Dodávky a MPV síce nepatria medzi najvzrušujúcejšie autá, no niektoré modely prekvapili výkonom a jedinečným dizajnom.
Ukázali, že rodinné auto nemusí byť len o praktickosti. Niektoré z nich sa dokonca zapísali do histórie ako nečakané ikony.
1. Opel Zafira OPC

Opel Zafira OPC bol uvedený na trh v roku 2001 a bol v tom čase najrýchlejším sedemmiestnym MPV. Poháňal ho 2,0-litrový štvorvalcový turbomotor, ktorý v prvej generácii dosahoval výkon 192 koní, zatiaľ čo v druhej generácii sa zvýšil na 240 koní. Opel Zafira OPC zrýchľovalo z 0 na 100 km/h za približne 7,8 sekundy, čo na rodinné vozidlo bolo pôsobivé.

Model sa predával pomerne dobre, pričom sa vyrobilo viac ako 60 000 kusov. Zafira OPC sa odlišovala športovým podvozkom, tvrdším nastavením pruženia a agresívnejším dizajnom v porovnaní s bežnými verziami. Interiér bol vybavený športovými sedadlami Recaro a výraznými modrými akcentmi, čo zdôrazňovalo jej športový charakter. Napriek svojej praktickosti a priestrannosti ponúkala Zafira OPC vodičovi zážitok podobný športovým hatchbackom.
Medzi časté problémy patrili poruchy turbodúchadla a manuálnej prevodovky, ktoré nevydržali agresívnejšiu jazdu. Napriek týmto nedostatkom bola Zafira OPC jedným z mála MPV, ktoré kombinovalo rodinnú praktickosť so športovým výkonom.

Zafira OPC bola jedným z mála rodinných áut testovaných na Nürburgringu, kde Opel ladil jej podvozok, aby zvládal aj dynamickú jazdu.
2. Ford S-Max

Ford S-Max prišiel na trh v roku 2006 a priniesol svieži vietor do segmentu MPV svojím dynamickým dizajnom a vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami. Vrcholná verzia s 2,5-litrovým päťvalcovým turbomotorom, prevzatým od Volva, ponúkala výkon 220 koní a charakteristický zvuk. Tento motor umožňoval zrýchlenie z 0 na 100 km/h za približne 7,4 sekundy, čo bolo na vozidlo tejto kategórie impresívne.

S-Max získal popularitu nielen v Európe, ale aj na ďalších trhoch, pričom sa predalo viac ako 1,5 milióna kusov. Rodiny ocenili jeho priestranný interiér, flexibilné usporiadanie sedadiel a športový charakter. Kvalitný podvozok zabezpečoval výborné jazdné vlastnosti aj pri vyšších rýchlostiach, čo bolo v segmente MPV nezvyčajné. Interiér ponúkal moderný dizajn s kvalitnými materiálmi a množstvom odkladacích priestorov.

Medzi nevýhody patrili občasné problémy s elektronikou, najmä v starších modeloch. Napriek tomu S-Max nastavoval nové štandardy v kombinácii praktickosti a dynamiky v segmente rodinných vozidiel.

S-Max bol prvým MPV, ktoré získalo ocenenie „Európske auto roka“ v roku 2007, čo potvrdzuje jeho výnimočné jazdné vlastnosti a inovatívny dizajn.
3. Volkswagen Sharan VR6

Volkswagen Sharan VR6 bol vyrábaný v rokoch 1995 až 2010 a predstavoval priestranné rodinné MPV s výkonným motorom. Pod kapotou sa nachádzal 2,8-litrový VR6 motor s výkonom 204 koní, čo umožňovalo svižnú jazdu aj pri plnom zaťažení.

Tento model bol obľúbený pre svoju všestrannosť a komfort, čo prispelo k predaju viac ako 1,2 milióna kusov.
Napriek svojim prednostiam mal Sharan VR6 aj niekoľko nedostatkov. Vysoká spotreba paliva bola bežným javom, pričom priemerná spotreba sa pohybovala okolo 14 l/100 km pri použití LPG. Okrem toho sa majitelia stretávali s občasnými problémami s automatickou prevodovkou, čo si vyžadovalo zvýšenú pozornosť pri údržbe. Napriek týmto výzvam si Sharan VR6 získal povesť spoľahlivého rodinného vozidla s dostatočným výkonom a komfortom.

Sharan VR6 bol výsledkom spolupráce medzi Volkswagenom a Fordom, čo viedlo k vytvoreniu trojice modelov – Volkswagen Sharan, Ford Galaxy a Seat Alhambra – všetky vyrábané v spoločnom závode v Portugalsku.