Sú autá pri ktorých nemusíte dlho rozmyšľať, jednoducho sa stali ikonou BMW Z4 medzi ne bez pochyby patrí. Verzia s označením 30i prináša štvorvalec, postačí novému roadsteru?

Niektoré autá sa píšu ťažšie a potom sú autá, ktoré sa napíšu doslova samé, tak ako BMW Z4. Týždeň s modrým roadsterom bol kúzelný, nie len že počasie prialo krásnemu cabriu ale aj konečne otvorené hranice. Naša spoločná cesta viedla rovno do Budapešti, nádhernom meste na Dunaji. Základnou otázkou na ktorú sme chceli poznať odpoveď bolo, či radový dvojlitrový štvorvalec predstavuje prekážku alebo naopak uspokojuje všetky naše bežné potreby. Poďme však od začiatku.

Brat a sestra

Ako mnohí isto viete BMW Z4 má súrodenca menom Toyota Supra, obe autá boli vyvíjané spoločne na rovnakej platforme. Zdieľajú nielen motorizácie ale aj spoločnú techniku či dizajn interiérových prvkov. Zatiaľ čo Mníchovská automobilka ponúka Z4 ako čistokrvný roadster a kúpite si ho jedine vo verzií kabrio, Toyota predáva Supru s pevnou strechou. Obe vozidlá sa dostatočne odlišujú a nejedná sa tak len o prekapotované dvojičky.

Z4 sa vydalo cestou športovo ladeného roadstera  s typickým dizajnérskym jazykom. Prednej časti dominujú natiahnuté horizontálne ľadvinky spolu s jedinečným tvarom svetlometov a LED podpisu. Bočná silueta je zvýraznená masívnymi prelismi a žiabrami za prednou nápravou. Zaujímavo pôsobí aj zapracovanie jednotlivých karosárskych dielov, najmä celistvá kapota, ktorá prechádza až do bokov ako blatník.

Zadná časť prináša horizontálne línie a výrazne plastický zadný nárazník, vďaka čomu pôsobí Z4 ešte športovejším dojmom. Celkovo sa dizajn, podľa nášho názoru podaril, obzvlášť v pastelovej modrej farbe priláka množstvo pohľadov.

Klasický interiér

Spracovanie interiéru je v prípade kabrioletov rovnako dôležité ako exteriér. V našom prípade vyniklo bledé kožené spracovanie sedadiel a výplne dverí s čiernou palubnou doskou. Vznikol tak príjemný kontrast medzi exteriérom a interiérom. Dizajnérsky sa jedná o totožné spracovanie ako v prípade iných aktuálnych modelov BMW. Jasná orientácia na vodiča a prísne nízky posed s možnosťou nastavenia sedadla do takzvanej kolísky. Klasika, ktorú uvítajú predovšetkým milovníci asfaltu a serpentín. Perfektný posed za volantom je jednoducho základ, ten dopĺňa ideálne hrubý volant ktorý padne do ruky.

Špecifikom sú madlá dverí v netradičnom trojuholníkovom vzhľade. Do vnútra posadíte len jediného spolujazdca kedže Z4 je dvojmiestna. Pochvala konštruktérom, že sa nesnažili navrhnúť nezmyselnú zadnú lavicu kde aj tak nikdy nikoho neposadíte. Miesto toho využili maximum z batožinového priestoru, do ktorého aj pri sklopenej streche umiestnite batožinu na dovolenku. Inteligentne je riešený aj priestor za sedadlami kde sa nachádza sieťka na uloženie väčších predmetov, nechýba ani praktický výrez na lyže alebo dlhé predmety.

Samotná kabína je solídne odhlučnená, viete že sedíte v kabriu ale zbytočne vás neotravuje aerodynamickým hlukom pri vyšších diaľničných rýchlostiach. So stiahnutou strechou viete jazdiť bez problémov do rýchlosti zhruba 110 km/h, nad touto hranicou sa k slovu dostane aerodynamika hluk začne byť na dlhšie cesty neznesiteľný. Konštrukčne je kabrio veľmi dobre zvládnuté a karoséria sa nevlní, nepraská ani neznižuje komfort cestovania. Pri ideálnych poveternostných podmienkach je jazda so spustenou strechou možná aj na diaľnici.

Strechu ovládate prostredníctvom jediného spínača a manipulovať s ňou môžete až do rýchlosti 50 km/h, pričom sa stiahne za zhruba 15 sekúnd.

Jazda podľa predstáv

Extrémne krátke previsy, dlhá predná kapota a nízke ťažisko, to sú vlastnosti ktoré tak milujeme. Nová generácia BMW Z4 si ich zachováva a stáva sa nesmierne agilným roadsterom. Vo verzií 30i predstavuje čistokrvnú zadnokolku so širokým postavením a nízkou stavbou. Radový benzínový preplňovaný štvorvalec dosiahol objem dva litre a výkon 190 kW, pričom krútiaci moment 400 Nm atakuje naftové agregáty.

Áno verzia M40i dosahuje výkon 250 kW a krútiaci moment až 500 Nm, ten je ale produkovaný s radového trojlitrového šesťvalca. Na ten si ale pripravte o 20 000€ viac…

V princípe si radosť z jazdy užijete aj s verziou 30i a jediné o čo vás ochudobní je prejav šesťvalca. Výkon ktorý ponúka dvojliter plne postačuje, hlavne na kľukatých okreskách vám bude k dispozícií praktický ihneď. Perfektne zosynchronizovaná osemstupňová automatická prevodovka sa postará o zážitok z jazdy rovnako dobre ako odladený športový podvozok. Ten bol navyše v našom prípade doplnený o M športový diferenciál vďaka ktorému Z4 reže zákruty s absolútnym prehľadom.

Prekvapivo dobre je odladená aj výfuková sústava ktorá len veľmi decentne zachrapčí, odgrgne alebo zabubloce. V prípade tejto verzie je to skutočne príjemné prekvapenie a dá sa očakávať že množstvo majiteľov ju vyladí ešte o kúsok viac vďaka dodatočným úpravám.

Najšoférskejšie BMW hneď po M2

Áno je to tak a vedzte, že pokiaľ by ste postavili vedľa seba osmičkové kabrio a Z4, vybrali by sme si práve malý roadster. To auto má všetko čo potrebujete pokiaľ milujete len tak vypadnúť niekam na víkend. Takmer 300 litrový batožinový priestor vám postačí na akúkoľvek cestu. Výkon je presne na hranici využiteľného, viac ani nepotrebujete. Faktor atraktívneho sexi dizajnu je na úrovni 9/10 a posed za volantom je jednoducho dokonalý.

Posledným artiklom je spotreba, ktorá sa ustálila na príjemnej hodnote 6,9 l na 100 kilometrov, čo viac si priať. S vyšším tempom a agresívnejšou jazdou sa dostanete na úroveň tesne nad sedem litrov ale naopak dá sa ísť aj pod päť. Konkrétne verzia BMW Z4 30i sDrive nám nesmierne pripomína legendárnu Mazdu MX-5. Nálada, ktorá panuje za volantom tohto malého autíčka je veľmi podobná mníchovskému šmolkovi, jediným zásadným rozdielom je cena.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 998 ccm
Max. výkon 190 kW/258 k
Max. krútiaci moment 400 Nm
Palivo Benzín
Pohon RWD
Prevodovka 8-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 324 mm
Šírka 1 864 mm
Výška 1 304 mm
Rázvor náprav 2 470 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 415 kg
Objem batožinového priestoru 281 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,4 s
Rozmer pneumatík 205/55 R19
SPOTREBA (počas testu)
Mesto
Diaľnica
Okresky
Dlhodobo
7,1 l/100km
6,5 l/100km
5,6 l/100km
6,9 l/100km
CENA
Základná cena modelu 41 800 eur
Základná cena testovanej verzie 70 231 eur

TEST BMW M8 Cabrio, najlepšie alebo najväčší prepadák?

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!