Domov Recenzie TEST Mazda CX-5 2.5 SkyActiv-G AWD Edition 100 posledný mohykán!

TEST Mazda CX-5 2.5 SkyActiv-G AWD Edition 100 posledný mohykán!

Mazda CX-5 je stále atraktívnym autom, aj keď ho častokrát nie je príliš vidno na našich cestách. Pôvodná generácia prišla na trh v roku 2012, no Edition 100 poukazuje na výročie japonskej automobilky. Čím dokáže prekvapiť?

Mazda sa vždy radila medzi automobilky, ktoré dokážu prekvapiť. Doteraz sa nevzdali vývoja rotačných motorov založených na patente Félixa Wankela. Taktiež ako jedna z posledných automobiliek na starom kontinente stále ponúka atmosférický motor pod kapotou. Inak tomu nie je ani pri storočnej edícií, ktorá disponuje 2,5-litorvým motorom a je spriahnutý so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Mazde taktiež pomohla produkcia na báze Millerového cyklu a tak ako jedna z mála automobiliek môže vyrábať vysokoobjemové motory, kdežto konkurenti ako Nissan Qashqai vsádza na 1,3 litrový motor a Peugeot 3008 na 1,2-litrový motor. Ide tak o takmer dvojnásobok zdvihového objemu!

Biela farba budí dojem flotilového auta

Aktuálna generácia sa predáva už od roku 2017. Po stránke dizajnu teda vidíme odkaz na svojho predchodcu. Pokiaľ chcete vidieť rozdiel medzi faceliftom a predfaceliftom, potrebujete naozaj skúsené oko. Predná maska je takmer na nerozoznanie. Taktiež poriadne nerozoznáte ani predné svetlomety. Čo je výraznejšie, je chrómové lakovanie. Najvýraznejšou zmenou je však nižšie položenie celého auta. Hlavné zmeny sme vám však priblížili už skoršej recenzii.

V čom je teda táto edícia iná od štandardu? Výročná edícia je odetá do bielej perleťovej farby s množstvom červených, červeno-hnedých doplnkov. Je škodou, že červená farba nehrá dominantu na tomto vozidle, nakoľko veľa z nás si Mazdu spája práve so sýtou červenou farbou a biela perla hravo zapadne do davu „štandardných“ vozidiel.

Najväčšie zmeny sa dejú vnútri

Niekomu sa táto kombinácia bieleho exteriéru s vínovým interiérom páči, inému nie. Všetko je samozrejme iba vecou vkusu. Plasty v interiéri sú mäkčené a majú dobré spracovanie. Azda jediná vec, čo v interiéri prekážala bola kolenná opierka riadiacej páky, ktorá sa s nájazdom kilometrov opotrebováva a po chvíli začne vŕzgať.

Čo sa týka posedu za volantom, človek sa po prvotnom nastúpení cíti doslova ako v tanku. Posed je vyšší ako pri iných SUV-čkach, a to CX-5 nie je malým autom. Nájsť si polohu v aute však nie je ťažké. Keď však obľubujete nižšie sedenie, tento model nie je pre vás. Rozmerovo sú sedadlá pohodlné a sú vyzbrojené príjemnou kožou, či už na dotyk, tak aj na sedenie. Bočné vedenie však nie je až tak dobre spravené, ako by možno človek očakával. S týmto autom však rezať zákruty v 80 km/h určite nebudete, čiže na bežné jazdenie sú dobré a udržia telo v rovine akej očakávate.

Interiér všeobecne budí dojem prémiovej triedy. Sedadlá sú vyhrievané a takisto aj ventilované. Nie iba vodičove, ale taktiež aj spolujazdcove. Príjemným prekvapením boli aj vyhrievané zadné sedadlá a umiestnenie zapnutia/vypnutia výhrevu v lakťovej opierke.

Skôr analóg, než digitál

Pokiaľ očakávate, že displej v strede palubovky je plne dotykový, tak vás sklameme. Všetko sa ovláda pomocou konzoly na stredovom tunely. Po ergonomickej stránke je toto riešenie určite lepšie, než sa načahovať a „ťukať“ do displeju. Mazda tak ide po vzore BMW, ktoré toto riešenie využíva už od generácií e60/e90. Displej samostatný je striedmejší, no podpora Apple CarPlay a AndoidAuto je k dispozícií.

Vychváliť však musíme zobrazenie predovšetkým parkovacích kamier. Na tak malom displeji sa obraz premieta až veľmi dobre a kvalitne. Klimatizácia je digitálna, dvojzónová a automatická. Klíma panel je samostatne oddelený, za čo dávame takisto palec hore. Priestor pod týmto panelom pôsobí akoby išlo o dok pre bezdrôtové nabíjanie. Opak je však pravdou, podpora bezdrôtového nabíjania tu nie je, čiže telefón nabíjate buď z 12V zásuvky, prípadne cez USB. Je to škoda, lebo tento priestor si doslova pýta, aby sa tam nachádzalo bezdrôtové nabíjanie.

Kokpit pred vami je pol na pol. Nachádza sa tam displej, ale takisto aj analógové budíky. Na tomto displeji sa vám takisto premieta všetko, čo potrebujete vedieť. Či už je to priemerná spotreba, počet najazdených kilometrov, aktuálna rýchlosť,… Výročná edícia taktiež disponuje aj head-up displejom s dobrý rozlíšením aj počas noci.

Batožinový priestor má štandardne 506 litrov a po sklopení zadných sedadiel sa natiahne až na 1.620 litrov. Pod dvojitým dnom nájdete však namiesto rezervného kolesa iba dofukovaciu sadu a subwoofer pre audiosystém BOSE. Pasažieri do výšky cca 180 cm sa pohodlne dokážu usadiť vzadu. Mazda CX-5 má bohužiaľ menší rázvor kolies ako jej konkurenti a preto pohodlie pre vyšších ľudí vzadu nie je až tak komfortné.

Ľúbi papať

Mazda s príchodom motorov SkyActiv-G ukázala, že atmosférické motory môžu naďalej žiť, len treba vedieť ako na to. Veľkoobjemové štvorvalce sú dnes raritou a to hlavne vďaka 89mm vŕtaniu valcov a 100 mm zdvihu piestov. Motory tak sú schopné zaberať už od nižších otáčok. Dva a pol litrový motor je štandardne zlúčený so šesťstupňovou automatickou prevodovkou na báze hydromeniču. Manuálnu prevodovku s týmto motorom žiaľ nezoženiete.

Motor produkuje výkon 143 kW / 194 koní s maximálnym krútiacim momentom 258 Nm. Motory SkyActiv-G však nemajú výkonovú špičku a obmedzovač otáčok zasahuje pri cca 6.300 ot./min. Hlavnou výsadou tohto motoru je ťah od nižších otáčok. Preto po meste dokážete jazdiť aj na úrovni 1.000 ot./min.

Vďaka dlhoročnej technológií vie byť tento motor aj úsporný a efektívny, no dokáže vaše oči dostať do údivu. CX-5 ma permanentný pohon všetkých štyroch kolies. V meste rátajte so spotrebou aj okolo desiatich litrov. Aj keď auto disponuje možnosťou vypínania dvoch zo štyroch valcov, táto spotreba nepríjemne prekvapila. Bolo doslova umenie sa dostať pod 10-litrovú spotrebu. Diaľnica si vypýtala okolo 8,5 litra a okresky okolo 6,2 litra. Testovací týždeň sme zavŕšili s priemernou spotrebou 9,2 litra. Na veľké auto ide o primeranú spotrebu, no aj keď sa človek snaží, niekedy sa nedá ísť nižšie.

Odhlučnenie na jednotku

Po meste sa s autom jazdí naozaj dobre. Hluky ulice dovnútra ani neprejdú, takisto ani na diaľnici toho nie je zvonku veľa počuť. Jediné, čo v kabíne budete počuť je valivý hluk od pneumatík, ale to máte takmer v každom aute. Samozrejme, nebavíme sa o prémiovej triede ale o strednom segmente vozidiel. Vec, ktorá dokáže človeka iritovať je vôľa spätných zrkadiel. A pri Mazde CX-5 to platí dvojnásobne. Mazdy, respektíve väčšina japonských automobiliek má problém s vôľou na spätných zrkadlách, no časom to napravia. Mazda sa nad tým zrejme ani nepozastavila, nakoľko tento problém žije s nimi už niekoľko rokov.

Jazdné vlastnosti ako-také sú pre Mazdu prioritou. Na cestách sa to auto správa perfektne, drží ako má, no keď príde do terénu, tak nie je to to pravé orechové. Samozrejme, po malých nespevnených cestách prejdete bez problémov, no pokiaľ sa dostanete do hlbšieho terénu, tak moc nepochodíte, aj keď máte slušnú svetlú výšku 20 cm. Mazda do dnešnej doby nedisponuje žiadny off-roadovým režimom a zrejme ani nebude. Pre lepší prechod nespevnených povrchom treba však vypnúť kontrolu trakcie a auto sa akoby dostane do svojho vlastného off-road režimu.

Na koniec..

Žargónom Formuly 1, Mazda CX-5 je ako Haas vo svete turboéry F1. Mazda CX-5 disponuje širokou paletou výbav, takže na výber je naozaj z čohokoľvek. Stá edícia je akýmsi spestrením štandardu, no naozaj, tá červená by jej pristála viac. Testovaná CX-5 pôsobí luxusným dojmom, či už ventilovanými sedadlami, head-up displejom, adaptívnym tempomatom, štyrmi kamerami a hlavne 2,5-litrovým motorom.

Pohodlie za volantom je dobré, aj keď vyššie, no dokážete si naň rýchlo zvyknúť. Mazda sa ale vždy riadila tým, že pokiaľ niekto chce ich auto, tak si bude musieť priplatiť. Inak tomu nie je ani pri stej edícií, ktorá v cenníkovej cene vychádza na 43 tisíc eur. Samozrejme, tu vieme za čo platíme a ako sme spomenuli, dostanete sa aj na úroveň 25 tisíc eur. Nastávajúci majiteľ si však musí povedať sám, či mu tento radostný vysokoobjemový motor stojí za tie peniaze, alebo sa nechá oplantať 1,3-litrovými motormi.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 2 488 cm3
Max. výkon 143 kW / 194 koní
Max. krútiaci moment 258 Nm
Palivo benzín
Pohon 4×4
Prevodovka automatická, 6-stupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 550 mm
Šírka 1 840 mm
Výška 1 680 mm
Rázvor náprav 2 700 mm
Objem palivovej nádrže 58 l
Rozmer kolies 225/55 R19
Objem batožinového priestoru 506 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,2 s
SPOTREBA
Mesto 10 l
Diaľnica 8,5 l
Okresky 6,2 l
Priemer 9,2 l
CENA
Základná cena modelu od 26 320 €
Cena testovanej verzie 43 525 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokVW predáva väčšinový podiel Bugatti do Chorvátska. Špekuláciám je koniec!
Nasledujúci článokJazdené autá zdraželi! Niektoré modely za pol roka aj o viac ako 1000 eur.