Už 20 rokov sa jej darí zostať jedným z tých racionálnych automobilov, ktoré tvoria akúsi strednú triedu z hľadiska ceny, kvality a bohatého prispôsobenia. Čo priniesla nová generácia?

S výnimkou športovej verzie RS je Octavia naďalej skvelým služobným autom, ako aj každodenným vozidlom prispôsobeným celej rodine. Oficiálne síce patrí do rovnakej triedy ako Volkswagen Golf, no z hľadiska praktickosti a priestrannosti urobila veľký krok vpred a vďaka tomu sa blíži k spodnej hrane áut ako je Superb či Passat.

TEST Škoda Octavia Combi 1.0 TSI,

Telo Octavie bolo zošľachťované po celé generácie, čím dnes pôsobí menej geometricky v porovnaní s minulosťou. Napriek tomu je dizajn stále čistý a vyvážený, no nájde sa na ňom pár lichotivých kriviek. A v tom spočíva aj jedna veľká výhoda – zmes jednoduchých prvkov je totiž nadčasová.

Využiteľná vo všetkých smeroch

Ak nezmeníme základný recept, znamená to, že dostaneme na palubu obrovský kufor ponúkajúci od 600 do 1000 litrov. Aj keď limuzína s 5-dverovým dizajnom ponúka veľa priestoru, na Slovensku sa veľká časť populácie bude obhliadať po verzii kombi. Zadné veko sa otvára automaticky, batožinový priestor patrí medzi najväčšie vo svojej triede a sedadlá sa dajú sklopiť jednoducho pomocou spínača v batožinovom priestore. Tak isto nenáročne sa dá vysunúť aj guľa.

TEST Škoda Octavia Combi 1.0 TSI,

Nepochybne poteší aj 12-voltová zásuvka, otvor na prepravu lyží a pohodlný priestor na boku kufra. Najväčšie zlepšenie obytnosti však Octavia ponúka cestujúcim na zadných sedadlách. Je tu oveľa viac miesta ako predtým a zadok vďaka tomu sedí na vozovke ako uliaty. Čo viac si od rodinného kombíka môžete priať?

V kabíne nesmie chýbať dotyk digitalizácie, ktorý je ústredným bodom nových automobilov celého koncernu Volkswagen. Škoda sa týmito zmenami vydala mierne zdržanlivejším tempom ako Golf či Leon. To by sa im ale mohlo oplatiť pri oslovení širšej škály zákazníkov, kde patria aj starší a oddaný kupci.

Prednosť dostala digitalizácia

Na stredovej konzole som napočítala iba 8 klasických analógových tlačidiel. K dispozícii sú dva porty USB-C, chýba však klasická 12-voltová zásuvka, ktorá by sa dala použiť na rýchlejšie nabíjanie mobilného telefónu. A s klasickými kolečkami na ovládanie sa nadobro rozlúčte, teplota sa dá nastaviť iba prostredníctvom displeja.

Skutočnosť, že celá šírka obrazovky v realite vyzerá ešte väčšia, než je, je trochu rušivá. V oblasti digitalizácie je dnes ťažké vyhnúť sa pocitu, že mnoho výrobcov bude musieť v budúcnosti so svojim inak veľmi nápaditým minimalizmom urobiť krok späť. Dať jednoducho prednosť funkcii pred estetikou a vzhľadom.

TEST Škoda Octavia Combi 1.0 TSI,

Nová Octavia Combi je samozrejme plná malých praktických prvkov Simply Clever, ktoré oceníte každým dňom viac a viac. Škoda ich celkovo hlási 15. Zaujali ma hlavne vrecká na smartphone či tablet na zadnej strane predných sedadiel, čo veľmi efektívne zabaví deti počas dlhej cesty. Šikovne vymyslené je aj úložné vrecko pod plátom batožiny, v ktorom sa ukrývala deka. Za zmienku určite stojí aj škrabka pri veku nádrže. Je to jednoducho pripravené pre všetkých ľudí, ktorí ocenia aj takéto drobnosti.

Povrch a prevedenie materiálov interiéru pôsobí čistým dojmom, pričom niektoré príplatkové vybavenie je hodné prémiového vesmíru. Medzi veľké prednosti patrí najmä head-up displej, ergonomické sedadlá, trojzónová klimatizácia alebo akustické bočné okná. Takže ak sa bude chcieť s vami najbližšie gazdiná pohádať, lebo ste ju ťahali z obchodov skôr ako chcela, posaďte ju do auta, nech si to užije zo všetkou parádou (a hlavne bez prítomnosti susedových zvedavých uší).

Táto dievčina s objemným kufrom vie ale občas byť príliš panovačná. Najmä, keď jazdíte so zapnutými pomocnými asistentami, ktorí vám odporúčajú najúspornejší štýl jazdy. Keď máte zapnutú klimatizáciu a otvoríte okno, Octavia hneď zahlási, že ho treba zatvoriť. Jej zvyšné rady už ale nie sú také uštipačné. Poradí vám, kedy zložiť nohu z plynu, aby ste nemuseli zbytočne pribrzďovať na poslednú chvíľu pri zmene rýchlostného limitu. Ona si tam sama doplachtí.

Podobne to funguje aj v prípade adaptívneho tempomatu, ktorý nie je adaptívny iba na diaľnici, keď sa pred vami objaví auto. Podľa informácií prebratých z navigácie si dokáže sám určiť, ako rýchlo môže ísť, a to aj v prípade 90 ° zákrut či odbočiek. V podstate ste tam iba na to, aby ste otáčali tým dvojramenným volantom a sledovali, či nevybehne na cestu srnka. Je to dobrá forma autonómie, najmä pokiaľ idete unavený po celom dni z práce – Octavia sa postará o to, aby ste sa dostali v bezpečí domov.

Mild-hybrid je skvelá myšlienka, ale..

Octavia bola vybavená ako najdostupnejšia agregátová verzia, teda s najmenšou možnou motorizáciou. To znamená benzínový jednolitrový trojvalec s výkonom 110 konských síl. Vo variante mild-hybrid sa vyznačuje dnes už dobre známou 48 V mikro-hybridizáciou. Na papieri je krútiaci moment 200 Nm pri 2000 ot./min.. V reálnom svete je ale nutné hnať otáčky motora cez hranicu 5000 ot./min., ak budete chcieť tých 110 koní aj ucítiť. Pri tak malom objeme ma to ale neprekvapuje.

Škoda odviedla dobrú prácu pri obmedzovaní vibrácií a nepríjemného zvuku troch valcov. Odhlučnenie motora je za tú cenu plne dostačujúce a flexibilita citeľná, pokiaľ sa pohybujete v mestskom prostredí. Za ideálnych jesenných podmienok dosiahla kombinovaná spotreba výšku 6,1 L/100 km, a to vrátane diaľničnej trasy a mestských kolón. Ale iba s dvojčlennou posádkou.

S plne naloženým autom by pravdepodobne ťah motora už nestačil pri predbiehaní a tak je na mieste otázka, či sa radšej neoplatí zakúpiť výkonnejší diesel, ktorý má spotrebu na podobných hodnotách. Proti gustu žiaden dišputát. Na konci bude zrejme záležať už iba na tom, či využijete diesel na krátkodobé dochádzanie do práce, alebo sa vám predsa len na krátke trasy viac oplatí benzínový motor s mild hybridom, ktorý nebude tak trpieť. Táto sprvu prístupná a ekologickejšia motorizácia je zrazu zameraná na trochu konkrétnu škálu zákazníkov, ktorí hľadajú pohodlné rodinné auto s dostupnou cenou.

Celkovo volá Octavia po flexibilnej a pohodovej jazde, nie je predsa žiadna športovkyňa s označením RS alebo iV. Dobrou správou je, že torzná náprava je v tejto generácii spojená s karosériou pomocou guľových ložísk, vrátane hydraulickej komory. A to všetko prispieva (úspešne!) k lepšej filtrácii nerovností. Jej odpruženie síce obhajuje pohodlie a komfort, ale tlmenie by sa ešte dalo o kúsoček vylepšiť. Nevýhoda, ktorú môže za príplatok vyriešiť adaptívne tlmenie.

Resumé

Nepokúšajte sa porovnávať Octaviu s ostatnými, mohla by sa totiž uraziť. Ide o špeciálnu českú dievčinu vo svojom segmente. Škoda sa rozhodla odlíšiť od svojich konkurentov postavením auta na vlne zdvorilosti, slušnosti a všetkého, čo je potrebné na dobrú starostlivosť o zákazníkov. A o tých tu predsa ide, no nie?

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R3
Zdvihový objem 998 ccm3
Max. výkon 81 kW/110 k
Max. krútiaci moment 200 Nm
Palivo Benzín + mild-hybrid
Pohon FWD
Prevodovka 7-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 689 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 829 mm
Výška 1 490 mm
Rázvor náprav 2 686 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 480 kg
Objem batožinového priestoru 600 – 1 000 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,3 s
Rozmer pneumatík 205/55 R17
SPOTREBA (počas testu)
Kombinovaná 6,1 l/100km
CENA
Základná cena modelu 23 390 eur
Základná cena testovanej verzie 34 927 eur

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.7 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokSedan DS 9 ponúkne viac ako inokedy, cenou však asi neohúri
Nasledujúci článokMitsubishi nekončí! Práve naopak, na Slovensko prichádza nový Eclipse Cross.