dacia Duster stále ostáva v základnej výbave starým dobrým lacným a robustným Dusterom. Niektoré časti svoju „lacnotu“ však nezaprú. Dacia Duster je teda aj naďalej autom plným kompromisov.

Príbeh Dacie Duster by sme mohli prirovnať k akémusi škaredému káčatku, ktoré bolo nasadené na nevyspytateľné cesty východnej Európy. Jeho nasadenie si však postupom času vydupali aj západné trhy a časom sa z tohto off-roadu stalo plnohodnotné SUV a čo viac, dokonca veľmi obľúbený model pod značkou Renault. Celkovo boli vyrobené viac ako dva milióny kusov Dacie Duster. Da sa teda očakávať, že toto číslo bude iba rásť a tým pádom bude priamo úmerne narastať aj produkcia. Na trhu sa však objavila už druhá generácia tohto kultového SUV, o ktorej sme vás pred časom informovali aj my.

V čom sa odlišuje druhá generácia od tej prvej? Veľké rozdiely medzi prvou a druhou generáciou by ste museli hľadať veľmi dlho. Vonkajšie rozmery ostali takmer totožné, tak isto aj dizajn vozidla. Zaujímavosťou je práve dizajn, ktorý si na Dusteri zákazníci pochvaľovali najviac. Nešlo im tak o pohodlné prechádzanie terénom, ale o dizajn. Zrejme aj preto sa dizajnéri museli držať odstup, aby nepokazili to, čo zákazníkom vyhovuje najviac.

Nový Duster pôsobí navonok evolučným dojmom, aj keď rázvor náprav ostal na rovnakej platforme B0 a nezmenili sa ani vonkajšie rozmery. Blatníky sú širšie, svetlomety sa nachádzajú o čosi vyššie, dokonca sa objavilo aj denné svietenie v podobe diód a predné stĺpiky sú posunuté o 10 centimetrov dopredu. To malo za následok väčší sklon čelného skla. V reči čísel to znamená, že je o 25 milimetrov dlhší (4 341 mm), o dva milimetre nižší (1 693 mm) a o 18 milimetrov nižší (1 804 mm) než jeho predchodca.

Svoj charakteristickú DNA nezabudol v prechádzajúcej generácii. Pôsobí však mladistvejším dojmom. Môže tak poďakovať vyššie spomenutému sklonu čelného skla, plastovým výliskom so smerovkami, či grafike zadných svetiel, ktoré pripomínajú Jeep Renegade. Ak Vám však nerobí problém investovať do auta, tak Duster môže vyzerať ešte viac „cool“.

Dôkazom je nami testovaná verzia Prestige odetá na 17“ dvojfarebných kolesách s lakovanými nárazníkmi, ktorá je doplnená o chrómové kreácie, saténové nosiče, či príplatkové nášľapné prahy. V tejto konfigurácií Duster nevyzerá naozaj lacno.

Aj keď Dacia Duster vznikla ako lacné a cenovo dostupné SUV schopné zdolať aj náročnejší terén, automobilka zrejme nebrala do úvahy aj pohodlie pasažierov. V tomto smere sa snažil napredovať facelift z roku 2013. Interiér bol oproti konkurencii hlučný, volant ste mohli nastaviť iba v jednej osi a pokiaľ ste chceli lepšiu výbavu, tak vám neostávalo nič iné, iba siahnuť po inom modeli Renault. Duster 2018 však bude ihneď mieriť aj na západné trhy, čo znamená, že zákazníci budú prevažnú časť cesty tráviť na normálnych cestách.

Druhá generácia Dusteru ponúka možnosť posúvať volant pozdĺžne, ale aj výškovo. Sedák sa pretiahol o 2 cm a výškový rozsah sedadla o šesť centimetrov. Máte tak možnosť si nájsť ten správny posed. Konečne. Usporiadanie ovládacích prvkov takisto prešlo usporiadaním, čo Dusteru výrazne pomohlo. Na dodatočne inštalovaný multimediálny systém zabudnite, nová generácia ho má vstavaný priamo v strede a je lepšie čitateľný než ten predchádzajúci. Automatická klimatizácia (za príplatok) ponúkne pekné otočné ovládače s displejov vnútri. Môžu vám tak pripomínať displeje v Audi, či v novom Outbacku.

Spracovanie interiéru už takisto hrá na príjemnejšiu nôtu než si pamätáme. Za zmienku hlavne stoja strieborné detaily na výduchoch klimatizácie a riadiacej páke. Na druhej strane, v interiéri, žiaľ, stále dominujú tvrdé plasty, čalúnenie sedadiel, ich tvarovanie, či krycia doska v kufri. Ale je to súčasťou hry, ktorú Duster hrá. Podľa predajných štatistík však užívateľov takéto banality nezaujímajú. Na skutočnosti, že Duster sa v interiéri posunul výrazným krokom, to však nič nemení.

Kufrový priestor má pravidelný tvar, no je pomerne nízky a úzky – na pomery toho, ako vyzerá auto zvonku. Verzia s pohonom prednej nápravy disponuje objemom 445 litrov aj vtedy, ak máte rezervné koleso. V nami testovanej štvorkolke sa objem znížil na 411 litrov v kombinácií s lepiacou sadou pneumatík. Ak budete vybavení rezervou, objem bude iba 376 litrov. Pre porovnanie s konkurenciou, Seat Arona ponúka objem batožinového priestoru 440 litrov.

Pod kapotou našej verzie sa nachádzal overený štvorvalec 1,5 dCi spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies. Maximálny výkon je 80 kW (110 koní) a krútiaci moment 260 Nm. Motor nebol vylepšený, upravený, jednoducho sa naň nesiahalo a nová generácia si ho iba zobrala. Nesie označenie K9K a svoje silné stránky určite má, no dychberúcu dynamiku a akčnosť u nového Dusteru nehľadajte. Oficiálne by nový Duster mal hranicu 100 km/h prekonať v priebehu 12,4 sekundy. Mne sa to však nezdalo, nakoľko na pomer váhy a výkonu nemôžete čakať zázraky. Nemýlil som sa a auto sa na hranicu 100 km/h dostalo za 13,1 sekundy. V prípade Dacie Duster vám však vôbec nejde o akčné zrýchlenie.

Ovládaním to nie je, riadiaca dráha je na pomery Dacie presná, tak teda čím to je? Zrejme odstupňovaním. Jednotka je príliš krátka, keďže supluje redukčný prevod a z nepochopiteľného dôvodu sú nižšie položené aj prevody dva, tri, štyri, päť. Dusteru nerobí problém sa rozbehnúť z pokoja aj na druhom prevodovom stupni (aspoň sa na chvíľu budete cítiť ako kamionista) a piaty prevodový stupeň môžete s prehľadom zaradiť pri 40 km/h. Naopak, šiesty prevodový stupeň je svojim príbuzným vzdialený na míle. Radiť ho skôr ako pri 75 km/h nemá zmysel. Pri stokilometrovej rýchlosti motor točí na šestke 2 050 ot./min., na päťke až 2 800 ot./min.

Je to auto plné kompromisov. Krátka jednotka vám dá dostatok sily, naopak dlhá šestka sa postará o úsporu paliva. V meste zrovna úsporný nebol, no pod hranicu 5,0 litra som sa dostal – eco mód + startstop systém. Na okreskách sa mi podarilo Duster dostať na 5,5 litra a na diaľnici si cucol troška viac – 5,9 litra. Priemerná spotreba je tak hlboko pod šiestimi litrami. O takejto spotrebe sa môže akémukoľvek SUV iba snívať.

Duster môžete riadiť doslova jedným prstom, no spätnú väzbu od vozidla by ste čakali márne. O tom, čo robí predná náprava (2WD only), nemáte ani páru. V teréne to môže byť výhoda, no asfalt tým pádom nie je jeho dobrým kamarátom. Na nespevnené cesty je Duster pomerne dobre pripravený. V ťažších podmienkach vás podrží Lock systém, ktorý rozdelí náhon na obe nápravy v pomere 50:50. Po ruke máte aj kontrolu klesania, či hill-holder. Nová Dacia Duster sa tak môže považovať za veľmi dobrý kompromis. Pôsobí majestátnejšie než jeho predchodca a dokonca si ustrážil aj cenu. Základ štartuje pod 10 000 €. Testovaná verzia však stála takmer raz toľko.

Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 Prestige štartuje na 17 390 €. Do tejto ceny môžete rátať 17“ obutie, no u nás iba iné doplnky stáli 1 619 €. Metalíza (490 €), automatická klíma (300 €), kamerový systém so schopnosťou zobrazovania okolia (250 €), mapy (119 €), odomykanie kartou, vyhrievané sedadlá (200 €). Rázom sme na hranici jemne cez 19 000 €. Na obhajobu Dusteru je to stále veľmi dobrá suma, keďže na tejto hodnote zväčša SUV iba začínajú.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Zdroj: startstop.sk