Domov SPRÁVY Elektromobilita Ďalší dôkaz, že elektromobilom sa predlžuje dojazd a klesá cena

Ďalší dôkaz, že elektromobilom sa predlžuje dojazd a klesá cena

BMW iX
Foto: BMW

Elektrické SUV BMW iX prešlo modernizáciou, v rámci ktorej sa zvýšil dojazd aj výkon. Známe sú už aj ceny určené pre slovenský trh.

Vďaka dôslednému vývoju výkonovej elektroniky a vyladeniu ložísk kolies a pneumatík sa znížila spotreba energie v cykle WLTP o viac ako 8 %, čo zodpovedá zvýšenému dojazdu o približne 60 km. Zvýšený výkon odrážajú aj nové označenia. Od jari 2025 budú na trhu k dispozícii verzie iX xDrive45, iX xDrive60 a iX M70 xDrive. Výroba automobilu bude naďalej prebiehať v nemeckom Dingolfingu a BMW sa bude spoliehať na stabilný odbyt na najdôležitejších trhoch pre iX – v USA, Veľkej Británii a Nemecku.

Foto: BMW, koláž startstop.sk

Dizajn: Spojenie elegancie a aerodynamiky

BMW iX pri uvedení na trh zaujalo dizajnom, ktorý bol všetko iné len nie konzervatívny. Novinka dostala o niečo učesanejšie tvary. Stále však zaujme futuristickým dizajnom s veľkými prednými obličkami, ktoré môžu byť podsvietené a ktoré ukrývajú senzory pre pokročilé asistenčné systémy. Úzke LED svetlomety dodávajú vozidlu dynamický vzhľad, zatiaľ čo hladké línie karosérie optimalizujú aerodynamiku. BMW iX pôsobí uhladenejšie vďaka vyššiemu podielu povrchov lakovaných vo farbe karosérie. Úpravou grafiky prešli aj svetlomety s vertikálnymi prvkami pre denné svietenie a smerovky. Súčasťou štandardnej výbavy sú adaptívne LED svetlomety s funkciou prisvecovania do zákrut.

BMW iX
Foto: BMW

Interiér je priestranný a navrhnutý s dôrazom na minimalizmus. Recyklované materiály a drevené dekoračné prvky vytvárajú ekologický a zároveň luxusný dojem. Zakrivený displej spája prístrojový panel a infotainment systém, pričom model iX M70 ponúka exkluzívne M prvky a prémiové čalúnenie.

interiér BMW iX
Foto: BMW

Výkon a technológie: Elektrická sila na maximum

Všetky varianty BMW iX majú elektrický pohon všetkých kolies. BMW iX xDrive45 prináša systémový výkon zvýšený o 60 kW (82 k) na 300 kW (408 k). Výsledkom pridaného výkonu je zlepšenie zrýchlenia z 0 na 100 km/h o 1 sekundu na 5,1 sekundy. Verzia iX xDrive60 má zvýšený výkon o 15 kW (21 k) na 400 kW (544 k) a z 0 na 100 km/h zrýchli za 4,6 sekundy. Oba modely majú maximálnu rýchlosť elektronicky obmedzenú na 200 km/h. Výkon BMW iX M70 xDrive (predtým M60) vzrástol o 30 kW (40 k) na 485 kW (659 k) a krútiaci moment 1 100 Nm, ktorý je k dispozícii po aktivácii systému Launch Control. Zrýchlenie na stovku trvá 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h.

BMW iX
Foto: BMW

Nová technológia článkov zvyšuje energetickú hustotu vysokonapäťovej batérie. Kapacita batérie BMW iX xDrive45 vzrástla o približne o 30 % na 94,8 kWh. Tým vzrástol dojazd až na 701 km podľa WLTP. Vysokonapäťové batérie ostatných verzií poskytujú využiteľnú energiu 109,1 kWh (BMW iX xDrive60, dojazd 602 km) a 108,9 kWh (BMW iX M70 xDrive, dojazd 600 km). Verzia BMW iX xDrive45 má zvýšený maximálny nabíjací výkon na 175 kW, zatiaľ čo zvyšné dve výkonnejšie verzie môžu nabíjať výkonom až 195 kW. Striedavým prúdom možno nabíjať s maximálnym výkonom 22 kW.

BMW iX
Foto: BMW

Podvozok a asistenčné systémy

Vozidlo disponuje najmodernejšími asistenčnými systémami, vrátane automatického parkovania, adaptívneho tempomatu a pokročilého rozpoznávania okolia. Softvérové aktualizácie na diaľku zaručujú, že vozidlo zostáva neustále vylepšené.

Nové nastavenie podvozku a zavesenia bolo prispôsobené zvýšenému výkonu a zmenenému rozloženiu hmotnosti v dôsledku optimalizovanej technológie batérií. K zvýšenej účinnosti prispievajú aj ložiská kolies s optimalizovanou hmotnosťou a trením a pneumatiky so zníženým valivým odporom. BMW iX M70 xDrive má teraz aj adaptívnu reguláciu svetlej výšky oboch náprav s elektronicky ovládanými tlmičmi, M špecifickým nastavením a M špecifickými stabilizátormi, intergálnym riadením a športovým brzdovým systémom s červenými brzdovými strmeňmi. 22 a 23-palcové disky kolies z ľahkých zliatin obúvajú pneumatiky so zabudovanými penovými tlmičmi pre lepšiu izoláciu hluku.

Foto: BMW

Udržateľnosť: Zodpovedný prístup k budúcnosti

BMW pri výrobe modelu iX využíva energiu z obnoviteľných zdrojov a minimalizuje používanie vzácnych kovov v batériách. Interiér obsahuje recyklované materiály a namiesto tradičnej kože sa používa ekologická alternatíva. Model iX M70 využíva špeciálne výrobné postupy, ktoré ešte viac zdôrazňujú udržateľnosť a ekologickú zodpovednosť značky.

Foto: BMW

Komfort a konektivita: Inteligentné technológie pre vodiča

BMW iX ponúka vysoký jazdný komfort vďaka ergonomickým sedadlám a kvalitným materiálom. Infotainment systém iDrive 8.5 s podporou hlasových príkazov prináša intuitívne ovládanie a plnú konektivitu so smartfónom. Funkcie ako vzdialený prístup cez mobilnú aplikáciu, inteligentné hlasové ovládanie a prémiový audiosystém vytvárajú bezproblémové digitálne prostredie. Highway Assistant s funkcionalitou Level 2+ dokáže odbremeniť vodiča od úlohy riadenia na dvojprúdových cestách s fyzicky oddelenými jazdnými pruhmi pri rýchlostiach do 130 km/h. Súčasťou systému je aj asistent aktívnej zmeny jazdného pruhu Active Lane Change Assistant so zrakovým ovládaním. Na želanie je k dispozícii parkovací asistent s ovládaním vozidla prostredníctvom smartfónu.

Foto: BMW

BMW iX tak naďalej predstavuje spojenie moderného luxusu, elektrického výkonu a ekologického prístupu. Vďaka najnovším technológiám a vysokému dojazdu je ideálnou voľbou pre tých, ktorí hľadajú prémiový elektromobil s dynamickým prejavom. Model iX M70 navyše prináša športové prvky, ktoré posúvajú jazdný zážitok na úplne novú úroveň.

The new BMW iX.

Ceny

Cena BMW iX xDrive45 je stanovená na sumu 83 500 €, čo je takmer rovnako veľa, ako pred modernizáciou. Výkon elektromotora a kapacita batérie vozidla však podstatne narástli, že zákazník s touto verziou dostáva za svoje peniaze podstatne viac hodnoty. BMW iX xDrive60 je k dispozícii od 100 200 € a iX M70 xDrive od 125 250. V oboch prípadoch ide o cenový pokles o viac než 10 000 € v porovnaní s výkonovo slabšími verziami predfaceliftovaného modelu.

Ceny jazdených modelov sa na európskom trhu pohybujú od sumy 40 000 €.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.4 / 5. Počet hodnotení 7

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS BMW
Predchádzajúci článokNová diaľnica na juhu Slovenska: Táto zmena nastane
Nasledujúci článokĽudové vozidlo pre smotánku? Vlajková loď, ktorú trh neprijal
Od roku 2024 pracujem ako redaktor a som členom redakcie magazínu Stop. Autá sú pre mňa nielen prácou, ale aj vášňou a celoživotnou zábavou. Rád cestujem, pravidelne sa zúčastňujem prestížnych tuningových stretnutí a zároveň jazdím amatérske slalomy, kde si užívam radosť z jazdy.