Domov Recenzie Kia Ceed GT – kompromis, ktorý rozhodne nebolí

Kia Ceed GT – kompromis, ktorý rozhodne nebolí

Vytvoriť športové auto, ktoré je zároveň aj pohodlné, dynamické a pritom úsporné, nápadné a zároveň decentné, je takmer nemožné.

Výsledkom je väčšinou niečo nemastné-neslané, čo neuspokojí ani tých, ktorí si chcú jazdu aktívne užiť, ani tých, ktorí sa chcú komfortne a pritom úsporne a bezpečne voziť. Kia Ceed GT však patrí k pár výnimkám, pri ktorých sa to podarilo.

Predná maska je podobná ako u jeho modelových súrodencov, upúta však decentnou červenou dekoráciou v maske chladiča, ktorú vidno len pri pohľade zboku, červeným lemom predného nárazníku a samozrejme logom GT.

Spája nespojiteľné spôsobom, ktorý dokážu oceniť obe skupiny. Je to bezpečné a dostatočne komfortné rodinné auto, ktoré sa však dokáže ľahko prispôsobiť aj potrebám náročných, dynamicky jazdiacich šoférov.

Ceed je asi najuniverzálnejším autom v ponuke kórejskej automobilky. Máte na výber klasický hatchback, praktický kombík, imidžový shooting brake, crossoverovo ladený xCeed a športový Ceed GT. My sme vyskúšali práve posledný z nich.

Dvesto koní pod kapotou

Základná cena Ceedu s litrovým 100-koňovým benzínovým motorom je necelých 14 200 eur, „naša“ verzia GT je drahšia o vyše 9-tisíc. Nepriplácate si však len za dizajn, ale predovšetkým za technológie a výkon. Testovaná verzia GT je totiž k dispozícii s motorom 1,6 T-GDi, ktorého maximálny výkon je 204 koní, resp. 150 kW a ktorý je vyhradený výlučne len pre ňu. Agregát je spojený buď so 6-stupňovým manuálom, alebo so 7-spojkovým automatom DCT.

Pod kapotou GT-čka bol motor1,6 T-GDi, ktorého maximálny výkon je 204 koní, resp. 150 kW.

My sme vyskúšali verziu s manuálom, čo v porovnaní s automatom značí o 5 kilometrov vyššiu maximálnu rýchlosť (230 km/h) no o desatinku horšie zrýchlenie na stovku (7,5 sekundy) a podľa výrobcu aj o dve desatiny litra vyššiu priemernú spotrebu. Tento údaj však nie je úplne relevantný, spotreba tohto auta je totiž výrazne závislá na jazdnom štýle. K tomu sa však dostaneme neskôr.

Ide aj o imidž

Teraz sa pozrime na ďalšie rozdiely medzi „obyčajným“ Ceedom a verziou GT. Tá svoj športový charakter podčiarkuje aj veľkými 18-palcovými kolesami s pneumatikami 225/40, ktoré sú bezpríplatkovou súčasťou jej výbavy. K nej patrí aj špeciálne čalúnenie v kombinácii alcantary a nebrúsenej kože s logom GT, prémiové audio JBL s ôsmymi reproduktormi a výkonom 320 wattov, s podporou digitálneho vysielnia (DAB), navigačným systémom a bezproblémovým prepojením so smartfónmi cez Android Auto alebo Apple Car Play. Bluetoohth je samozrejmosťou, podpora až dvoch pripojených zariadení súčasne až tak nie.

Kia Ceed GT svoje športové ambície znázorňuje len veľmi decentne a vkusne.

Vo výbave sú aj parkovacie senzory s kamerou, LED svetlá vpredu aj vzadu, vyhrievané sedadlá vpredu, vyhrievaný volant, dvojzónová automatická klimatizácia, bezdrôtové nabíjanie smartfónov a pokročilý infotainment s 10,25-palcovou  LCD dotykovou obrazovkou.

Pre túto verziu je navyše za necelých 900 eur k dispozícii aj zaujímavý príplatkový balíček, obsahujúci 12,3-palcový plne digitálny prístrojový panel „Supervision“ a elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou.

V interiéri vynikol športový volant s logom GT a červené prešívanie sediel, čalunenia dveri a aj koženého obťahu volantu.

Ak si zvolíte verziu s automatom, určite by ste mali uvažovať aj nad balíčkom Safety Pack, v ktorom máte napríklad adaptívny tempomat, fungujúci až po zastavenie vozidla, systém na monitorovanie mŕtveho uhla, asistent pre jazdu vo zvolenom jazdnom pruhu a asistent pre sledovanie premávky za vozidlom. Priplatíte si zaň necelých 1200 eur.

Exteriér

Verziu GT však spoľahlivo rozpoznáte aj zvonku. Napríklad podľa decentných červených doplnkov, ktoré veľmi pekne vynikli na „našom“ šedom testovanom aute. Konkrétne máme na mysli decentnú dekoráciu v maske chladiča, spodnú časť predného nárazníka, prahové lišty, brzdové strmene alebo stredy 18-palcových diskov kolies.

Vnútri im sekunduje červené prešívanie sedadiel, čalúnenia dverí a koženého športového volantu. A samozrejme nesmieme zabudnúť ani na logá GT. Tie nájdete na prednej maske, vzadu na kufri a v interiéri aj na volante a predných športových sedadlách.

Dve koncovky výfuku sú integrované do difúzoru.

A keď sme už pri zadnej časti, imidž auta dopĺňajú aj dve koncovky výfuku (žiadne atrapy, sú plne funkčné), integrované priamo do difúzoru. Po prepnutí do športového režimu sa vie z nich ozvať aj naozaj hutný zvuk, aký asi podvedome od verzie GT každý z nás aj očakáva. Musíte však stáť vonku, alebo mať aspoň otvorené dvere. V kabíne totiž počujete len jeho slabý a navyše umelý odvar.

Motor a jazdné vlastnosti

Týmto sa pomaly dostávame k tomu najdôležitejšiemu  – použitému agregátu a jazdným vlastnostiam. Ako sme už spomenuli vyššie, pod kapotou verzie GT je 1,6-litrový benzínový štvorvalec s maximálnym výkonom 150 kW, respektíve 204 koní a maximálnym krútiacim momentom 265 Nm. Ten je dostupný v pomerne širokom spektre od 1 500 až do 4 500 otáčok. Spojený bol so 6-stupňovým manuálom.

Na športovú verziu možno mohli byť vyššie prevody kratšie, no celkovo radenie nie je zlé, dráhy sú presné. Už vyššie sme spomínali spotrebu. Tu ťažko povedať niečo konkrétne.   Naozaj závisí dosť od vášho individuálneho jazdného štýlu a režimu, v ktorom budete najčastejšie jazdiť. Možno len pre názornosť – pri jazde v štandardnom „civilnom“ nastavení, s ľahšou nohou na plyne a s miernou prevahou okresiek nad cestami v meste sme sa dostali s priemerom dlhodobo pod sedem litrov. Pri trochu svižnejšej jazde prevažne v meste a s využitím športového režimu sme však bez problémov dosahovali dvojciferné hodnoty.

Za dobrú trakciu auto vďačí aj 18-palcovým kolesám s pneumatikami s rozmerom 225/40.

Silnou stránkou modelu Ceed GT je vynikajúci podvozok, ktorý je naladený síce o niečo tvrdšie, no nie extrémne. GT-čko bude bez problému plniť úlohu rodinného približovadla na každodenné jazdenie. No s tým rozdielom, že keď vysadíte rodinu, môžete si s ním užiť parádnu športovú jazdu niekde na okreskách za mestom.

Rozhodne vás v nich nesklame. Stopu drží vynikajúco a podvozok by určite zniesol aj výkon, aký majú skutočne ostré hot-hatche. Toto je vlastne z nášho pohľadu najväčšia prednosť Ceedu vo verzii GT. Je univerzálny.

Naozaj univerzálne

Svoje športové ambície príliš nezdôrazňuje, ale z hľadiska dizajnu sú dobre čitateľné. Po jazdnej stránke je tiež naladený tak, že bude rovnako dobre plniť úlohu rodinného auta a pritom vám dovolí užiť si aj naozaj dynamickú športovú jazdu.

Jeho agregát totiž výborne ťahá v strednom spektre otáčok, pri športovom režime v ňom však dokáže zrýchľovať tak citeľne, že ak by vám niekto povedal, že toto auto má krútiaci moment niekde okolo 300 Nm, ani vám nenapadne o tom pochybovať. Je to však len pocit, odvíjajúci sa hlavne od zásadnej zmeny zvukovej kulisy motora v tomto režime.

A nesmieme zabudnúť ani na účinné brzdy s veľmi dobre dávkovaným výkonom už od jemného zošliapnutia. K tomu Ceed GT  poskytuje dostatok miesta pre cestujúcich vzadu aj vpredu, pričom šofér aj spolujazdec majú k dispozícii športové sedadlá s výborným bočným vedením.

Záver

Kto chce ísť skutočne do extrému, určite sa poohliadne skôr po sesterských modeloch, pýšiacich sa na kapote písmenom N.  Ceed GT je, na rozdiel od nich, ale oveľa univerzálnejší. Má silnú bezpečnostnú výbavu, akú chceme od rodinného auta, k tomu silný a dostatočne agilný motor pre športovú jazdu, no jeho podvozok rozhodne nie je nastavený tak, aby sa z cestujúcich vzadu aj pri prejazde najmenšej priečnej nerovnosti snažil vytriasť dušu.

Ceed GT má praktický delený kufor s dvojitým dnom a objemom takmer 400 litrov.

Je dostatočne pohodlný aj na dlhšie jazdy a určite sa nemusíte báť, že už po pár desiatkach kilometrov vás spolucestujúci zo zadných sedadiel začnú častovať zoologickými a neskôr prípadne aj anatomickými výrazmi. A – na rozdiel od extrémnych verzií, pri ktorých sa myslí na každý kilogram navyše – máte k dispozícii aj širokú paletu doplnkovej výbavy, prostredníctvom ktorej ho dokážete ešte viac individualizovať.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov V4
Zdvihový objem 1591 cm3
Max. výkon 150 kW/204 k
Max. krútiaci moment 265 Nm
Palivo Benzín
Pohon predné kolesá
Prevodovka 6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 325 mm
Šírka 1 800 mm
Výška 1 442 mm
Rázvor náprav 2 650 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 411 kg
Objem batožinového priestoru 395 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,5 s
Max. rýchlosť 230 km/h
SPOTREBA
Kombinovaná 7,4 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 14 190 eur
Cena testovanej verzie 23 290 eur

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokToyota Yaris štvrtej generácie: Vyspelá, štýlová a bezpečná
Nasledujúci článokNová Škoda Octavia sa odhaľuje na prvých skiciach, je nádherná!
Pracujem ako motoristický a technologický novinár už 17 rokov. Počas nich som spolupracoval s denníkom Národná obroda, časopisom Brejk, portálom Autoserver a najdlhšie, vyše 14 rokov, s týždenníkom Plus 7 dní. Zároveň som prispieval do niekoľkých odborných médií a som členom slovenskej poroty Auta roku. V oblasti automotive ma zaujímajú hlavne nové technológie a ekonomické trendy.