3Lak auta je pre mnohých ľudí jednou z najdôležitejších častí. Povedzme si na rovinu, že aj pre skúsených “autíčkárov” má farba auta dosť podstatný význam. Neustále leštenie a detailing robí aj z bežného auta kúsok, za ktorým sa nejedno oko otočí. Pritom relatívne prehliadaná časť štvorkolesového miláčika má za sebou hotovú alchýmiu. Ako prebieha samotné lakovanie auta v najmodernejších priestoroch značky Škoda si priblížime v nasledujúcom článku.

Ruku na srdce. Pre nás, ktorí patria medzi zarytých autofanatikov je doslova utrpením, keď vidíme “auto na kefách”. Diablov vynález, ktorý síce zrýchľuje samotné očistenie laku vozu, je dobrý len vtedy pokiaľ je vaše auto len spotrebný materiál. Ak je auto súčasťou rodiny, “slniečka na laku” si odpustíte a radšej sa mu povenujete o niečo dlhšie. Samotné lakovanie vozu, ktorému mnohí neprikladajú veľký význam je celá veda, ktorá začína na holom plechu.

Zdroj: Škoda
Začíname…

Zo zvarovne sa totiž do lakovne dostáva auto, ktoré je absolútne bez laku či povrchového očistenia. Je veľmi dôležité, aby bolo dôkladne očistené, pretože vo finále aj najmenšia smietka môže spôsobiť zničenie nanesenej farby. Prvým krokom je teda zastávka, kde sa povrch karosérie zbaví mastnoty a iných nečistôt. Prvotné čistenie pritom prebieha za použitia látok, ktoré sú veľmi podobné tým, ktorými si doma umývate riad.

Zdroj: Škoda

Keď už sme pri tom riade. Auto, ktoré začalo svoju púť lakovňou prechádza cez zariadenie, ktoré je odvodené od umývačky riadu. V ňom je pomocou trysok a vody, s teplotou 60 stupňov, odstraňovaná takmer všetka povrchová špina a mastnota. Po hrejivom kúpeli, kde ja auto otáčané vďaka robotizovaným ramenám a dvere majú špeciálne držiaky, aby boli pootvorené a dostala sa tekutina skutočne všade, prichádza k ďalšiemu dôležitému kroku predprípravy – k fosfátovaniu. Fosfátovanie je neodmysliteľnou súčasťou povrchového čistenia a predprípravy, pretože práve kvôli nemu sa lak drží na karosérii rovnomerne.

Názov ako zo Sci-Fi

Na nasledujúcom stanovisku dochádza k takzvanému kataforetickému lakovaniu (KTL). Lakovanie s krkolomným názovom za sebou skrýva proces, pri ktorom sa do každej dutiny pripravenej karosérie nanesie antikorózna vrstva. Karosériou navyše v tomto bode prechádza elektrický prúd, ktorý má za následok rovnomerné nanesenie náteru. Zaujímavosťou je, že ak si zvolíte akúkoľvek farbu vozu, tak po KTL je Váš budúci miláčik vždy šedý. Nádrž s náterom pritom vyzerá ako rozbúrená rieka, nakoľko v nej musí byť tekutina neustále miešaná, aby sa predišlo usadzovaniu častíc laku. Podobne ako pri predchádzajúcom čistení, aj tu je auto v nádrži otáčané, aby sa farba dostala do každej dutiny. Nasledujúca zastávka – SUŠIČKA.

Zdroj: Škoda

Nehráme sa na informačný systém vo vlakoch či v MHD. Auto svoju púť po KTL pokračuje v sušičke, kde je pri teplote 180 stupňov „pečené“ 56 minút. Okrem zapečenia prvotného náteru sa tu taktiež vytvrdzujú všetky lepidlá, ktoré boli použité v zvarovni. Po pobyte v sušičke absolvuje karoséria prvú zastávku pri kontrole ľudským okom. Špeciálne vyškolení pracovníci tu pomocou náradia odstraňujú drobné nedostatky, ktoré mohli vzniknúť pri predchádzajúcich krokoch.

Zdroj: Škoda
Čo ďalej?

Ak auto prejde úspešne prvou ľudskou kontrolou, čaká ho zaslepovanie otvorov, do ktorých sa nemôže dostať finálny náter. Používajú sa rôzne krytky a zátky, ktoré majú zamedziť tomu, aby sa náter dostal tam, kde by mohol vo ďalších krokoch výrobného procesu zavadzať.

Zdroj: Škoda

Niektoré z krytiek sú v neskorších fázach montáže odstránené a na ich miesto sú prichytené konkrétne komponenty. Po zapečatení otvorov robot nanesie na podvozok vznikajúceho auta ochrannú vrstvu materiálu, ktorý sa nazýva PLASTIZOL.

Zdroj: Škoda

Ten je okrem podvozku nanášaný aj na iné partie auta. Väčšinou je použitý vždy iný druh plastizolu na konkrétne miesto vozu. Okrem iného sa materiál používa aj na utesnenie spár v motorovom priestore, pod nárazníkmi či v batožinovom priestore. Po robotoch, ktoré sa starali o jeho aplikáciu prichádzajú opäť na rad ľudia. Tí majú za úlohu aplikovať materiál do miest kam sa robot nedostane, po prípade na miesta, ktoré musia mať špeciálnu hrúbku nástreku ako napríklad pod svetlami.

Zdroj: Škoda

 

V nasledujúcom kroku dochádza k samotnému nanášaniu náteru na voz. Na dvere karosérie sa zavesí taktiež aj viečko nádrže a celá karoséria prechádza čistiacimi kefami pred tým, ako sa dostane pod ramená nanášajúce plnič. V tomto bode lakýrnickej práce je nanesená jedna zo štyroch farieb plniča. Podľa finálneho odtieňa auta je nanesený plnič vo farbe biele, šedej, čiernej alebo červenej. Karoséria s čerstvým náterom ide do sušičky na 40 minút pri teplote 160 stupňov. Táto sušička je vlastne veľká teplovzdušná pec, ktorá má za následok spevnenie náteru a taktiež zapečenie plastizolu po celej ploche karosérie.

Zdroj: Škoda

Po “pečení” nasleduje ďalšia ľudská kontrola, ktorá má v tomto bode za úlohu zistiť všetky nedostatky prvotného náteru. Jedná sa o brúsenie plniča, odstraňujúce drobné nedostatky, ktoré by vo finále mohli mať fatálne následky na vizuálnu stránku vozu. Po ich odstránení nasleduje zastávka medzi pštrosmi.

Zdroj: Škoda
Zastávka v ZOO

Áno presne tak. Nehľadajte za tým žiadnu slovnú hračku alebo metaforu. Aj lakovanie auta môže byť spojené s prírodou. Karoséria prejde časťou linky, kde sú na špeciálnych kotúčoch pripevnené pštrosie perá, ktoré karosériu zbavia akýchkoľvek častíc prachu. Pracovníci lakovne sa zhodujú, že lepší materiál ako pštrosie perá zatiaľ na tento úkon nebol nájdený. Pštrosie valce sú poslednou zastávkou karosérie pred tým, než dostane farebný náter.

Zdroj: Škoda

Choreografia robotických ramien na ďalšom stanovisku zabezpečí rovnomerné nanesenie finálnej farby vozu. V prípade, že sa jedná o klasický UNI lak, nanášaná je len jedna vrstva. V prípade metalického laku sú to vrstvy dve. Odtiaľto auto smeruje do v poradí už tretej väčšej sušičky, kde je lak “zapekaný” v 85 stupňoch po dobu 15 minút. Po opustení “sauny” sa na rad dostáva nástrek priesvitným lakom, ktorý autu dodáva lesk a hlavne chráni farbu pred vonkajšími vplyvmi ako sú kamienky, škrabance či holubí trus.

Zdroj: Škoda
Inovácie Made in Czech Republic

Jedna z posledných zastávok v lakovni je tá najmodernejšia. Škoda vyvinula novú sušičku, v ktorej auto strávi 50 minút pri teplote 140 stupňov. Jej jedinečnosť je v tom, že ako do vôbec prvej na svete do nej ide auto bokom a nie predkom. Oproti aktuálne využívaným sušičkám je síce o niečo širšia, no zároveň je až o 100 metrov kratšia. Ďalšou jej unikátnosťou je to, že horúci vzduch je do karosérie vháňaný otvorom pre čelné okno a motorovým priestorom. To má za následok spevňovanie a sušenie laku od kovu a nie od povrchovej vrstvy. Rovnaký princíp “zapekania” je použitý aj pri KTL a spevňovači.

Zdroj: Škoda

V najdôležitejšom kroku lakovania karosérie prichádza hotová zafarbená “kasňa” na tretiu ľudskú kontrolu. Tu sú dolaďované a odstraňované všetky chyby, ktoré mohli v procese vzniknúť. Nejedná sa o odstraňovanie škrabancov či nedolakovaných častí. Ide len o detailing laku, veľmi dôležitú časť finálnej kontroly. Ak je v tomto bode všetko v poriadku a lakovanie prebehlo bez problémov, karoséria odchádza na finálnu montáž, kde sa z nej stane auto, ktoré Vám stojí v garáži.

Zdroj: Škoda

Ako vidíte lakovanie je zložitý prosces, ktorý si vyžaduje bystré oko a zmysel pre detail. Myslite preto na to vždy, keď pôjdete so svojim autom do automatickej autoumivárky na “kefy”. Ak Vás podobný článok zaujal, dajte nám vedieť a možno sa v budúcej časti pozrieme aj na finálnu montáž.

Finálny dizaj Škoda Octavia 4. generácie unikol na internet