V dnešnom svete SUV je veľmi málo značiek, ktoré sa s MPV-čkami ešte nerozlúčili. Čím sa v tejto brandži prebíja práve C4 Grand? Ide o mimoriadne priestranný automobil s charakterom, troma radmi sedadiel a obrovským batožinovým priestorom.

Citröen sa rozhodol prelomiť tradičné línie MPV-čka a vytvoriť auto, ktoré pritiahne oveľa viacej pozornosti. Pod touto prezentáciou prišiel na trh nový C4 Grand Spacetourer, ktorý si zachováva všestrannosť rodinného automobilu, ale s futuristickým dizajnom.

TEST Citröen C4 Grand Spacetourer, svoj rodinný charakter nezaprel

Obrovský priestor a veľa svetla

Ako spoznáte typicky rodinne založený Citröen? Nedá vám pred oči žiadne vizuálne rozptyly. Rýchlomer, maximálna povolená rýchlosť a všetky potrebné parametre sa zobrazujú v strede palubnej dosky. Spolujazdcovi sa môže zdať, že vodič kvôli tomuto neuvidí na cestu, ale nenechajte sa mýliť. Pod týmto displejom sa nachádza menšia obrazovka infotainmentu, kde sa dá nastaviť aj také ovládanie navigácie a ďalšie funkcie. Pochádza ešte z doby, keď boli centrálne obrazovky oveľa menšie.

Tento Citröen je vlastne faceliftovaný model C4 Grand Picasso, ktorý bol uvedený na trh pred 7 rokmi. Na malej obrazovke sa tiež nachádza ovládanie kúrenia a klimatizácie – a tu ma napadá prvá otázka. Nespravili by túto prácu tlačidlá rýchlejšie a prehľadnejšie? Uznávam že digitalizácia je dnes témou číslo jeden, ale niektoré veci fungujú tak ako majú, aj keď sú možno „zastarané“.

TEST Citröen C4 Grand Spacetourer, svoj rodinný charakter nezaprel

Orientácia z miesta vodiča je vskutku bezproblémová a neskrýva žiadne hádanky. Tento pocit umocňuje gigantické čelné sklo, ktoré je zasadené o kus ďalej do strechy (a nechcela by som ho v živote meniť), a predelenie predných okien. Síce sa vám vnútri môže zdať, že sedíte ako bábika v presklenej vitríne, no zvonka vás spozoruje málokto.

Ak si predsa len nechce užívať 3-rozmernú dimenziu okolitého sveta a neláka vás snoriť pohľadom po všetkom, čo je navôkol, o vaše súkromie sa postarajú svetelné clonky. Majú totiž naozaj pôsobivé pole pôsobnosti, pretože sa stiahnu naozaj nízko, v porovnaní s veľkosťou okna. Navyše sú vyhotovené z jemnej priedušnej látky, ktorá pekne zapadá do celého interiéru.

Kráľ v pohodlí

Možno ste to už niekedy počuli, možno vám táto informácia už lezie hore krkom, no ja verím, že to treba stále zdôrazňovať. Francúzi sú stále králi v pohodlí. V tomto prípade je superkomfortné odpruženie obzvlášť nápadné pri ovládaní. Overiť túto skutočnosť nebolo vôbec ťažké – vzali sme auto po starej ceste na výlet do malebnej, no nádhernej dedinky Čičmany. Kto už túto cestu absolvoval, vie, že zatnuté zuby a ubolené tlmiče robia cestujúcim sprievodnú atrakciu niekoľko kilometrov.

TEST Citröen C4 Grand Spacetourer, svoj rodinný charakter nezaprel

C4-ka sa ale ani tejto cesty nezľakla. Uznávam, ťažšia váha a masívne telo robili svoje a podvozok možno nebol taký dokonalý, ako to má C5 AirCross, ale jazda bola skutočným prežitkom. Viem si predstaviť aj niekoľkodňovú cestu na dovolenku na opačnú stranu kontinentu, a ten pocit, keď vystúpite. No odtiaľto sa vám nebude chcieť príliš odchádzať.

Vzhľadom na more vnútorného priestoru je až zarážajúce, aké kompaktné sú vonkajšie rozmery. Na počudovanie sa ovláda veľmi šikovne, jednoducho a má relatívne malý polomer otáčania, čo sa zíde nielen v meste pri parkovaní.

Veľká výhoda tohto typu automobilov súvisí s priestorom. Ostatne, preto si ho ľudia kupujú. Vďaka funkčnému dizajnu sa v útrobách nachádza rozsiahla plocha, v ktorej môžu bez problémov koexistovať pasažieri aj batožina. Citröen C4 Grand Spacetourer je dokonalým riešením pre rodiny všetkých veľkostí a pritom stále uznáva a zachováva hodnoty, vďaka ktorým sa stal populárnym už pred rokmi.

Kufor je jedným z hlavným protagonistov tohto typu vozidiel. Tým že C4-ka je vysoká, jeho brána ponúka oveľa viac možností bez nutnosti rozmýšľania, kam to všetko dám, pretože je tu 645 litrov. Po sklopení zadného radu sedadiel si môžete nabrať navyše ďalších 80 litrov nákladu. Bohužiaľ je ale v tejto cene auto bez elektrického otvárania veka kufra, čo prístup výrazne komplikuje. Dvere nie sú práve najmenšieho vzrastu, takže útlejšie polovičky budú mať čo robiť, aby tento boj s plnými rukami vyhrali.

Nafťák, ktorý si pýta málo

Aj keď by sme mohli C4 Grand Spacetourer charakterizovať ako MPV, neznamená to, že si nemôžete vychutnať jazdu s efektívnym motorom a vynikajúcou spotrebou paliva. Naftová kubatúra s označením 1,5 BlueHDi sa teší využitiu najmä na okresných cestách, kde sa cíti zmysluplne. Ak patríte medzi vodičov, ktorí nenajazdia až toľko kilometrov ročne, je tu pre vás aj benzínová alternatíva.

130 konských síl a krútiaci moment 300 Nm poskytujú aj takémuto na prvý pohľad neortodoxnému obrovi dostatočnú hnaciu silu už pri nízkych otáčkach. Jazda je podľa štandardov Francúzov tichá a plynulá, a keď je treba pridať, výkon čaká pod kapotou. Za svoj prejav si vypýta 5,7 l/100 km, čo je podľa mňa veľmi uspokojivé číslo na vozidlo v zábehu.

TEST Citröen C4 Grand Spacetourer, svoj rodinný charakter nezaprelUmiestnenie páky automatickej prevodovky je trocha netradičné – za volantom hore. Jej preraďovanie z jedného stupňa na ďalší je sotva badateľné. Tento štýl poznáme hlavne z amerických automobilov a je jasné, že Citröen tento trend prezval po svojom. V tomto duchu sa nesie aj stredová konzola, cez ktorú aj napriek operadlám s ľahkosťou dosiahnete na zadné sedadlá. Čiže ideálne riešenie, ak sú vzadu deti, na ktoré chcete dávať pozor.

Resumé

Tento podceňovaný segment s „minivanmi“ ponúka mnoho alternatív. Máme tu také populárne modely ako Ford C-Max či Volkswagen Touran. Napriek novému názvu si nový C4 zachováva rovnakú excelentnosť, akú ponúkol už pod menom Picasso. Zaujme nielen dizajnom, ale aj dostupnejšou cenou. Nový C4 Grand Spacetourer zostáva originálny, funkčný, príjemný a ľahko ovládateľný. Jednoducho auto, s ktorým sa dá žiť. Je zaujímavým návrhom pre tých, ktorý majú deti a radi cestujú autom. V porovnaní s rovnako objemnými SUV je nenáročný, no je to skôr dobrodruh na dlhé trate.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 499 ccm
Max. výkon 96 kW/130 k
Max. krútiaci moment 300 Nm
Palivo Nafta
Pohon FWD
Prevodovka 8-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 602 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 826 mm
Výška 1 638 mm
Rázvor náprav 2 840 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 615 kg
Objem batožinového priestoru 645/725 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,4 s
SPOTREBA (počas testu)
Mesto
Diaľnica
Okresky
Dlhodobo
6,2 l/100km
6,0 l/100km
4,7 l/100km
5,7 l/100km
CENA
Základná cena modelu 22 090 eur
Základná cena testovanej verzie 23 490 eur

TEST Seat Leon Sportourer – Španielsky Golf s odvážnym infotainmentom

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPrichádza KIA Stonic vo verzii GT Line, športovo len vyzerá
Nasledujúci článokTEST BMW Z4 30i, auto ktoré vám bude robiť radosť