Elektrifikácia už dávno nie je hudbou ďalekej budúcnosti, dnes číha za každým rohom. Aktuálne sa totiž stáva trendom v pomyselných automobilových hitparádach  a mali by sme byť radi, že aj IONIQ o sebe dáva vedieť. 

Priznávam, aj ja sa z času na čas prichytím pri tom, ako nad elektrickými novinkami prekrúcam očami. Každý mesiac si z konceptového sveta nájde niekoľko elektromobilov cestu von. Prečo sa do nej hrnie takmer každý? Prevrat v tejto technológii pritom dnes tvorí akýsi počiatok novodobého umenia, ktorému zatiaľ neprišiel chuť úplne každý. Ale takto začínala aj kopa známych umelcov z histórie a pozrite sa na ich diela dnes. Takýmto výtvorom je aj IONIQ.

TEST Hyundai IONIQ Electric+: Introvert, ktorý vzbudzuje pozornosť

Od výroby prvého elektrického vozidla z dielne Hyundai ubehli iba dva roky – vtedy sa nám predstavila plne elektrická Kona. Je neuveriteľné sledovať, kam sa dokázal vývoj za tak neuveriteľne krátku dobu posunúť. Nespraví ale z majiteľa elektromobil otroka? Pred kúpou automobilu musí potenciálny majiteľ zohľadniť mnoho faktorov. Vzhľad, výkon, komfort a cenu. Pri elektromobiloch sa treba navyše zamerať na dojazd. Na ten som bola zvedavá aj ja.

Ako pôsobí IONIQ na svoje okolie? 

Oproti predchádzajúcej verzii je introvertnejší. Nesnaží sa do sveta vykričať, že práve on jazdí pomocou ekologického pohonu. A to sa mi na ňom páči. Množstvo elektromobilov má akoby na čele napísaný veľký nápis, že oni emisie neplodia. Ale IONIQ nie, ten sa správa ako introvert. Exteriér obsahuje pár decentných detailov, ktoré z neho robia spotrebiteľa elektrickej energie, no nezaujatý divák by si možno ani nevšimol, že vyniká práve svojim pohonom. Výnimkou potvrdzujúcou pravidlo sa pre mňa stali 3 nezameniteľné prvky.

TEST Hyundai IONIQ Electric+: Introvert, ktorý vzbudzuje pozornosť

1.Predná maska – Našťastie si od predchodcu zobrala ponaučenie a už nepôsobí tak obludne a lacno, ako to mal starší model.
2.Futuristické kolesá – Tie dodávajú autu jedinečný ,,feeling” budúcnosti. Niekomu sa môžu zdať neforemné, no byť iný neznamená byť horší, práve naopak.
3.Zadok z Priusu – Či túto podobnosť vytvorili dizajnéri naschvál síce neviem povedať, no práve vďaka kufru si IONIQ nepomýlite zo žiadnym iným Hyundaiom.
Celkovo ale ide viac o plnenie praktického a aerodynamického účelu, IONIQ sa nesnaží vyzerať ako najrýchlejšie auto planéty.

Pocit po nasadnutí sa dá prirovnať k pohľadu zvonka. Tento elektromobil nepotrebuje zdôrazňovať svoje schopnosti na každom centimetri štvorcovom. Jediný gombík, ktorý nesie nápis EV, spúšťa tepelné čerpadlo. A to je všetko! Žiadne prehnane futuristické tvarované tlačidlá, nijaké do očí bijúce nápisy ani nepodstatné funkcie. Je to klasický Hyundai.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Príjemný posed, logické rozmiestnenie potrebných funkcií na volante aj palubnej doske – to sú znaky druhej najsilnejšej automobilky na slovenskom trhu. Jediné, na čo som si zvykala celý týždeň, bol zhoršený pohľad cez predelené veko kufra. Vyššia osoba si ale si ale s týmto problémom hravo poradí. Digitálny prístrojový štít ukazuje ako inak štandardné informácie, no okrem iného aj účinnosť rekuperačného brzdenia a výkon batérie. Prístrojový panel nie je spomalený, navigácia funguje vynikajúco a priebežne si môžete kontrolovať, čo sa deje s batériou vášho auta.

Pekným detailom je aj panel kúrenia, ktorý je skoro plne digitálny. Za neobvyklými vodičmi prevodovky nájde zimnú prípravu v podobe vyhrievania volantu a sedačiek, ktoré zahrejú vaše telo v priebehu niekoľkých minút. Ak si ale nedáte pozor ako ja, zrazu z vás začnú teplo vysávať, pretože majú aj funkciu chladenia. Veru, treba byť obozretný pritom, čo si človek praje. IONIQ sa určite nemusí hanbiť sa úložné priestory, ktoré sa zmestili do každej možnej škáry. Vo večerných hodinách cestujúcim spríjemní jazdu nenútené ambientné osvetlenie.

Aj napriek skosenej karosérii pohltí kufor batožinu štvorčlennej posádky. Dvojité dno vám navyše umožní doňho narvať ďalšie serepetičky, ktoré by sa mohli zísť niekedy počas roka, alebo len odložiť sladkosti pred polovičkou, ktorá kontroluje, či naozaj dodržiavate diétu. Dokopy sa sem zmestí 462 litrov, no po zložení sedačiek objem narastie až na 1 417 litrov.

Dojazdom jasný urbanista

Život v meste je spájaný s chaosom a nedostatkom osobného priestoru, no pre IONIQ je to ideálne prostredie na rozkvet. Infraštruktúra nabíjacích staníc, nulové emisie a dojazd približne 300 kilometrov tvoria kombináciu, ktorú si zamilujú hlavne mestský ľudia. Pred “dedinčanov” ako ja bude ale toto auto výzvou.

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že sieť nabíjačiek je dostatočne poprepájaná, no opak je pravdou. Nájsť mimo veľkého mesta spoľahlivú nabíjaciu stanicu, ktorá bude fungovať a navyše bude voľná, podlieha predchádzajúcemu mapovaniu okolia. Toto ale nie je chyba IONQ-u, osobne si myslím, že rozmach nabíjania nás ešte len čaká.

Samotné nabíjanie ale bude troška sklamaním. Ako hovorím, keby si chcel na dedine v dome IONIQ dobiť baterky a energiu, z 20 % na 80 % by mu to trvalo približne 16 hodín, čo je pri každodennom využívaní auta nemysliteľné. Jeho srdcom sa totiž stala batéria s výkonom 39 kWh, ktorá má menší maximálny výkon.

Ak ale máte nabíjačku blízko práce, nabíjanie bude bez problémov. Sieť rýchlonabíjačiek sa pomaly ale isto rozrastá a tak nájsť miesto, kde sa nezdržuje ignorant so spaľovacím motorom len tak, nebude také ťažké. Ja som sa snažila udržiavať IONIQ v pohotovostnom režime, kedy by mal mať medzi 50 až 80 % batérie. To pre prípad, že budem musieť vyraziť niekam ďalej. Pri nabíjaní dokonca aj svietia tri malé svetielka na palubnej doske a informujú majiteľa z diaľky o tom, že sa ešte stále nabíja.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Na rýchlonabíjačke sa z 23% na 80 % nabil za 1 hodinu a 15 minút. Medzitým som poklábosila s miestnou políciou, ako riešia prípadné neoprávnené státie na miestach určených pre elektromobily, a nakúpila menší nákup. Neviem si ale predstaviť, čo by som robila na ceste na dovolenku, keby som nútená zastaviť na hodinu na odpočívadle s nabíjačkou. Čerpacie stanice by mohli myslieť aj na takýchto ľudí a zaobstarať im špeciálny kútik, kde by mohli skladať puzzle. Alebo si vezmite tablet a pozrite aspoň jeden diel seriálu.

IONIQ ako taký má veľký potenciál do mestského prostredia. Nenápadný dizajn elektrického auta spojený s veľkým pohodlím a výnimočnou akceleráciou, ktorú vám poskytne jedine elektrina, je krok tým správnym smerom za čistejším zajtrajškom.

Technické údaje
Hyundai IONIQ Electric+
Motor synchrónny elektromotor
Dojazd 311 km
Max. výkon 100 kW/136 k
Max. krútiaci moment 295 Nm
Palivo elektrina
Pohon FWD
Prevodovka redukčný prevod
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 470 mm
Šírka 1 820 mm
Výška 1 475 mm
Rázvor náprav 2 700 mm
Prevádzková hmotnosť 1 420 kg
Objem batožinového priestoru 462 l/ 1 1417 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,2 s
Max. rýchlosť 165 km/h
SPOTREBA
Kombinovaná 12,9 kWh/100 km
CENA
Základná cena modelu 35 990 eur
Základná cena testovanej verzie 41 080 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 1 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!