Je úžasné ako sa Hyundai dokáže popasovať s konkurenciou na trhu. Jedným z významných ťahačov automobilky sa v poslednej dobe stal aj Fastback, ktorého popularita stále rastie. Vyrovná sa ale svojej silnejšej polovičke?

Hlavnou atrakciou z kórejskej dielne sa za posledných pár mesiacov stala verzia Fastback i30. Vyzerá elegantnejšie a zároveň agresívnejšie ako hatchback a svoje prednosti dáva najavo jemnejším spôsobom. Na rozdiel od klasickej i30 nejde o tak premnožený kus na slovenských cestách, takže jeho ladný zadok dokáže stále zaujať.

Samotný model i30, ktorý sa vyrába už od roku 2007, si za svoj život prešiel veľkými zmenami. Najväčší vzdor voči otupelým a nudným vozidlám prišiel s nástupom modelu i30 N, ktorý predčil všetky naše očakávania a veľmi rýchlo sa vyšplhal na pomyselný rebríček obľúbenosti. Keď neskôr automobilka oznámila, že sa bude vyrábať aj verzia Fastback, vedeli sme, že Hyundai chce ovládnuť trh naplno. A musím uznať, že sa mu to zatiaľ darí.

N-Line má oproti štandardnej výbave niekoľko športových prvkov, ktoré z neho robia pôsobivé mystérium. Je to N-ko? Nie je to N-ko? Maska chladiča v spojení s predným nárazníkom nesie prvky N-ka, rovnako je na tom aj odrazná línia na zadku, ktorá jasne potvrdí, že o obyčajný Fastback nejde. Hold, auto proste vyzerá skvelo.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Tuhosť v kostiach

Fastback N-Line dostal do svojich útrob tuhší podvozok, ktorý je zároveň pohodlným spoločníkom hlavne na dlhších trasách. V zákrutách sa pekne drží a zadok si len tak z nenazdajky neodpláva. Pocestné nerovnosti filtruje ako sa len dá, aj keď mu to na 18-palcových zliatinových diskoch nie vždy ide.  Ale ako hovoríme my, polovičky z Venuše: Pre krásu sa trpí.

Do interiéru sa prenieslo taktiež označenie N-Line a plní zároveň aj estetickú funkciu. Za volantom si človek pripadá trochu stiesnene, ale práve toto bol zrejme cieľ dizajnérov. Máte pri šoférovaní pocit, ako by ste sedeli v športovom kupé. To ale zo sebou prináša menšiu strasť – áčkový stĺpik a držiak bočného zrkadla tvoria neprekonateľný „bojový kryt“, kvôli ktorému sa človek musí nakloniť niekoľko krát, aby sa presvedčil o voľnosti vozovky.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Podobný problém vzniká aj pri pohľade dozadu, keďže skosená strecha a mini zadné okienka spôsobujú frustráciu. Pri cúvaní jednoducho netušíte, kde sa nachádza ten krásny previs. Našťastie komplikácie uľahčuje hneď niekoľko pomocníkov, ktoré tento problém eliminujú.

Posedenie v aute dotvára celkový efekt zo športového vozidla. Sedadlá majú veľmi výrazné bočné vedenie, takže sa ani v ostrých zákrutách nebudete so spolujazdcom šúchať zo strany na stranu. Horšie sú na tom miesta vzadu, kde sa kvôli vonkajšej estetike ubralo zo strechy. V praxi to znamená, že ak vás banda kamarátov poprosí o odvoz domov, tí dvaja čo majú sedieť vzadu pôjdu radšej peši. Alebo na pivo. V podstate sú to dve muchy jednou ranou.

Na druhej strane ale treba povedať, že Fastback určite nepatrí medzi klasické rodinné presúvadlá. Ide o veľmi štýlový dopravný prostriedok, ktorému krása uberá na praktickosti. Pokiaľ ale máte malé deti alebo malú ženu, im toto vozenie vadiť nebude. Koniec koncov, na všetko sa dá predsa zvyknúť (aj keď v prípade Fastbacku iba na krátku trasu).

Neustále sa prípomína N

Multifunkčný kožený volant ma zas uviedol do úžasu. Intuitívne ovládanie a dochvíľna citlivosť – ako keby sa chcel vyrovnať svojmu N-kovému súrodencovi. Stredovému panelu dominuje osempalcový displej na ovládanie navigácie, audio systému a telefónu. Treba si ale všetko nastaviť a pripojiť pred jazdou, pretože počas nej zostanú tomuto tabletu iba základné funkcie.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Spočiatku mi toto obmedzenie funkcií dosť prekážalo, ale nakoniec ma Fastback presvedčil, že je lepšie si všetko pripraviť ešte pre vyrazením. Vyhnete sa tak zbytočnej dávke nadávok a získate nadhľad nad technológiami. S Fastbackom N-Line z vás závisláci jednoducho nebudú.

Auto používa mnoho systémov, ktoré pomáhajú vodičovi. Okrem asistenta udržiavania v jazdnom pruhu a varovania pred predbiehaním bez smerovky je tu aj osobný ko-pilot, ktorý vás sleduje. Niečo ako Big Brother. Tento program Vás sleduje pri jazde a keď často zívate, padá vám hlava alebo žmúrite oči oproti rannému slnku ako ja, odporučí Vám pauzičku na kávu. Kiežby boli aj šéfovia v robote taký zhovievaví a chápaví ako N-Line!

Aj napriek skosenej streche zostalo v kufri dostatok úložného priestoru, aj keď je oproti konkurenčným vozidlám stále pozadu. Do kufra naložíte 450 litrov a po zložení sedačiek až 1351 litrov. Nákup a dovolenku sem nebudete mať problém napratať, no zbaliť dospelú štvorčlennú posádku už bude horšie.

Motor a prevodovka

Poďme sa ale pozrieť na spoluprácu prevodovky a motora. Keďže výbava N-Line je viac estetická ako praktická, agregát poháňajúci tohto fešáka nemá 200-koňový základ. A tak sa do auta dostal preplňovaný štvorvalec 1,4 T-GDI a sedemstupňový automat.

Nejde o trhača asfaltu, ale nejaký ten výkon má. 140 konských síl mu poskytuje dostatočnú energiu na rýchle štarty, šikovné obiehanie aj zábavnú jazdu. Radovánky sa ale skončia v momente, keď sa rozhodnete pridať v zákrute. Podvozok aj výkon je fajn, ale reakcia motora na plynový pedál je príšerne oneskorená. S nohou na podlahe sa týmto spôsobom auto prebudí až po zákrute po troch sekundách.

Osobne si ale myslím, že to nie je chyba Fastbacku, ale skôr očakávaní. Vyzerá podobne ako N-ko, ale nejazdí tak. A preto si ho predsa ľudia budú kupovať, no nie? Hlavne kvôli cenovke, kde Fastback N-Line začína na 19 390 eur, čo je takmer o 10 tisíc menej ako N-ková verzia v „základe“.

Test Hyundai i30 Fastback N, aký je rozdiel v porovnaní s hatchbackom?

Všetko je vec vkusu a požiadaviek. Ak chce človek jazdiť normálne, vychutnať si plynulý chod motora a mať priemernú spotrebu 6,3 l/100 km, jednoducho si zvolí Fastback N-Line. 7-stupňová automatická prevodovka je veľmi rafinovaná a nenápadná a takmer som zabudla, že je v aute. Za toto má Hyundai oba palce nahor!

i30 Fastback N-Line vyzerá úžasne a jeho noblesné tvary predbiehajú konkurenciu na všetkých frontoch. Blažený motor a prevodovka z neho robia pútavého partnera na okresné a mestské chodníčky. Čo viac si od nového auta priať?

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 353 cm3
Max. výkon 103 kW/1400 k
Max. krútiaci moment 140 Nm
Palivo benzín
Pohon predný náhon
Prevodovka 7-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 455 mm
Šírka 1 795 mm
Výška 1 425 mm
Rázvor náprav 2 650 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 287 kg
Rozmer pneumatík R18
Objem batožinového priestoru 450 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,4 s
SPOTREBA
Mesto 7,1 l/100 km
Diaľnica 7,5 l/100 km
Okresky 5,5 l/100 km
Priemer 6,3 l/100 km
CENA
Základná cena modelu od 19 390 €
Cena testovanej verzie 21 240 €