Líniové riadenie dopravy na bratislavských diaľniciach bolo zavedené v septembri 2021. Okrem nehodovosti táto inovácia zlepšila aj dopravnú situáciu. Motoristi sa na diaľniciach v hlavnom meste zdržia vo všeobecnosti menej, keďže líniové riadenie automaticky vyhodnotí riziko vytvorenia zápchy a znižuje povolenú rýchlosť niekoľko kilometrov pred potenciálne upchatým úsekom. Doprava je tak plynulejšia.
Nie je znižovanie rýchlosti v predstihu zbytočné?
Podľa NDS nie. Práve znižovanie rýchlosti v úsekoch, kde sa kolóna ešte nevytvorila, je jednou z kľúčových vlastností líniového riadenia dopravy. Zamedzuje, aby v tom istom okamihu prišlo do existujúcej zápchy množstvo áut, čím by sa ešte zväčšovala. Ak sa maximálna povolená rýchlosť spomalí ešte pred ňou, oddiali sa príchod k potenciálne zaťaženejšiemu úseku, čím sa zápcha nerozrastá a dokonca vzniká priestor na jej zmenšenie a elimináciu.
Má to však jednu podmienku. Vodiči musia zníženú rýchlosť aj dodržiavať. Šetrenie času, zníženie rozsahu dopravných kolón či nehôd, varovanie napríklad pred vlhkosťou vozovky či podobnými javmi ešte stále nie je úplne všetko. Vďaka smart riadeniu dopravy systém dokáže motoristov upozorniť aj na plánované udalosti, ako napríklad servisnú odstávku tunela Sitina alebo komplexnú opravu mosta Lamač na D2.