Domov Recenzie Test Opel Crossland X 1,5 CDTI, praktický pomocník do mesta i na...

Test Opel Crossland X 1,5 CDTI, praktický pomocník do mesta i na diaľnice

Pri niektorých autách sa jednoducho nedá vyhnúť predsudkom. Rovnako tomu bolo aj počas testu nového Oplu Crossland X. Dokáže sa vyrovnať svojim platformovým súrodencom?

Neviem ako vás, ale mňa Opel Crossland X predtým ako som ho testoval nikdy neohromil. Znamenal pre mňa len ďaľší radový crossover s charakteristickými črtmi koncernu PSA. Mnoho dielov zdieľa so svojimi príbuznými, Peugeotom 2008 a Citroënom C4 Cactus. Práve vďaka tomuto riešeniu sa začali zisky automobilky Opel vracať opäť do pozitívnych hodnôt. Peugeot ohromí svojim interiérom, Citroën zas podvozkom – v čom je ale výnimočný ich najmladší brat?

Na začiatok by som rád objasnil cenovú hladinu v akej sa Crossland pohybuje. Cena základného modelu s 1,2 litrovým atmosférickým benzínovým motorom a 5-stupňovou manuálnou prevodovkou je 13 190€. Musíte však zobrať do úvahy to, že základný model nemá veľmi štedrú výbavu. Balík Selection síce zahŕňa prvky akými sú napríklad LED denné svietenie, Bluetooth, tempomat či 12 voltovú zásuvku v prednej konzole, no to je viac-menej všetko. Absencia klimatizácie, prípadne 750 eurového doplatku za ňu určite zaváži pri rozhodovaní o drahšej výbave.  S výbavou Enjoy, v ktorej pribudne elektrické ovládanie okien, lepší audiosystém a manuálna klimatizácia prichádza aj rozmanitejšia paleta pohonných jednotiek:

  • 1.2, benzín, 60kW, 118Nm
  • 1.2 TURBO, benzín, 81kW, 205Nm
  • 1.2 TURBO, benzín, 96kW, 230Nm
  • 1.5 CDTI, diesel, 75kW, 250Nm
  • 1.5 CDTI, diesel, 88kW, 300Nm

Najrozumnejšou voľbou by bolo podľa môjho názoru zvoliť o level vyššiu výbavu Innovation, alebo dokonca až “plnku” s označením Ultimate, ktorá dáva tomuto autu prémiový nádych (práve túto výbavu mal nami testovaný model).

Vzhľadom nezaprie predchodcu

Exteriér Crosslandu odkazuje na svojho predchodcu menom Mokka hlavne prednou časťou. Oba modely sú charakteristické veľkými prednými svetlometmi a mriežkou chladiča do tvaru obráteného písmena “D”. Opticky je ale Crossland omnoho väčší nielen v porovnaní s jeho predchodcom ale aj oproti ostatným autám v jeho triede. Môže za to vyššia svetlá výška podvozku, ktorá aj vďaka decentnému oplastovaniu doslova žiada majiteľa aby skúsil nejakú poľnú cestu. Nadšenie pre odtestovanie terénnych vlastností tohto vozidla umierňuje lišta chrómovej farby medzi prednými hmlovkami. Netreba zabúdať, že sa stále jedná o mestský crossover s pohonom len jednej nápravy.

Pri pohľade zboku sa ale dojmy začnú meniť. Práve z tejto perspektívy pôsobí Crossalnd X najmohutnejšie. Bielu karosériu vkusne dopĺňajú čierne kryty spätných zrkadiel a doslova klesajúca strecha. Tú od okien pasažierov predeľuje chrómová lišta tiahnuca sa od A stĺpiku až po zadné svetlomety netradičného tvaru. Do očí rozhodne udrú aj 17 palcové disky kolies, ktoré pôsobia veľmi štýlovo.

Ako sa hovorí – sto ľudí, sto chutí. Presne týmto ľudovým príslovím by som popísal zadnú časť. Samozrejme, na LED zadných svetlách nie je nič zlé, podobne ako na logu automobilky. Línia nad EČV je však veľmi netradičná. Končí až mimo piatych dverí, čo sa nemusí páčiť každému. Jendou vecou, ktorú by som tu ocenil je označenie motorizácie. Už si nemusíte lámať hlavu nad skratkami, Opel vám na rovinu prezradí, aký motor pracuje pod kapotou.

Interiér nemca

Interiér je vo väčšine prípadoch rozhodujúci faktor pri kúpe vozidla. A ten sa pri Crosslande X podarilo automobilke spraviť na veľmi vysokej úrovni. Keby mi niekto zaviazal oči a mal by som dotykom uhádnuť o akú značku auta sa jedná, určite by mi napadla nejaká prémiová značka. Prvou vecou, ktorú si vodič všimne je volant. Pri ňom ma oslovila hlavne jeho kvalita spracovania, no chvíľu mi trvalo, kým som zistil na čo slúžia všetky tlačidlá. Prístrojová doska len umocňuje pozitívny dojem. Je logicky usporiadaná, tlačidlá sú dostatočne veľké a solídne. Nechýbajú tu ani 2 USB porty na nabíjanie telefónu, funkcia bezdrôtového nabíjania a 12 voltová zástrčka.

Čo sa týka úložných priestorov v prednej časti vozidla, trochu ma sklamali. Otvory na dverách sú síce viac ako postačujúce na veľkú fľašu a pár drboností, ale do skrinky na spolujazdcovej strane toho veľa nedáte. Rovnako je na tom aj priehradka medzi sedadlami, do ktorej sa ledva zmestila moja peňaženka a zväzok kľúčov. Na čo sa ale sťažovať nemôžemergonomické predné sedadlá ktoré nesú označenie AGR. Šoférova aj spolujazdcova sedačka je elektricky nastaviteľná, pričom nechýba ani bedrová opierka a manuálne nastavovanie dĺžky sedáku. So svojou výškou skoro 190 centimetrov mi vpredu nebolo tesno v žiadnom smere.

Priestor na zadných sedadlách

Zadným pasažierom miesto nebude chýbať, no nebude ho ani prebytok. Hneď prvým indikátorom toho, že Crossland X je menší ako sa opticky zdá je veľkosť zadných nastupovacích otvorov (myslím, že menšie som doposiaľ nevidel). Sedáky, na druhú stranu sú celkom priestranné a dvoch dospelích odvezú veľmi komfotrne aj na dlhšie vzdialenosti. Panoramatické okno dostupné vo vyšších výbavách uberá z miesta na hlavu a preto je dôležité zvážiť, či vám tento prvok výbavy za to naozaj stojí. Ak však plánujete väčšinou prevážať ľudí nižších ako 185 centrimetrov, nemal by tu byť žiaden problém. Keďže auto má pohon len prednej nápavy, podlaha vzadu je relatívne plochá čo znamená že miesta je dosť aj na nohy. Záchytné body ISOFIX v zadných sedadlách sú ľahko dostupné a nezakrýva ich žiadna plastová krytka ktorá sa môže ľahko stratiť.

Určite je dobré priplatiť si 450€ za prvok výbavy s názvom “Funkčná sada“. Zahŕňa totiž veľmi praktické riešenia – posúvne a sklopné zadné sedadlá, dvojitú podlahu batožinového priestoru a priechodnú lakťovú opierku. Vďaka týmto doplnkom sa stane z Crosslandu ešte lepší spoločník nielen na lyžovačky.

Batožinový priestor s kapacitou 410-520 litrov a dvojitým dnom ponúka viac než dostatok priesoru pre rodinný víkendový výlet. Nechýbajú v ňom ani háčiky na zavesenie nákupkných tašiek. Ak by ste však chceli niekam odložiť vrchný kryt batožinového priestoru, vedzte, že v priehradke ktorá je na veko vyhradená, veko veľmi dobre nedrží a pri jazde po nerovnej vozovke ho budete počuť. Nakladacia hrana je celkom vysoká, no keď dvojité dno zasuniete do najvyššej pozície a sklopíte zadné sedadlá, vznikne úplne rovná plocha.

Jazda

Náš Opel Crossland X mal pod kapotou 1,5 litrový dieslový štvorvalec s maximálnym výkonom 88 kW (120 konských síl) a krútiacim momentom 300 Nm. Táto sila je posielaná cez 6-stupňovú dvojspojkovú prevodovku len na prednú nápravu. Prečo písem “len”? Mnoho ľudí sa ma totiž pýtalo, či je Crossland X štvorkolka. Bohužiaľ, aj napriek označeniu “X” Crossland nie je dostupný s pohonom všetkých štyroch kolies. Tak či onak, väčšina majiteľov nebude tento momentálne najpredávanejší Opel využívať ako terénne auto.

Začal by som dojmami s jazdy v meste. Vďaka celkovej dĺžke, ktorá je len niečo málo cez 4,2 metra a rázvoru 2,6 metra je manévrovanie v úzkych priestoroch (napríklad parkovisko nákupného centra) hračka. Naftový motor zvláda časté rozjazdy so semafórov plynulo, no časom začnete cítiť, že motor by sa cítil omnoho lepšie na okresnej ceste, prípadne na diaľnici. Dvojspojkový automat radí hladko a rýchlo, častokrát bez povšimnutia vodiča. Pravidelné zastavenia a rozbehy v kombinácií s hustou mestskou premávkou ma na konci dňa nechali so spotrebou 6,4 litra na 100 kilometrov. Prihliadajúc na to, že štýl akým som jazdil nebol práve najšetrnejší, je to stále dobrá hodnota. Automobilka udáva mestskú spotrebu podla staršieho cyklu merania NEDC 4,4 litra, pričom moja spotreba sa skôr približuje k udávanej spotrebe menšieho preplňovaného benzínu.

Radšej má dlhšie trasy

Na diaľnici sa Crossland cíti ako doma. Aj pri vysokých rýchlostiach je hluk obtekajúceho vzduchu minimálny, čo je len ďaľším dôkazom kvality spracovania. Pri rýchlosti 130km/h sa mi so zapnutým tempomatom podarila dosiahnuť spotreba 5,2 litra. Ak máte Crossland X ako firemné auto a chceli by ste ekonómke uľahčiť prácu, nastavenie tempomatu na diaľnici na 110km/h bude určite dobrý krok. Pomalšie tempo a prevažná jazda v pravom pruhu vás odmenia krásnou spotrebou 5,0 litra na 100 kilometrov.

Najlepšie hodnoty ohľadom spotreby sa vám určite podarí dosiahnuť na okresných cestách. Pri rýchlosti 90km/h si motor točí príjemných 1500 otáčok za minútu a jazda je veľmi pokojná. Tu si naftová “jednapäťka” vypýta menej ako 5 litrov, miestami dokonca iba 4.

Športové výkony by ste čakali márne – motor jednoducho nemá toľko sily, aby ste sa museli báť o svoj vodičský preukaz. Na druhú stranu ma však prekvapila ochota automatickej prevodovky pri stlačení akcelerátoru na podlahu. Bez zaváhania si podradí aj dva stupne a podrží otáčky v hodnotách okolo 4000 ot/min.

Nie všetko je dokonalé

Čo by som ale autu vytkol, je slabá vidieteľnosť šikmo dopredu, ktorá je zapríčinená masívnymi piliermi A stĺpiku. Nami testovaný model mal obuté letné pneumatiky na 17 palcových diskoch z ľahkých zliatin. A tie boli do veľkej miery kameňom úrazu. Práve ich veľkosť bojovala proti komfortnému podvozku, ktorý mal na našich nekvalitných cestách už aj tak veľa práce. Rovnako viditeľnosť vzad nie je najlepšia. To sa dá ale autu prepáčiť, pretože parkovacie senzory spolu so zadnou kamerou vás ušetria naťahovania krku pri parkovaní. Veľmi užitočnou funkciou je aj pohľad z vtáčej perspektívy pri parkovaní, ktorý sa vygeneruje na základe informácií z prednej a zadnej parkovacej kamery. Vodičovi tak dáva presný prehľad o tom, čo je okolo auta.

Pri dlhšej jazde si bez problémov nájdete pohodlné polohy pre vaše ruky, no pri predbiehaní alebo akejkoľvek činnosti, ktorá zahŕňa pohyb páčkami pod volantom sa tohto komfortu budete musieť na chvíľu vzdať. Páčky sú totiž pod ostrejším uhlom ako pri väčšine áut, čím pripomínajú tykadlá a nie vždy sa s nimi dá ľahko manipulovať.

Bohatá výbava

Keď nasadnete do Crosslandu, je to práve výbava, ktorá vo vás evokuje že sedíte vo vozidle, ktoré rozhodne stojí viac ako 25 tisíc euro. Už vyššie spomínané sedadlá tvoria veľmi pozitívny prvý dojem. Pohodlnú pozíciu si v nich nájde úplne každý a počas chladních zimních dní príde vhod aj trojstupňové vyhrievanie. Vyhrievaný je rovnako aj volant a spätné zrkadlá. Infotainment je jednoduchý a prehľadný, displej reaguje rýchlo a presne a navigačný systém má príjemnú grafiku, ktorá vám nebude ťahať oči ani v noci.

Všetky dôležité informácie pre vodiča, akými sú rýchosť, dopravné obmedzenia či pokyny navigačného systému sú ľahko viditeľné na nastaviteľnom head-up displeji. Samozrejme, vo výbave Ultimate nechýba ani automatická dvojzónová klimatizácia a asistent, ktorý upozorní vodiča, aby si dal počas dlhšej jazdy prestávku. Za zmienku stoja aj predné a zadné LED svetlomety. Tie okrem toho že sa automaticky nastavujú podľa podmienok si dokonca aj prisvecujú do zákrut. Ostatní účastníci cestnej premávky vám môžu občas blikať, pretože ich výkon pripomína, že jazdíte so zapnutými “diaľkáčmi”.

Na svoje si prídu aj milovníci kvalitnej hudby. Prémiový sound system so 7 reproduktormi hrá na to, že nenesie názov žiadnej renomovanej značky veľmi dobre. Cestujúcich taktiež milo poteší funkcia nasmerovania zvuku na ktorúkoľvek časť kabíny.

Brať či nebrať?

Opel Crossland X ponúka majiteľovi kombináciu všestrannosti, dostatočne priestranného interiéru, nízkej spotreby a komfortného podvozku za rozumnú cenu. Najvyššia výbava dáva autu prémiový nádych a vôbec nič vám v nej chýbať nebude. Ak váš ročný nájazd predstavuje viac ako 20 tisíc kilometrov, 1,5 litrový diesel je jasná voľba – má dostatok sily na naše cesty a veľmi dobrú spotrebu. Ak teda hľadáte auto do mestskej džungle, auto ktoré sa nebojí obrubníkov, diaľnic alebo udržiavanej poľnej cesty, práve ste ho našli.

Opel Crossland X 1.2 TURBO - Startstop.sk
TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 499 cm3
Max. výkon 88 kW/120 k
Max. krútiaci moment 300 Nm
Palivo diesel
Pohon predná náprava
Prevodovka 6-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 212 mm
Šírka 1 765 mm
Výška 1 605 mm
Rázvor náprav 2 604 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 286 kg
Rozmer pneumatík 215/50 R17
Objem batožinového priestoru 410-520 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,5 s
SPOTREBA
Mesto 6,4 l/100 km
Diaľnica 5,2 l/100 km
Okresky 4,8 l/100 km
Priemer 5,2 l/100 km
CENA
Základná cena modelu od 13 190 €
Cena testovanej verzie 24 990 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokBMW M5 Edition 35 years – tridsaťpäť rokov dominancie
Nasledujúci článokV čechách už stihli nabúrať nový Superb ešte pred premiérou!