Bestseller v podaní Dacie Duster tentoraz prichádza s pohonom LPG. S litrovým motorom si rozumie a ide o veľmi jednoduché auto.

Keď sa povie Dacia, väčšina z nás má voči vozidlu predsudky. Za posledné roky, čo sa toto vozidlo predáva si však našlo množstvo fanúšikov. Od taxikárov, cez prepravcov až po koncového zákazníka, ktorý s autom prežije zopár rokov. Hlavnou doménou tejto značky je ponuka a cena. Duster môžeme považovať za akúsi vlajkovú loď rumunskej automobilky. Je to však všetko o hlave. Aspoň pri verzii LPG.

Duster ako taký zrejme nie je potrebné predstavovať. Už zopár krát sa objavil aj v našom redakčnom teste a druhá generácia populárneho SUV bola predstavená už v roku 2017. Zovňajšok pôsobí atraktívne, konkurenčné ponuky doslova trhá. Aktuálnu generáciu je možné od tej predošlej rozoznať hlavne spredu – charakteristickými LED svetlami na denné svietenie.

Predsudky

Samozrejme. Je to Dacia, ktorá sa všemožne snaží o zlepšenie kvality a spoľahlivosti. No stále je terčom posmeškov a rečí typu „radšej kúpim dvojkovú Octaviu s 200.000 km, než toto“. Nech sa páči. Potom však počas „rokov garancie Dacie“ nenadávajte, že čo všetko sa Vám pokazilo na Vašom vysnenom aute. Pravdou však je, že Dacia hlavne v tých zakladanejších výbavách nemá čo ponúknuť, no berme to ako jeden z dôvodov v pomere cena – kvalita.

Viacero negatív v tomto aute zrejme nenájdete. Nami testované vozidlo s 1.0 TCe motorom pod kapotou nebudete môcť mať s pohonom 4×4. Takisto sa rozlúčte s rezervným kolesom, nakoľko jeho miesto zabrala 34 litrová LPG nádrž. U nás ešte stále vozidlá s označením LPG nemôžu vojsť do podzemných garáži. Niektoré najmodernejšie stavby už však prichádzajú s riešeniami, ako povoliť vstup pre vozidla s alternatívnym pohonom LPG, či CNG. Majitelia garáží to však neriešia, ako túto neduhu odstrániť. Veď aj načo.. je to jednoduchšie, než nájsť vhodné riešenie.

Pokiaľ chcete silou mocou hľadať nádrž na LPG, tak tú má vozidlo pod zadnou nápravou a na prvý pohľad to od čisto benzínovej alternatívny nerozoznáte. A čo vnútri? Tam, naľavo od volantu nájdete malý ukazovateľ stavu nádrže na LPG s prepínačom medzi plynom a benzínom. Vyzerá trošku ako relikvia z čias Tutanchamóna, no svoj účel jednoznačne splní.

Čo viac si priať?

Ako sme spomínali, Duster druhej generácie sme tu už zopár krát mali. Prejdime teda na užívateľskú stránku tohto vozidla. Ide o SUV. Ale ako v SUV sa teda necítite. Sedlá sú ukotvené nízko podlahy, sedíte s natiahnutými nohami, výhľad skrz á-čkové stĺpiky nie je moc ideálny, nakoľko je čelné sklo nízke.

Vzadu je o čosi viac miesta, takisto aj na kolená, či nad hlavou. Čo sa týka ciest na dlhé trasy, tak tam by som o pohodlí moc nehovoril, nakoľko predná sedačka bola už trošku „vyhejganá“ a má lavicový charakter. Na 200 km dlhej trase som vystupoval s miernou bolesťou v chrbte. Kufor má „iba“ 455 litrov, no nenachádzaj sa v ňom žiadne zbytočné záhyby a čo je dôležité, má pravidelný tvar.

Všetko ostatné odpovedá kvalite a sume. Plasty sú tvrdé, sedadlá mäkšie a pred Vami sa nachádza jednoduchá prístrojová doska, ktorá však neukazuje priemernú spotrebu a infotainment ako taký má všetky základné funkcie ako navigáciu, rádio, prepojenie s bluetooth. Grafiku infotainmentu asi netreba riešiť.

50 centov na kilometer? Určite sa dá.

Litrový trojvalec TCe je k dispozícií v dvoch verziách. 74 kW a 85 kW. Nelíšia sa iba výkonovo ale aj technicky. Výkonnejší motor (85 kW / 117 koní) môžeme nájsť aj v novom Nissane Juke. Tento agregát využíva priame vstrekovanie paliva. 74 kW agregát sa nachádza primárne pod kapotami Renaultov a má nepriame vstrekovanie a tak ani pri krátkych mestských jazdách nehrozí to, že by sa zakarbonizoval.

Zaujímavý je aj krútiaci moment testovaného auta. Bežný benzínový motor má krútiaci moment 160 Nm, no plynový má 170 Nm. Motom má na prekvapenie veľmi tichý chod, či už pri rannom zimnom štarte, ale takisto aj pri vyšších diaľničných rýchlostiach. Človek by ani neveril, že pod kapotou je litrový trojvalec.

Prevodovka je však veľkou slabinou Dusteru. Ad jedna to, že má iba päť prevodových rýchlostí, ale aj prevodové dráhy sú dlhé. Paradoxne, čo sa týka diaľničného tempa (130 km/h) auto točí pekne, cca 3600 ot./min. No k pružnosti motoru je podstatné časté podraďovanie. Jednotka je príliš dlhá, niekedy takisto robilo problém to, že človek chce preradiť z dvojky do trojky, no skočí tam päťka. Sú to však vlastnosti, na ktoré si rozhodne viete zvyknúť.

Pokiaľ cestujete za prácou do veľkého mesta, prípadne v hraničnej zóne do 50 kilometrov a chcete auto s čo najmenšou spotrebou, tak Duster je jedným z horúcich kandidátov. Samozrejme, auto si treba vyskúšať, či Vám pohon na LPG vyhovuje (nebudete poznať rozdiel od benzínovej varianty, okrem žltej diódy pod volantom).

Na 34 litrovú nádrž LPG sa dokázalo prejsť vyše 300 kilometrov. Aj keď sa pohotovostná hmotnosť Dustru zvýšila na 1.350 kg, tak pre TCe motor nie je dôvod, aby bol menej úsporný. Priemerná spotreba bola v rozmedzí 5,0 litra až 8,0 litra na 100 km. Dalo by sa to odmerať aj lepšie, no žiaľ v Dacii niečo ako ukazovateľ spotreby neexistuje.

Záverom..

Pokiaľ hľadáte SUV, ktoré má svetlú výšku aspoň 20 centimetrov a finančný budget máte 15 tisíc eur, tak neváhajte a choďte do Dacie Duster. Po týždni testovania vozidla s alternatívnym pohonom LPG by sme odporučili práve tento Duster v takejto cenovej hladine. Príplatok cca 300 € za 34 litrovú nádrž LPG je skôr symbolický a verte, že to auto Vám to vráti už v priebehu prvého mesiaca.

Netreba sa LPG báť. Ide o továrenskú prestavbu, kde výrobca nestanovil výmennú lehotu LPG nádrže, ako to zväčša býva pri dorábkach. Nezabudnite však na to, že je dobré nejaký ten benzín v nádrži pre istotu nechať, nakoľko po štarte Duster využíva aj klasické palivo. Na LPG sa prepína až po prekonaní zopár desiatok kilometrov.

Úprimne povedané, s autom sa nekrotili a výsledná spotreba po týždni bola 8,2 l / 100 km. Vodič, ktorému ide o spoľahlivosť a jazdí s rozumom dokáže toto číslo jednoznačne ponížiť a môžeme takisto tvrdiť, že dokáže zajazdiť aj lepšie, než je 0,56 € na odjazdený kilometer. LPG sa v tomto vozidle jednoducho oplatí.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R3/4
Zdvihový objem 999 cm3
Max. výkon 74 kW / 100 koní
Max. krútiaci moment 170 Nm pri 2 000 ot/min
Palivo benzín + LPG
Pohon predný
Prevodovka manuálna – 5 stupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 341 mm
Šírka 1 804 mm
Výška 1 693 mm
Rázvor náprav 2 674 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 380 kg
Rozmer pneumatík 215/60 R17
Objem batožinového priestoru 455 litrov
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,8 s
SPOTREBA
Mesto 5,9 l
Diaľnica 6,7 l
Okresky 6,5 l
Priemer 6,0 l
CENA
Základná cena modelu 12 290 €
Cena testovanej verzie 15 630 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTEST DS 7 E-Tense, plug-in hybrid pomohol extravagantnému SUV
Nasledujúci článokTo naj od Alpiny, diel 8: Alpina B8