Nová generácia ikonického modelu Honda Jazz prináša revolúciu pod kapotou, ale zároveň zachováva to, prečo si ju zákazníci obľúbili.
Postupnej elektrifikácii sa nevyhne žiadna automobilka, dôležitým je však smer, ktorým sa konštruktéri vyberú. Ako sa zdá po týždni strávenom s novým Jazzom, vybrali si správnu cestu. Dôležitou informáciou pre zákazníka je hlavne cena, bezpečnosť, spotreba a technológie na palube. Poďme si to teda pekne rozmeniť na drobné.
Vzhľad nehrá vždy prim
Tohto motta sa Honda Jazz drží už niekoľko rokov, presnejšie od svojho uvedenia na trh. Nikdy nepôsobila úchvatným strihom z módnych časopisov, išlo skôr o dosiahnutie čo možno najväčšieho vnútorného priestoru na relatívne malom základe. Tak aby bol Jazz ideálnym partnerom do mesta. Misia splnená! S narastajúcou obľubou SUV modelov a príchodom Crossoverov sa segment malých priestraných kompaktov strácal rovnako rýchlo ako ponuka veľkých MPV.
Jazz krízu zažehnal a prichádza vo svojej štvrtej generácií s podstatne milším a uhladenejším výzorom ako predchodcovia. Aby si to ale v Honde poistili, nový Jazz prináša aj zvýšenú a oplastovanú verziu Crosstar.
Predná časť nového Jazzu pripomína úsmev domáceho miláčika, svetlá dostali plne diodovú technológiu, vrátane podpisu denného osvetlenia. Predná maska je natoľko minimalistická, až sa stá že sa pozeráme na elektromobil. Naopak zadná partia pôsobí podstatne dospelejšie a prináša rovnako LED svetelný podpis.
Chcel by sa zapáčiť mladým
Pojem praktické auto a jeho potrebu začnete s pribúdajúcim vekom vyslovovať čoraz častejšie. Prvý krát praktickú stránku vášho auta preverí aj sťahovanie od rodičov či prvý väčší nákup v potravinách. Nehovoriac o montáži detskej sedačky či naložení kočíka. To sú všetko stránky v ktorých Jazz vyniká, v predchádzajúcej generácií si ale vyslúžil krytiku hlavne za spracovanie infotanmentu či konektivity. To sa ale mení a dnes nájdeme pre volantom takmer plne digitálny prístrojový štít s jednoduchou ale prehľadnou grafikou.
Pokračovať môžeme futuristikým, multifunkčným dvojramenným volantom ktorý obsahuje všetko potrebné. Navyše je dostatočne ergonomický a dobre padne do ruky. Dominantou je premyslený displej infotainmentu s novou grafikou a rozhraním. V porovnaní z predchodcom je o poznanie intuitívnejší a prehľadnejší. Pokiaľ ste doteraz na systém v Honde nadávali, vedzte že teraz si ho zamilujete.
Pochváliť treba aj zachovanie konvenčného potenciometra na ovládanie hlasitosti, či premyslenú plochu pre ruku na ľahší dotyk po obrazovke. V dobe kedy čoraz viacej automobiliek ustupuje od zaužívaných otočných ovládačov, nový Jazz ich nestráca. Panel klimatizácie je jednoducho nastaviteľný aj po pamäti. Honda tak spravila rozumný krok vzad a upustila aj od polo-dotykového riešenia v predchádzajúcej generácii.
Magický ekológ a sporiteľ zároveň
V prvom rade vám dlžíme vysvetlenie samotného pohonného ústrojenstva, ktoré nový Jazz ukrýva. e:HEV, ako ho Honda nazýva, kombinuje spaľovací benzínový štvorvalec 1,5 i-VTEC s výkonom 72 kW a 131 Nm s generátorom a elektromotorom. Generátor disponuje výkonom 70 kW a elektromotor 80 kW a krútiacim momentom až 253 Nm. Celá sústava je doplnená o akumulátor s kapacitou 0,7 kWh.
Prepracovaný hybridný systém ponúka tri režimy jazdy, elektrickú, hybridnú a spaľovaciu. Na čistú elektrinu vie Honda Jazz jazdiť výlučne pri nízkych rýchlostiach a len obmedzenú dobu, respektíve vzdialenosť. Prevažne sa jedná o manévre na parkovisku, rozjazdy a dojazdy v obciach a mestskej premávke.
Hybridný režim je realizovaný prostredníctvom generátora, ktorý vyrobenú energiu spaľovacieho motora distribuuje ďalej do batérií alebo priamo k elektromotoru, ktorý roztáča kolesá. Tento režim využijete hlavne na okresných cestách, pri vyššej diaľničnej rýchlosti sa dostáva k slovu spaľovací režim.
Aj napriek absencií prevodovky je spaľovací agregát schopný poháňať vozidlo aj sám a to prostredníctvom jednoduchého ozubeného mechanizmu (spojky), ktorá zodpovedá zaradenému šiestemu rýchlostnému stupňu.
Mestský Jazz vo svojej novej generácií však nemá nič spoločné so svojim predchodcom, teda aspoň čo sa týka označenia 1,5 VTEC. Oveľa bližšie má k úspornejšiemu motoru staršej Hondy Jazz 1,3 VTEC s výkonom 75 kW. Práve s touto jednotkou treba nový hybrid porovnávať.
Absolútnym prekvapením bola spotreba, tá závisí predovšetkým od vášho štýlu jazdy a ochoty pustiť plynový pedál. podľa očakávaní sme najväčšiu hodnotu namerali na diaľnici, kde dosiahol Jazz spotrebu 6,4 l. Nie je to najlepšie ale ani najhoršie, treba však myslieť na jednoznačné určenie auta do mesta. Najefektívnejšie využijete hybridný systém práve v meste a na okreskách, tu spotreba vždy klesá pod 5 l. V meste dokážete jazdiť aj s hodnotami 3,6 prípadne 2,8 l.
Podvozok a bezpečnosť
Naladenie podvozka automobilov tejto kategórie je vždy kompromis. Vyššia karoséria znamená mäkší podvozok, a ten je cítiť hlavne v zákrutách. Nie je to ale nič katastrofálne a auto si drží svoju stopu stabilne. Komfortnejšie naladenie prispelo k lepšej filtrácií nerovnosti ako v prípade predchodcu. Menej prenikajú vibrácie ale aj hluk od kolies či z motorového priestoru.
K pocitu bezpečia vám napomáha hneď niekoľko asistenčných systémov, ako napríklad sledovanie mŕtveho uhla, systém pre udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu, detekcia protiidúcich vozidiel či pokročilý adaptívny tempomat. Moderné asistenčné systémy vás dokážu podporiť v akejkoľvek jazdnej situácií. V prípade nového Jazzu fungujú podľa očakávania, adaptívny tempomat dokáže viesť vozidlo bezpečne v pruhu.
Navyše v základe máte až desať airbagov. To je skutočná rarita obzvlášť v danom segmente. O vašu bezpečnosť sa mimo šiestich štandardných stará aj kolenný airbag vodiča, dvojica zadných bočných a úplnou novinkou je centrálny airbag. Jedná sa airbag, ktorý sa nafúkne z vodičovho sedadla do priestoru medzi vodičom a spolujazdcom, pričom má zabrániť stretu hláv oboch pasažierov pri náraze.
Resumé
Honda Jazz nie je pretekárom a pri predbiehaní sa niekedy aj zapotíte, na druhú stranu vo svojom prirodzenom prostredí mesta a okresných ciest vám ponúkne to čo žiaden z jej konkurentov. Spotrebou prekonáva očakávania rovnako ako technológiami či bezpečnosťou. Aj napriek fádnemu dizajnu ktorí príliš nezaujme, nás oslovila a to predovšetkým svojou pridanou hodnotou.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 498 cm3 |
Max. výkon | 80 kW/109 k |
Max. krútiaci moment | 131 Nm / 253 Nm |
Palivo | Benzín + Elektromotor |
Pohon | Predná náprava |
Prevodovka | e-CVT |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 044 mm |
Šírka | 1 694 mm |
Výška | 1 526 mm |
Rázvor náprav | 2 517 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 300 kg |
Rozmer pneumatík | 185/55 R16 |
Objem batožinového priestoru | 304 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,5 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 3,9 l/100 km |
Diaľnica | 6,4 l/100 km |
Okresky | 4,0 l/100 km |
Priemer | 5,5 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 19 590 € |
Cena testovanej verzie | 22 390 € |
TEST Honda E – najpokročilejšie auto súčastnosti? Dojazd iba 150 kilometrov?