Posledná svojho druhu? To je otázka, ktorá mi napadla ihneď po tom, čo som si prebral na test Škodu Fabia Combi. Už dlhšie sa v kuloároch diskutuje o tom, že súčasná praktickejšia verzia malého českého hatchbacku bude posledná. Tak či onak, na diskusie je ešte času dosť. Ako dopadol facelift kedysi najlepšie dizajnovo spracovaného “kombíku” koncernu?

Začnem na rovinu. Facelift Fabii pomohol v mnohých oblastiach. Tou najviditeľnejšou je nepochybne jej dizajn. Malý model už istým spôsobom načrtol dizajnový jazyk predstavený spoločne s modelom Vision RS. To sme koniec-koncov spomenuli už aj pri našom redakčnom teste Škody Fabia vo verzii Monte Carlo. Auto hlavne z prednej časti pôsobí uhladenejším dojmom, za čo určite môže nový tvar svetlometov a hlavne ich takmer kompletná LED technológia. Podobne sú na tom aj zadné svetlá, aj keď tu je toho LED podstatne menej. Každopádne, Fabia si zaslúžila podobnú zmenu, ktorá jej dodala na atraktívnosti.

1,0 TSI? Netreba sa ho báť…

Jednou z najdiskutovanejších vecí, ktoré sa týkajú Fabie, je ponuka motorov. Český praktický model si už nekúpite s dieselom a už vôbec nie so štvorvalcom. V ponuke sa nachádza výhradne litrový agregát, ktorý je možné zakúpiť vo verzii MPI či TSI. Nami testovaný model mal motor 1,0 TSI s výkonom 81 kW (110 k), krútiacim momentom až 200 Nm, ktorému sekundovala šesťstupňová manuálna prevodovka. Osobne nemám rád podobný druh mikromotorov, no musím povedať, že Fabia ma celkom milo prekvapila. Motor bol dostatočne živý na to, aby v meste nezaostával a dokonca ani diaľničná jazda mu nerobila najmenší problém. Je síce pravda, že na prvých dvoch stupňoch vystrelil do otáčok rýchlosťou nevídanou, no do kabíny sa to nijako nepríjemne neprejavilo. Celkový chod tohto „drobca“ hodnotím veľmi kladne. Pokiaľ chcete, s motorom môžete ísť rýchlejšie, nevadia mu otáčky a to, že má tri valce, sa nijako extra na vibráciách neprejavilo.

Asistenti z vyšších tried

Facelift Fabii dodal peknú dávku rôznych asistentov. Od parkovacej kamery cez adaptívny tempomat až po automatické LED diaľkové svetlá. Sú to prvky, ktoré boli kedysi dostupné len v drahších modeloch, no do Fabie sa dostali až teraz. Keď sme opäť pri tých svetlách, musím spomenúť podobný poznatok, ako mal kolega pri verzii Monte Carlo. Je pravdou, že aj ja som si všimol, že svetlá pri Fabii svietia lepšie ako tie v Octavii. Nejde o nedostatok Octavie, ale pravdepodobne len o iné nastavenie optiky svetlometu. Každopádne, pri Fabii boli svetlá skutočne príjemným prekvapením. Ako iste viete z testu Octavie, patrím medzi fanúšikov adaptívnych tempomatov, a preto ma príjemne potešilo jeho použitie aj v tomto aute.

Za zmienku určite stojí aj sledovanie áut pri cúvaní. Fabia ma presne dvakrát upozornila výrazným tónom na to, že sa zboku blíži auto, aj keď som ho ja nevidel. Rovnako tak ide o asistent, ktorý bol kedysi dostupný len v autách o triedu vyššie. Jediný nedostatok, ktorý som si pri dostupných asistentoch všimol, bol ten, že zadná parkovacia kamera sa veľmi rýchlo zašpinila. Áno, nachádza sa pri nej ostrekovač, no ten veľakrát spôsobil len to, že obraz bol veľmi rozostrený a na optike kamery zanechával dosť veľké kvapky. Možno by do budúcna nebolo zlé, ak by bola kamera nejako chránená proti nečistotám, ktoré sa na zadok auta prirodzene „nasávajú“. Ide ale o jediný problém, ktorý bol s asistentmi spojený.

Interiér neponúkne veľa miesta, no stačí to

Fabia prešla modernizáciou len nedávno, čo je celkom škoda. Jej koncernoví súrodenci už teraz disponujú novou platformou, ktorá im pridala nielen na jazdných vlastnostiach, ale aj na vnútornom priestore. To je asi najväčšia slabina českého hatchbacku. Na predných a zadných sedadlách sa väčší cestujúci môže cítiť celkom stiesnene. Je to citeľné hlavne v oblasti ramien, no a samozrejme na zadných sedadlách v oblasti kolien. Inak interiér nenesie žiadne výrazné známky času. Tvrdé plasty sú, bohužiaľ, nutnosťou, no ponuka infotainmentu je celkom slušná. Fabia Combi nepochybne veľa ľudí zaujme najmä kvôli svojmu kufru. Ten ponúka dostatočne veľkú prepravnú kapacitu na to, aby sa doň zmestil veľký nákup či dokonca kufre na rodinnú dovolenku. Čo ma prekvapilo najviac, bola možnosť Apple CarPlay aj keď som ju z určitých dôvodov nevyužil. Tieto dôvody som trošku popísal v teste Octavie. Inak Fabia disponuje pomerne pohodlnými sedadlami, ktoré majú dostatočne dlhý sedák a hlavne nie sú nijak nepohodlné.

Resumé

V celkovom hodnotení musím povedať, že Fabia si už zaslúži väčšie rozmery. Ak ale chcete dobré mestské auto s veľkým kufrom, plnohodnotnými jazdnými asistentmi a pohľadným dizajnom, tak kombík bude pre vás. Motor je do mesta ako stvorený, no lepšie ho používať bez zapnutého systému Start-Stop. Má dostatočný ťah na to, aby ste neboli brzdou premávky, prekvapivo je niekedy dobré si dávať pozor na rýchlosť. Jeho kultivovaný chod je natoľko dobrý, že si ani neuvedomíte a v meste idete 80 na trojke bez akéhokoľvek extrémneho hluku. Fabii preto v konečnom dôsledku dávam 9,1 boda z 10. Strhávam jej len za menej vnútorného priestoru hlavne na zadných sedadlách, možno trošku mäkšie nastavenie podvozku, ktoré sa môže prejaviť pri rýchlejšej jazde zákrutou a za tvrdé plasty, ktoré aj po rokoch v tomto modeli stále dominujú.

Zdroje: startstop.sk

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokThe Grand Tour nekončí! nastanú však zásadné zmeny
Nasledujúci článokMyslite ekologicky: Spoznajte energeticky úsporné svetlá aj na ulici
Som študentom Fakulty Elektrotechniky a Informatiky STU. Vo svojom voľnom čase sa venujem najmä technologickým novinkám z oblasti IT a autonómnych technológií. Sledovanie noviniek a pokrokov v automobilizme patrí medzi moje najväčšie koníčky. Najviac častu trávim sledovaním koncernu VW a taktiež elektromobilitou a vecami s ňou spojenými.