Päť-dverový MINI-fešák s prívlastkom SD. Čo to, ste už o ňom počuli, ešte viac určite videli na cestách… Oplatí sa však ako “daily” autíčko, či skôr ako “víkendovka” pre dvoch?

Určite mi dá každý za pravdu, že pri otázke dizajnu o autách značky MINI, sa spoločnosť rozdeľuje na dve skupiny. Jedna tieto MINI autá z celého srdca jednoducho zbožňuje, druhá ich pekne povedané, “moc nemusí”. Mini proste udáva svoj vlastný smer od začiatkov 60. rokov minulého storočia. A aj teraz, v roku 2019, si stále drží svoje jedinečné historické krivky. Samozrejme sú omladené o skvelé dizajnové prvky, ktorými sa môže pochváliť jedine auto, s MINI na kapote! Nech toľko už nechodím okolo horúcej kaše! Jedinečne, jedinečným kúskom sú určite brzdové svetlá! Pri pohľade iba na jedno vám to možno až tak prevratné nepríde, no pri vzdialenom pohľade na obe vám MINI krásne naznačí, kde má rodné korene! Nemôžu chýbať ani závodnícke pruhy ktoré dopĺňajú obrovské predné LED svetlomety. Mimo klasického tvaru nám ku našej testovačke pridali športový predný nárazník, bez ktorého by som si MINI určite nekúpil! A ako čerešničku na torte, veľký zadný spojler, ktorý autu dodáva to pravé orechové!

Interiér

S pokojným pocitom z exteriéru sa presuniem na miesto vodiča. Kde na mňa zaútočili kruhy. Áno, čítate správne, niekto z dizajnového tímu v MINI sa očividne na aute odbavil a celý interiér zakomponoval do tvaru kruhov! Samozrejme volant by po správnosti mal byť okrúhly, čo je v poriadku no okrúhle sú kľučky dverí, vzduchové výduchy, podstavec riadiacej páky, infotainment, bočné spätné zrkadlá, tlačidlá na volante a aj tlačidlá klimatizácie! Tie sú doplnené ešte sadou leteckých tlačidiel, ktoré nájdeme aj nad hlavou. Presnejšie pri strešnom osvetlení interiéru. A aby nebolo málo, pred očami som mal klasický analógový(kruhový!) ukazovateľ rýchlosti, ktorý bol šikovne doplnený polkruhovým ukazovateľom otáčok motora. Možno to na jeden odstavec textu znie príliš chaoticky, no mne osobne, sa tento dizajn neskutočne páčil. Kruhový dizajn v doplnení s leteckými retro prvkami a ambientným osvetlením mi už nemohli dať viac pocítiť to, že sedím v MINI Cooperi.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Motorizácia

Ako už označenie auta napovedá, pod kapotou sa nachádza dieslový agregát. Presnejšie sa jedná o radový štvorvalec o objeme 2.0 L. Hodnota výkonu 125 kw resp. 170 koní neznie extra lahodne, no nezabúdajme, že “esdéčko” má len necelých 1370 kg! Čo ma však zaujalo viac, je automatická dvojspojková prevodovka Steptronic, ktorá má až 8 rýchlostných stupňov. Takže malé zhrnutie, 170 dieslových koní, relatívne nízka hmotnosť a rýchla 8st. prevodovka. Výsledok je taký, že malé MINI zrýchli z 0 na 100 km/h za 7.3s a hodnoty spotreby deklarované výrobcom sú ehm, citujem: “Mesto 4,7 l/100 km, mimo mesta 3,9 l/100 km a stred 4,2 l/100 km”. Pravdou je, že zrýchlenie ako aj spotreba sú na konci môjho testu od tých uvedených výrobcom, odlišné. Po mojich skúškach je zrýchlenie na hrane 7.7s, spotreba v meste 7,7 l/100km a kombinovaná 6,4 l/100km.

Pocit z jazdy a praktická stránka

“Chilli Red” tak MINI označilo farbu môjho testovaného modelu. A je na tom aj trocha pravdy, pri stlačený toho správneho tlačidla to vie MINI skutočne rozpáliť. Pri voľbe jazdného módu si môžeme vybrať z troch a to Green, Mid a Sport. A je viac než zaručené, že šikovná 8.st prevodovka v kombinácií s adaptívnym podvozkom, zaručí efektívne zrýchlenie alebo efektívne šetrenie paliva. Čo však nezaručilo je miesto na zadných sedadlách, kedže za dve dospelé osoby si sadnú len deti. Miesta je málo aj pri, resp. pod lakťovou opierkou, čo znehodnocuje prácu s ovládačom infotainmentu. Do lakťovej opierky si toho tiež veľa neodložíte, kedže sa v nej nachádza bezdrôtový nabíjací systém pre smartfóny. Po opomenutí  týchto neduhov sa v aute stiesnene cítiť nebudete. Čelné sklo je ďaleko pred vami a kedže je málo skosené, nad hlavou je dostatok miesta aj pre osoby vysoké aj 2 metre.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Porovnanie

Pozitíva: Svižný motor ktorému sekunduje šikovná dvojspojková prevodovka. Športové sedadlá ktoré perfektne držia v každej zákrute. Tuhý podvozok s presným riadením. Nezameniteľný tvar kľúču od auta. Adaptívne LED svetlomety.

Negatíva: Malý polomer otáčania predných kolies. Vyššia spotreba ako je deklarovaná výrobcom. Málo miesta na zadných sedadlách. Vyššia cena testovaného vozidla.

 

Na záver

Päť-dverový MINI Cooper SD je v podstate dizajnová motokára zabalená v okrasnom šate. Avšak jedinečný dizajn a výkon z môjho pohľadu zatieňuje vyššia cena, a to necelých 45 000€. Preto by som pri tejto cenovke začal uvažovať o autách ako VW Golf GTI alebo Mercedes A Hatchback.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 995 cm3
Max. výkon 125 kW/170 k
Max. krútiaci moment 360 Nm
Palivo diesel
Pohon predné kolesá
Prevodovka 8-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 3 982 mm
Šírka 1 727 mm
Výška 1 425 mm
Rázvor náprav 1 501 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 370 kg
Rozmer pneumatík 205/45 R17
Objem batožinového priestoru 278 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,3 s
SPOTREBA
Mesto 7,7 l/100 km
Diaľnica 6,0 l/100 km
Okresky 5,8 l/100 km
Priemer 6,4 l/100 km
CENA
Základná cena modelu od 30 700 €
Cena testovanej verzie 44 901 €