Domov Recenzie TEST SEAT Leon ST FR 1,5 eTSI – keď má Octavia kombi...

TEST SEAT Leon ST FR 1,5 eTSI – keď má Octavia kombi vážny problém

Hrať prvé husle je náročné, obzvlášť ak máte dvojča, ktoré zvláda to isté a možno ešte trochu viac. SEAT Leon kombi bez hanby útočí na kráľovnú segmentu, kto je lepší?

Budeme sa možno opakovať vo faktoch, ktoré sú mnohým z vás jasné, ale SEAT je presne tou automobilkou, ktorá vždy útočila prostredníctvom emócií. Inak tomu nie je ani v prípade nového Leona. Tentokrát si to španielsky toreador namieril priamo proti Octavii. Rozmermi sa ju nehanbí kopírovať a zákazníkom tak voľbu toho správneho kombi výrazne sťažuje. Poďme sa spoločne pozrieť, v čom má Leon naviac a kde naopak zaostáva.

City a emócia

Leon je ako mladá zvodkyňa, hrá to na vaše city. Pohľad naň okúzli asi každého bez rozdielu pohlavia, aj keď je pravda, že práve to nežnejšie pohlavie verí v poslednej dobe viac veľkým SUV. Nuž, nevadí, aspoň nám ostanú tie krajšie krivky. Keď je reč o krivkách, Leon ST prináša naozaj dobré spracovanie priestorovo väčšej karosérie. Až by sme mohli polemizovať, či nie je kombi krajšie ako hatch.

O dizajne sme sa rozpísali už v recenzii na bežný Leon, v prípade našej kombi verzie máme rovnako verziu FR. Práve vďaka nej dostáva Leon nezameniteľný charakter aj napriek bielej farbe. Tú decentne dopĺňajú matne-sivé doplnky a absolútnym vrcholom sú disky kolies. Tie nesú rovnako matný dizajn a pôsobia luxusne-športovým dojmom. Ako komplet tak Leon v tejto konfigurácii zo seba vyžaruje špecifický pôvab.

 

Vo vnútri SEAT pokračuje svojim novým ja, ktoré sa mu podarilo minimálne tak ako exteriér. No na rozdiel od exteriéru, interiér prináša priam revolúciu a to najmä z hľadiska dizajnu a použitých materiálov. Aj keď na niektorých miestach nájdeme tvrdé plasty, treba si uvedomiť, že sa nenachádzame vo vyššej strednej triede.

Technologicky sme si interiér, ako aj funkcie a praktickú stránku nového infotainmentu prešli v predchádzajúcej recenzii. V tej dnešnej sa povenujeme skôr priestoru a praktickej stránke veci.

Mild-hybrid neberte len ako nutné zlo

Najprv dáme prednosť mild-hybridnej sústave, tá je totiž pre niektorých doslova španielskou dedinou. V poslednej dobe sa takpovediac roztrhlo vrece s elektromobilmi, plug-in hybridmi, hybridmi či mild-hybridmi. Všetko je to výsledok čoraz prísnejších emisných noriem a výrobcovia musia reagovať práve úpravou pohonných jednotiek.

To je v konečnom dôsledku pozitívne, konštruktérov to ženie k čoraz dokonalejším výtvorom. Pojem mild-hybrid alebo 48V sieť neznamená že auto musíte nabíjať a ani to, že vaše auto nespaľuje benzín. Celé je to trochu zložitejšie. Bežný spaľovací motor je doplnený o malý elektromotor, ktorý plní úlohu štartér-generátora. Celý systém obsahuje aj menší akumulátor, zvyčajne s kapacitou menšou ako 1 kWh, ktorý je v prípade VW Group uložený pod sedadlom spolujazdca.

Pri brzdení sa energia, ktorá vzniká a za normálnych podmienok by sa premenila na teplo, uloží do akumulátora. Pri následnom rozbehnutí vozidla, mimochodom to je presne ten moment, kedy má auto najvyššiu spotrebu, využije uloženú energiu elektromotor, ktorý buď úplne rozbehne vozidlo alebo pomôže spaľovaciemu motoru. Taktiež je energia využívaná, pokiaľ vozidlo stojí a motor je vypnutý, na chod klimatizácie či inej elektroniky. V neposlednom rade systém dopomáha citeľne dynamike a samotnej akcelerácii práve vďaka rýchlejšiemu nástupu krútiaceho momentu.

V našom prípade sme mali pod kapotou benzínový štvorvalcový agregát s objemom 1,5 litra. Výkon, ktorý poskytuje, je 110 kW a krútiaci moment má hodnotu 250 Nm. Mild-hybrid je k dispozícií výlučne so sedem-stupňovou automatickou prevodovkou DSG. Tá dostala rovnako volič typu shift by wire v štýle nového Golfu či Octavie.

Celé pohonné ústrojenstvo disponuje systémom vypínania dvoch valcov a samotný mild-hybrid umožnil vypnúť aj celý motor. K vypnutiu motora dochádza aj počas jazdy, musia byť však splnené všetky podmienky. Najčastejšie sa tak deje pri dojazde do kolóny či k semaforu, kedy sa motor vypína už počas približovania sa. Rovnako aj pri konštantnej jazde na okreskách alebo v obci, kedy vozidlo motor deaktivuje a využívate zotrvačnosť. V meste a na okreskách sa dostanete pod 5 litrov, naopak na diaľnici si Leon vypýta aj 7l / 100 km. Vo finále tak ušetríte vďaka takémuto systému pár desatín litra.

Priestor ktorý chcete

Ihneď po nasadnutí do nového Leon pocítite nárast rozmerov, nezáleží či sedíte vpredu alebo vzadu. Ako vodič som si našiel ideálnu polohu relatívne rýchlo, dobre tvarované sedačky potešia tých ktorý milujú zákruty. Celé sedadlo si viete nastaviť dostatočne nízko, čiže ani vysoký jedinci nebudú mať problém. Výhľad smerom von z vozidla sa zlepšil asi najzreteľnejšie. Vďaka úzkym A-stĺpikom a ich špecifickému tvarovaniu, vidíte omnoho viac.

 

Na zadných sedadlách je citeľne viac miesta nad hlavou po bokoch ale najmä pred kolenami. Leon sa tak dostal na dosah Octavie a rovnako ponúka aj trojzónovú klimatizáciu. Batožinový priestor narástol na finálnu hodnotu 620 litrov, nechýba ani praktické dvojité dno s pevnou polohovateľnou podlahou. Najlepšou inováciou je ale rozhodne delenie sedačiek v pomere 40:20:40. Práve vďaka takejto konfigurácii nebudete mať problém preniesť aj dlhé predmety a zároveň štyroch pasažierov.

Záverečné myšlienkové pochody

Nový Leon vo verzií kombi, alebo ak chcete tak Sportstourer, dokázal priniesť do segmentu výrazne silnú emóciu. Tá si vás podmaní najmä svojim dizajnom. Po jazdnej stránke Leon príliš neohúri a jeho športový kabát nenájdete, jednoducho vymäkol. No stále nie až tak ako Octavia a treba uznať, že tá je o čosi komfortnejšia. Vo vzduchu sa tak vznáša otáznik, pre koho je Leon? Jednoducho pre všetkých, stal sa z neho nenáročný skvelý parťák do akýchkoľvek podmienok.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 498 ccm3
Max. výkon 110 kW / 150 k
Max. krútiaci moment 250 Nm
Palivo Benzín + mild-hybrid
Pohon FWD
Prevodovka 7-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 642 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 799 mm
Výška 1 437 mm
Rázvor náprav 2 684 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 410 kg
Objem batožinového priestoru 620 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,9 s
Rozmer pneumatík 225/40 R18
SPOTREBA (počas testu)
Kombinovaná 6,5 l/100km
CENA
Základná cena modelu 16 890 eur
Základná cena testovanej verzie 29 000 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.6 / 5. Počet hodnotení 5

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPovedali by ste, že Ford Kuga bude mať umelú inteligenciu?
Nasledujúci článokNa Slovensku sa predávajú až tri druhy Nafty, jedna zamrzne ostatné nie. Viete ktorá to je?