Domov Recenzie TEST Dacia Duster 1,0 TCe LPG, facelift mu pomohol k dospelosti

TEST Dacia Duster 1,0 TCe LPG, facelift mu pomohol k dospelosti

Dacia Duster je dlhodobo jedným z najobľúbenejších SUV na našom trhu. Čo všetko však v sebe skrýva vynovená verzia?

V júly tohto roku sa predstavil facelift populárneho rumunského SUV Dacia Duster. K nám sa Duster nedostal však prvý raz. Teda, prvý raz vo faceliftovanej verzii a to hneď vo svojej najúspornejšej verzii s pridaným LPG.

Čo máme nové?

Azda najnovším prírastkom sú nové „Lamborghini“ svetlá, ako sme mohli mať v Sandere. Nebudem klamať, s týmito svetlami má nový Duster naozaj šmrnc a vyzerá veľmi cool! Nový Duster je však stále v dobrej kondícií. Od predstavenia aktuálnej generácie prešli cca tri roky, takže facelift bol zrejme aj nevyhnutný. Denné, stretávacie aj smerové svetlá využívajú diódy. Vzadu môžeme taktiež nájsť svetelný podpis v tvare písmena Y.

Tu by sme zrejme mohli aj s exteriérom skončiť, nakoľko exteriérové prvky sú prevažne minimalistické. Zvonka je auto stále tým robustným Dusterom ako vídavame. Naozaj sa to nezdá, ale dokážete s ním aj trčať z parkovacieho miesta. Maximálna svetlá výška 21 centimetrov sa našťastie ani nepodpísala na vnútornom priestore. Čelné sklo je menšie, no viditeľnosť z neho je dobrá. Svetlá výška však dokázala ovplyvniť nastupovanie. Do auta musíte doslova naskočiť a z auta zasa vyskočiť.

Čo ma však prekvapilo, je taktiež absencia prekrytých prahov dverí, čiže si dokážete nohy veľmi rýchlo zašpiniť. Samotné sedenie je príjemné, respektíve primerané cenovej kategórií. Mám už zrejme fajnový chrbát, no pri dlhšej trase mi prišla lavica nestabilná a chrbtová opierka sa kýva dopredu-dozadu. Pre zadných pasažierov je priestoru „habadej“. Stiesnene sa naozaj nebudú cítiť.

Minimalizmus v praxi

Musím uznať, že Rumuni zapracovali aj na interiéri. Prekvapilo nové čalúnenie a tenšie hlavové opierky. Nová je taktiež aj stredová konzola, v ktorej sa nachádza 8“ dotykový displej. Oceňujem zakomponovanie posuvnej lakťovej opierky a príjemného odkladacieho priestoru pod ňou. Nový infotainment je osádzaný už do všetkých modelových rokov 2022, ktoré Dacia predáva. Nechýba tak Apple CarPlay / AndroidAuto.

To, čo bolo v predfacelifte zlé, sa tu vyladilo. Ja, so Samsungom S20+ som nemal problém ihneď sa pripojiť k AndroidAuto. V predchádzajúcom modely ten problém pretrvával dlhšie, čiže toto pripojenie, aj keď bolo cez USB nebolo stabilné. Tu to však funguje perfektne.

Netreba sa báť

Dacia Duster sa stalo bestsellerom z roku na rok. Relatívne dobré auto, za prijateľné peniaze. Aktuálny model sa však nedostane na hodnotu 10.000 € ako jeho predchodca. To však ale nič na tom nemení, je to žiaľ daň novinky. Dacia Duster je svižná, bezpečná a veľa ľudí ju chce. Práve na tomto si Duster jednoducho zakladá.

Pre niektorých je toto auto modlou, iní sa mu na ceste neuhnú ani za nič. Až keď začnete jazdiť s Daciou, zistíte ako sa k Vám správajú ostatní vodiči. Pokiaľ jazdíte predpisovo a tak ako sa má, väčšina ľudí vás žiaľ odignoruje. Je to bohužiaľ tak. Niektorí vodiči Daciu jednoducho ignorujú. Dacia je dlhodobo spätá s tým, že toto vozidlo preferujú prevažne starší ľudia. Je to tak, ale to nikoho neoprávňuje sa takémuto vozidlu neuhnúť z cesty.

Ako zadarmo?

Pod kapotou sa nám usadil jednolitrový trojvalec 1,0 TCe  100 LPG. Ten okrem benzínu spaľuje aj propán-bután. V aktuálnej verzii je 48,8 litrová nádrž, čo je o 15 litrov viac, než v predchádzajúcej. Spotreba? Strašne závisí od štýlu jazdy. A to doslova. V meste so zapnutým LPG sa viete hýbať do 5 litrov, na diaľnici bez LPG viete aj okolo 9.

Jediné, čo sa zatiaľ Rumunom nepodarilo vyladiť je prevodovka. Našťastie tu už máme šesť prevodovkých stupňov, no jednotka je stále až moc dlhá, potom dáte dvojku, „cukne“ s vami a trojka je tam akoby len do počtu. Ako však hovorím, je to iba o štýle jazdy, každý z nás jazdí úplne inak.

Na koniec..

Čo dodať? Facelift je skôr akousi obrodou a vyšperkovanie niečoho, čo po dlhé roky dobre funguje. Aj s cenovkou, ktorá sa už prešvihla cez 10.000 € má toto auto čo ponúknuť. Duster s LPG je dlhodobo vyhľadávaným autom, hlavne kvôli svojej spotrebe, ktorá vie byť veľmi nízka. Plynu v aute sa človek naozaj nemusí báť a pokiaľ uvažujete nad zaujímavou a prípustnou alternatívou, neváhajte.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 999 cm3
Max. výkon 74 kW / 100 koní
Max. krútiaci moment 170 Nm
Palivo benzín
Pohon predný
Prevodovka 6-stupňová, manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 341 mm
Šírka 2 052 mm
Výška 1 693 mm
Rázvor náprav 2 673 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 767 kg
Objem batožinového priestoru 445 l
Maximálna rýchlosť 168 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,8 s
SPOTREBA (počas testu)
Mesto 4,9 l / 100 km
Diaľnica 7,4 l / 100 km
Okresky 7,1 l / 100 km
Priemer 6,5 l / 100 km
CENA
Základná cena modelu 10 790 eur
Cena testovanej verzie 15 830 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.5 / 5. Počet hodnotení 8

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokVolkswagen predstavil novú vlajkovú loď. Luxusné MPV Viloran však nie je pre náš trh
Nasledujúci článokTEST Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI Premium – kórejský útok luxusom