Nový motor posúva Daciu Duster o level vyššie. Ak k tomu pridáme rozumne vyskladanú výbavu, je toto populárne SUV rozumnou voľbou pre veľkú skupinu motoristov.

Daciu Duster som mal rád už v minulej generácii a ešte radšej ju mám v tej súčasnej. Tá minulá totiž bola výborná v hodnotení pomeru ceny a úžitkových vlastností, no za konkurentmi zaostávala výbavou a tiež strohým dizajnom a materiálmi v kabíne. Motoristom, a nielen tým našim, to ale zjavne nevadilo. Duster totiž už dlhšie patrí medzi najpopulárnejšie autá v Európe. Jeho úspech podčiarkol môj názor, že veľa ľudí má k autu stále skôr pragmatický, ako emotívny vzťah.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Kvalitnejší a útulnejší

Karoséria vo verzii Techroad dostala niekoľko doplnkov. V Dacii to neprehnali, stále je to Duster. Len lepšie vybavený, modernejší a krajší. Chcete príklad? Auto dostalo pekné zliatinové disky, no v prípade pneumatík zostala Dacia nohami na zemi, majú rozmer 215/60 R17. Pre Duster je teda stále dôležitá skôr každodenná praktickosť. A to je podľa mňa dobrá správa. Podobný charakter má aj interiér. Prístrojová doska je zostavená kvalitne, nič nevŕzgalo na štandardnej ceste ani pri jazde v ľahkom teréne. Tu cítim rozdiel, lebo v starších modeloch značky bolo zameranie na nízku cenu občas počuť. Druhou zásadnou zmenou je lepšie odhlučnenie kabíny od karosérie, podvozka aj motora. Interiér je jemne okrášlený farebnými detailmi, veľmi pekný poťah dostali sedadlá. Inak je všetko zamerané skôr na praktickú, než vizuálne atraktívnu stránku. Displej multimediálneho systému je dobre čitateľný, klimatizácia má tri klasické kruhové ovládače. Auto sa štartuje tlačidlom, k dispozícii máte napríklad aj spoľahlivú navigáciu, zadné parkovacie snímače, zadnú parkovaciu kameru, tempomat aj asistent sledovania mŕtveho uhla. Niečo vám v tejto zostave chýba? Bežný slovenský motorista bude podľa môjho názoru spokojný.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Balíme

V aute sa budete pohodlne cítiť aj na dlhších cestách. Na lepšom cestovnom komforte sa podieľajú nové sedadlá, ktoré majú nielen kvalitnejšie poťahy, ale aj tuhšie výplne. Dobre je na tom Duster aj v hodnotení priestrannosti kabíny, bez priestorových kompromisov sa v nej odvezie štvorica dospelých. A čo je podstatné, vedia sa veľmi dobre zbaliť. Suché čísla o objeme batožinového priestoru občas trocha klamú. Poviete si, že 445 litrov nie je žiadna sláva. To je fakt, lenže v prípade Dustera sú kompletne využiteľné. Kufor má pravidelný tvar, rezerva je uchytená pod karosériou, a tak nič nebráni tomu, aby ste si pri nakladaní batožiny spomenuli na časy, keď ste sa hrali so stavebnicou LEGO. Nakoniec zistíte, že do auta naložíte podstatne viac, než do konkurentov hrdiacich sa s väčším teoretickým objemom kufra.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Tvrdší, no nie príliš

Naladením podvozka je Duster tradičným členom rodiny SUV. Je teda skôr tvrdší, no nie prehnane. Pri rýchlom prejazde zákrutou, príde v prípade potreby k slovu elektronika podvozka. K súcemu jazdnému komfortu samozrejme prispievajú aj pneumatiky s rozumnými rozmermi. Duster nie je športovým náčiním, to od neho dúfam nikto ani nečaká. Jeho arénou sú menej kvalitné cesty, po ktorých posádku odvezie komfortne.

Hlavným účinkujúcim tohto testu ale bol samozrejme nový motor. Preplňovaný benzínový štvorvalec má objem 1,33 litra, maximálny výkon 110 kW (150 k) a najvyšší krútiaci moment 250 Nm. Motor je dobre zladený so šesťstupňovým manuálom. S radiacou pákou sa pracuje bez výhrad, dráhy sú síce dlhšie, no presne definované. Motor na želanie vodiča reaguje s chuťou a do otáčok stúpa ochotnejšie, než by ste čakali. Solídne výsledky predvádza nielen pri štarte z pokoja, ale aj v pružnom zrýchlení, ak napríklad potrebujete predbehnúť pomalšie auto. A čo je veľmi príjemné, je prekvapivo tichý. Poďme k spotrebe, lebo tá je dôležitým parametrom. V meste rátajte s tým, že pod sedem litrov benzínu sa dostanete iba zriedka a to isté platí aj pre diaľnicu. Okresky dokážete absolvovať aj o dva litre úspornejšie. Moje týždňové súžitie s autom skončilo s priemernou spotrebou 6,3 litra benzínu na 100 kilometrov. Táto hodnota je s prihliadnutím na charakter auta veľmi dobrým výsledkom.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Dospievanie

Dacia Duster spravila výrazný krok prepracovaním interiéru a teraz pridáva veľmi dobrý motor. Z auta, ktorého úspech sa opieral o pohon 4×4 za výhodnú cenu sa teda stáva autom pre pragmatických ľudí. Našlo sa niečo, čo by som chcel inak? Pri súčasnej hustote premávky by som si prosil automat. Ten Dacia aktuálne neponúka ani v kombinácii s pohonom prednej nápravy ani s pohonom 4×4. Keďže sa však jedná o koncernový motor a v iných modeloch je s automatom dostupný možno predpokladať, že na trh príde neskôr.

Novinka pod kapotou spolu s útulnejším interiérom a lepšou výbavou teda posúva Duster opäť vyššie. Až sa pristihnete pri hľadaní rozdielov medzi ním a noblesnejšou konkurenciou. Ale áno. Rozdiely sa samozrejme nájdu a je ich dosť. Môžete mať fajnovejšie materiály, krajší interiér, viac farebných akcentov na prístrojovej doske, lepšiu výbavu, viac asistenčných systémov… Otázne je či, pre koho a ako veľmi sú tieto benefity dôležité.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 332 cm3
Max. výkon 110 kW/150 k
Max. krútiaci moment 250 Nm
Palivo Benzín
Pohon Predná náprava
Prevodovka 6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 341 mm
Šírka 1 804 mm
Výška 1 693 mm
Rázvor náprav 2 674 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 309 kg
Rozmer pneumatík 215/60 R17
Objem batožinového priestoru 445 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,4 s
SPOTREBA
Mesto 7,3 l/100 km
Diaľnica 7,2 l/100 km
Okresky 5,2 l/100 km
Priemer 6,3 l/100 km
CENA
Základná cena modelu Od 9 990 €
Cena testovanej verzie 16 880 €

Test Seat Ateca FR 1.5 TSI, dynamická, no nie blesková