Domov Recenzie TEST Cupra Formentor 1,5 TSI – auto 21. storočia

TEST Cupra Formentor 1,5 TSI – auto 21. storočia

Cupra Formentor je jedným z tých áut, ktoré dokážu zaujať, keď prechádzate ulicami. Bohate mu postačuje aj predný náhon a základný motor.

Pred pár mesiacmi sme mali možnosť vyskúšať Cupru Formentor Veloz 2,0 TSI. Vtedy išlo to najlepšie, čo ste mohli dostať. Tento dvojlitrový Formentor disponoval výkonom 310 koní a išlo o prvý počin samostatnej automobilky Cupra. Teraz však prichádza do ponuky aj VZ5, s päťvalcovým dvojlitrom. Dnes tu však nie sme preto, aby sme sa pozreli na tú najvýkonnejšiu verziu, ale naopak, na tú najzákladnejšiu s 1,5 litrovým motorom a výkonom 150 koní.

Stačí naozaj základ?

Cupra Formentor začína na cenovke 27.000 eur, no pokiaľ vám ide o dizajn výkonného 310 koňového Formentoru, nezúfajte, autá sa výrazne nelíšia. Doslova iba v pár detailoch. Stačí si priplatiť za 19“ kolesá a máte verziu Veloz, ktorú laik nerozozná. Máte taktiež predný nárazník, lakované lemy okolo karosérie, škoda je, že štvorica koncoviek výfukov sú falošné, na rozdiel od verzie Veloz, ktorá doslova strieľa.

Za príplatok viete mať aj šedé lakovanie ako najvýkonnejšia a všade prezentovaná verzia. Tento Formentor bol odetý do bielej, nepríplatkovej farby. Vďaka nemu však na jednu stranu auto zaniká v spleti ostatných vozidiel, no šedé doplnky ho dokážu krásne odlíšiť od ostatných. Vďaka tomuto bielemu laku však do popredia vystupujú ostré hrany, ktoré Formentor dokážu na uliciach zvýrazniť.

Interiér je dobre známy

Interiér ide súčasným dizajnovým jazykom. Keďže je Cupra prémiovejšou značkou, tak boli použité lepšie materiály a samozrejme nesmú chýbať bronzové doplnky odkazujúce na to, že sedíte v Cupre a nie v klasickom Seate. Práve doplnky ako honosnejšie prešívanie, medené logo, medené dekory okolo výduchov klimatizácie docielili to, že Cupra je naozaj posunutá o krok vpred.

Kabína je presne taká, ako ju poznáme. Sedadlá aj v základnejšom Formentore sú dobre tvarované a dokážu vás pekne pohltiť. Keď však sedíte za volantom „úplne na zemi“, nie je šanca, aby ste dokázali vidieť na koniec kapoty. Kapota je extrémne dlhá a nemáte takmer ani pocit, že sa nachádzate vo zvýšenom aute. Naopak, je veľmi príjemné sedieť takto nízko, človek si myslí, že je spojený so zemou. Aj toto poukazuje na športovú DNA značky Cupra.

Dotykové tlačidlá tu nehľadajte. Nie je šanca ich jednoducho nájsť. Všetko musíte ovládať prostredníctvom veľkej dotykovej obrazovky. A keď hovoríme všetko, tak myslíme naozaj všetko. Na displeji vypínate start/stop systém, line assist, taktiež vyhrievané zadné sklo, ako bude fúkať klimatizácia, rovnako ju tu vypínate alebo zapínate a aktivujete si tu aj vyhrievané predné sedadlá. Jediné čo ostalo manuálne (zatiaľ) je zapínanie svetlometov, ktoré je vyriešené na dotyk.

Naozaj dokáže zaujať priestorom

Niekomu sa tento štýl ovládania páči, inému nie. Ja osobne som radšej za to, keby si viem aspoň niektoré základné funkcie „ťuknúť“ a nie ich žiaľ hľadať na tablete. Na druhú stranu, tento panel doniesol väčšiu gráciu, systém je kvalitný, jediné čo by sa dalo vypichnúť je obraz zadnej parkovacej kamery. Ten mohol byť o čosi ostrejší a v lepšej kvalite. No zaparkovať sa s ním rozhodne dá.

Formentor je auto, ktoré dizajnovej stránke určite zaujme, no určite je aj praktické. Batožinový priestor má 450 litrov, kdežto Veloz verzia ponúka iba 420 litrov. Tento objem bol dosiahnutý vďaka dlhému rázvoru a takisto aj priestor pre pasažierov sediacich vzadu. Chýbať nemohla ani dojazdová rezerva, čo je v dnešných časoch skôr raritou, než štandardom.

Postačí aj predný náhon

1,5 litrové TSI je výlučne spojené s predným náhonom bez mild-hybridnej technológie. Pokiaľ siahnete po automatickej, sedemstupňovej prevodovke DSG, pripravte si 3000 eur navyše. Základná motorizácia, ktorá sa k nám dostala disponuje maximálnym výkonom 110 kW / 150 koní s maximálnym krútiacim momentom 250 Nm. Maximálna rýchlosť je 203 km/h a z pokoja na 100 km/h zrýchlite v priebehu 8,9 sekundy.

Motor má priame vstrekovanie s filtrom pevných častíc GPF. DSG prevodovka v „jednapäťke“ je suchá. Tento motor je asi jedným z najlepších, ktorý viete aktuálne dostať. Je tichý, kultivovaný a vie byť aj pružný. Jedinou výtkou je zrejme preraďovanie DSG prevodovky, ktorá v niektorých častiach dokáže trhnúť. Turbo zapína od cca 1.700 ot./min., takže lenivec to určite nie je.

Základný motor však vie byť aj úsporný. Priemerná spotreba sa zastavila na cca 7,3 litra na 100 km. Mesto si vypýtalo okolo 6,5 litrov, diaľnica 7,8 litra a okresky sme jazdili za 6,2 litra. Takže áno, Tento motor sa radí k jedným z tých, ktorí vám dokážu ušetriť nejaké to euro v peňaženke.

Podvozok auta je jeho dominantou. Ten prispieva k dobrej stabilite na ceste a skvelým jazdným vlastnostiam. Je síce trošku tuhší, no zákruty dokáže vybrať veľmi hravo. Samozrejme, tuhosť vozidla nie každému vyhovuje. Otázkou znie, ako by sa auto správalo napríklad na menších, 18“ kolesách, ktoré by tuhosť dokázali obmedziť.

Záver

Cupra Formentor je jedno z tých áut, ktoré dokáže na prvý pohľad jednoznačne zaujať. Síce pôsobí nafúknuto, no vozidlo samo o sebe je robustné s dostatočným priestorom o čom hovorí aj batožinový priestor 450 litrov. Prijali by sme však viac tlačidiel na používanie, nakoľko sa všetko ovláda cez veľkú dotykovú plochu a nikdy neviete, kedy si tá dotyková plocha povie, že stačilo a prestane zrazu fungovať, prípadne sa spraví mimovoľný pohyb a rázom pukne a nespravíte takmer nič.

Po dizajnovej stránke auto doslova kričí, že prišlo z 21.storočia a svojimi robustnými tvarmi láka všetkých naokolo. Biela farba nie je až takou dominantou, no iná, sýtejšia farba mu vie iba dopomôcť. Ak teda patríte k ľudom, ktorí si chcú užiť oči ostatných, Formentor je tou správnou voľbou. Samozrejme otázkou znie s akou motorizáciou. Podľa osobných preferencií by sme skôr siahli po dvojlitrovom agregáte, ktorý má o čosi väčšie grády.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 498 cm3
Max. výkon 110 kW / 150 koní
Max. krútiaci moment 250 Nm
Palivo benzín
Pohon predný
Prevodovka automatická, 7-stupňová DSG
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 450 mm
Šírka 1 839 mm
Výška 1 528 mm
Rázvor náprav 2 679 mm
Objem palivovej nádrže 50 l
Maximálna rýchlosť 203 km/h
Objem batožinového priestoru 450 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,9 s
SPOTREBA
Mesto 6,5 l
Diaľnica 7,8 l
Okresky 6,2 l
Priemer 7,3 l
CENA
Základná cena modelu od 26 990 €
Cena testovanej verzie 34 500 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.8 / 5. Počet hodnotení 6

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!