Domov Recenzie TEST SEAT Leon FR 1,5 TSI – suverénne naj takmer vo všetkých...

TEST SEAT Leon FR 1,5 TSI – suverénne naj takmer vo všetkých aspektoch

Leon vždy prinášal tú správnu dávku emócie do svojho segmentu, bohužiaľ častokrát trpel práve postavením v koncerne. Vo finále ste tak dostali prvotriedny dizajn s druhotriednou technológiou. Dnes je všetko inak a zdá sa že VW už nekladie polená pod kolesá nového SEAT Leon.

Samotný SEAT pravidelne vystrkoval rožky a z času na čas sme sa dočkali zaujímavých kúskov ako napríklad okruhový superšport Cupra GT z roku 2003 či sériový model Exeo, vychádzajúci z vtedajšej minulej generácie modelu Audi A4. Športové ambície španielska automobilka netajila a svojim modelom vždy vdýchla kúsok originality a odvážnosti.

Prvý náznak uvoľnenia koncernovej hierarchie sme mohli vidieť s príchodom modelu Ateca, ten prišiel skôr než prvé skutočné SUV úspešnejšej Škody Kodiaq. Ateca je veľkostne menšia a stojí na rovnakej platforme ako Karoq. Odpoveď však netrvala dlho a SEAT predstavil väčšie Tarraco. Nasledovalo potvrdenie samostatnej značky Cupra a príchod športových modelov.

Absolútnym vrcholom bol SEAT El-Born, jednalo sa o prvý elektrický model značky. Automobilka ho prvý krát ukázala na autosalóne vo Frankfurte v roku 2019 ani nie o mesiac sme ho mohli vidieť na autosalóne v Nitre. Samotná automobilka prezentovala že sa jedná o sériovú podobu a model uvidíme už v roku 2020. El-Born vychádza z VW I.D.3 ktorý bol predstavený rovnako na Frankfurtskom autosalóne, mohlo by sa tak zdať že sa ľady prelomili a SEAT už viac nie je na tretej koľaji. El-Born však akosi záhadne zmizol a aktuálne nevie nikto nič potvrdiť ani vyvrátiť.

E-mócia v každom detaile

To sme však už trochu odbočili od nášho bordového krásavca, SEAT prichádza na trh s odvážnym dizajnom, ktorí si zároveň zachováva značnú eleganciu. Natiahnutá predná časť pôsobí akoby chcela vytvoriť monopost športového auta. Úzke trojuholníkové svetlomety sa zbiehajú do stredu nízko položenej masky. Efektné prelisy len podčiarkujú dravosť nového Leona.

Z bočného uhla vám neunikne masívna linka spájajúca predné svetlomety a zadné skupinové svetlá. Ostré tvary sú zakončené spojlerom na oknom piatych dverí. Zadná časť majstrovsky zvládnutá, svetlá sú prepojené jednou linkou pod špicatým výčnelkom. Logo a samotný nápis s jedinečným fontom sú prvotriednym detailom. Zadné skupinové svetlá vás za príplatok privítajú svetelnou animáciou v štýle Audi A8. Samozrejme všetko čo v Leone svieti je výlučne na báze LED. Nemusíte sa tak báť o nepríjemné prekvapenie z drôtenej žiarovky niekde vzadu, smerovky sú totiž dynamické.

Pri modeloch ako je Leon veľmi rýchlo zabudnete na objektivitu, jeho dizajn vás pohltí. Treba však uznať že ani základný Leon vo výbave Reference, nevyzerá zle. Rovnako disponuje Full LED svetlami, aj keď trochu nižšej kategórie.

Podvozok je najväčšou zmenou

Ako bolo spomenuté vyššie, Leon a všeobecne SEAT si vždy razili cestu športového auta. Naša verzia FR v nás zbudila nejaké očakávania, ktoré bohužiaľ neboli naplnené. Niežeby Leon jazdil zle práve naopak, jazdí perfektne, tak ako nikdy pred tým. A to je možno aj ten problém. Pokiaľ prichádzate k auto s tak emotívnym dizajnom a športovým podpisom, navyše s prívlastkom FR, jednoducho tam očakávate kus zábavy.

Skúsme si to najprv objasniť, Leon stojí na modernizovanej platforme MQB, rovnako ako Octavia či Golf. Keď sa pozrieme na čísla je nám jasné že zatiaľ čo Golf sa na nič nehrá, Leon sa snaží kopírovať Octaviu. A to podľa nás nie je tá správna cesta, Leon sa chváli rovnakým rázvorom ako Octavia, 2686 milimetrov, zatiaľ čo golf sa uspokojí s 2619 milimetrami, podobne to je aj v prípade batožinového priestoru. Problém je že Octavia si väčší rázvor môže dovoliť, hlavne kvôli lepšej aerodynamike a rozloženiu hmotnosti vďaka karósérií liftback.

Leon tým značne utrpel na jazdných vlastnostiach a stala sa z neho vymäknutá alternatíva k Octavii. Tímu SEAT išlo jednoducho o predaje, podobne ako Octavia aj Leon má deficit v podobe jednoduchej zadnej nápravy v prípade väčšiny motorizácii. Adaptívne tlmiče a voľba jazdných režimov však dokážu zásadnejšie zmeniť naladenie auta. Treba pochváliť najmä športový režim, auto v zákrutách neodskakuje a drží si pevnú stopu aj pod tlakom. Prehnanej plavnosti sa však nemusíte obávať ani v režime komfort, na Octaviu to jednoducho nemá, tá sa správa akoby ani nemala vzadu torznú tyč a jazdila skôr na vankúšoch. S Leona sa tak stal maximálne komfortný priestranný spoločník na dlhé cesty.

Úsporný ale nie bez emócie

Nebolo tomu tak dávno keď prívlastok FR, znamenal niečo viac a to nie len po stránke dizajnu. Dnes písmená FR označujú len výbavu a jediným technickým rozdielom je znížená svetlá výška o 15 milimetrov. Pod prednou kapotou sa v prípade nášho Leonu ukrýva benzínový štvorvalec 1,5 TSI v nízkotučnej verzií s výkonom 96 kW a krútiacim momentom 200 Nm. Mohlo by sa zdať že sme rozmaznaný a už nám nestačí ani 130 koní, ale tie autá stále priberajú na hmotnosti a očakávania zákazníkov rastú.

V princípe je tento motor skvelý, má veľmi kultivovaný chod a s manuálnou prevodovkou si ho užijete, najmä v širšom hornom spektre otáčok. Menším deficitom môže byť krútiaci moment, práve preto nemôžte očakávať okamžitý nástup výkonu. Motor sa však odmení úžasnou spotrebou, pod 5 litrov. Áno je to benzín a bez problém zajazdíte za 4,6! Tento agregát je určený pre tých čo jazdia na spotrebu a nechcú diesel, pokiaľ chcete vyššiu dynamiku, určite odporúčame siahnuť po výkonnejšej verzii.

Najnovšie technológie neobišli ani túto pohonnú sústavu a tak sa vám v priebehu jazdy môže kedykoľvek vypnúť polovica valcov a ani si to nevšimnete. Tento systém funguje s takou presnosťou že si jeho prácu nemáte šancu všimnúť. rozhodne je to lepšie a efektívnejšie riešenie ako násilné pretláčanie trojvalcov aj tak kde to nie je nevyhnutné.

Interiér a doba digitálna

To čo vás privíta po nasadnutí sme si zámerne nechali nakoniec, je tu toho totiž mnoho. Exteriér je krásny ale v zásade nadväzuje na jazyk ktorý bol definovaný príchodom Tarraca, naopak interiér, ten je revolučný. Konalo sa tu niečo podobné ako v Peugeot 308 v roku 2013, Francúzska automobilka vtedy značne predbehla dobu a udala smer pre ďalšie desaťročie.

Po otvorení dverí vás ohromí LED pás tiahnuci sa od dverí cez celú palubovku tvoriaci polkruh. Slúži nielen ako ambientné osvetlenie, dokáže zobraziť varovanie mŕtveho uhlu, rozsvieti sa na červeno v prípade ak otvoríte dvere a v budúcnosti bude zobrazovať aj navigáciu. Pôsobí skutočne efektne a futuristicky.

Palubná doska je jednoduchá a najvýraznejším prvkom sú výduchy klimatizácie v štýle Lamborghini. Pred vodičom sa nachádza digitálny prístrojový štít, ktorý prináša jedinečné zobrazenie typické pre SEAT rovnako ako grafika samotného infotainmentu. Zobrazenie oboch displejov je na vysokej úrovni. Bohužiaľ ani SEAT sa nevyhol zapracovaniu ovládania klimatizácie v štýle dotyku, no rozhodne to zvládol najlepšie. Leon ponúka za príplatok až trojzónovú klimatizáciu rovnako ako Octavia, je to novinka ktorá bola donedávna výsadou prémiovej triedy.

Klimatizáciu máte možnosť ovládať prostredníctvom dotykového panelu pod displejom, navyše máte k dispozícií aj niekoľko skratiek ako napríklad dvojklik na teplotníku, ktorý aktivuje vyhrievanie sedadla. Vidieť že SEAT sa inšpiroval práve v mobilných zariadeniach, tento fakt nezaprie ani menu. To je rozdelené do jednotlivých slidov a barov podobne ako na súčasných telefónoch. V hornej lište nechýbajú tie najpodstatnejšie informácie a skratky. V dolnej lište nájdete niečo ako aplikácie ktoré najčastejšie používate, telefón, navigácia či hudba. Všetko si samozrejme môžete konfigurovať. Nový systém si treba jednoducho vyskúšať na vlastnej koži, pokojne však môžeme prehlásiť že je omnoho intuitívnejšie a ľahší na ovládanie než ten v novej Octavii.

Bezpečnosť

Samozrejmosťou je bezpečnosť a nálož asistenčných systémov. Adaptívny tempomat dokáže zastaviť a znovu sa rozbehnúť, sledovať pruhy a udržiavať vozidlo v jeho strede. Prediktívny tempomat využíva snímky z kamery na čelnom skle a údaje navigačného systému, aby sledoval otáčky a rýchlostné limity. Podľa týchto údajov vopred upraví rýchlosť. Absolútnou novinkou bude schopnosť autonómneho preradenie z pruhu do pruhu pri jazde na diaľnici. túto technologickú novinku môžeme vo výbave očakávať v priebehu roku 2021.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 498 cm3
Max. výkon 96 kW / 130 k
Max. krútiaci moment 200 Nm
Palivo Benzín
Pohon Predná náprava
Prevodovka 6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 368 mm
Šírka 1 800 mm
Výška 1 442 mm
Rázvor náprav 2 684 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 302 kg
Objem batožinového priestoru 380 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,4 s
SPOTREBA
Mesto 6,3 l/100 km
Diaľnica 5,0 l/100 km
Okresky 4,6 l/100 km
Priemer 5,5 l/100 km
CENA
Základná cena modelu FR od 19 490 €
Cena testovanej verzie 24 246 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.3 / 5. Počet hodnotení 8

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokRally Dakar 2021 bude len v Saudskej Arábii
Nasledujúci článokBude toto Škoda Kodiaq po facelifte? Naberá na testovacích kilometroch