ADAC si vzal na paškál model VW ID.3. Tento nemecký autoklub zrealizoval dlhodobý test elektrického VW ID.3 Pro S. Po viac ako 100-tisíc kilometroch zhodnotil veľmi pozitívne najmä životnosť batérie. Čo ešte príjemne potešilo počas testu?
ADAC je nemecký autoklub, ktorý pravidelne realizuje testy automobilov. Tentokrát si vzali na paškál elektrický VW ID.3 a test im priniesol viaceré zaujímavé poznatky. Celkovo počas svojho dlhodobého testu prešli na elektromobile viac než 100-tisíc kilometrov, pričom využívali najmä rýchle nabíjanie. To, čo zaujíma všetkých asi najviac, je životnosť samotnej batérie a stupeň jej degradácie po odjazdených kilometroch. Rovnako tak zaujímavo pôsobí aj informácia o zmenách, ktoré so sebou prinášajú najnovšie aktualizácie.

Hlavne rýchle nabíjanie
Test autoklubu podstúpil model ID.3 Pro S. Využiteľná kapacita jeho batérie činí 77 kWh. Nemecký Volkswagen však tvrdí, že na všetky akumulátory z ich elektrickej rodiny vozidiel ID. poskytuje záruku 8 rokov, respektíve 160-tisíc kilometrov. Táto záruka by mala garantovať minimálnu kapacitu na úrovni 70 percent z pôvodne využiteľnej kapacity batérie.
Test ADAC ukázal, že ani po viac ako dva a pol roku jazdenia nevykazovali akumulátory žiadne abnormality. Cieľom bolo dosiahnuť 100-tisíc najazdených kilometrov v čo najkratšom čase a preto sa na dobíjanie využívali vo väčšine prípadov výkonné rýchlonabíjacie stanice. Práve to by sa malo v priebehu času prejaviť najviac negatívne na životnosti akumulátora.

Nezabudnite aktualizovať
Výsledok však príjemne prekvapil. Po odjazdených 100-tisíc kilometroch s pravidelným dobíjaním vysokými rýchlosťami sa kapacita akumulátora testovaného modelu ID.3 Pro S stále udržala na 93 percentách pôvodnej kapacity. ADAC však prichádza s jednou dôležitou radou pre všetkých spotrebiteľov. Podčiarkuje dôležitosť pravidelných aktualizácií softvéru, keďže počas ich testu modelu ID.3 ich zrealizovali hneď niekoľko.
Vďaka aktualizáciám sa podarilo odstrániť viaceré chyby a dokonca aj zdvihnúť výkon nabíjania na 170 kW. Rovnako tak aktualizácie pozitívne pôsobili aj na spotrebu elektrickej energie. VW ID.3 dostal aj inteligentný plánovač trasy, ktorý si rozhodne zaslúži pochvalu. Jeho úlohou je naplánovať dlhšiu trasu tak, aby nabíjanie umožnilo čo najrýchlejší dojazd do cieľa. Pritom dokáže zohľadňovať aktuálnu dopravnú situáciu a prognózy vývoja. Toto vyhodnocovanie prebieha dynamicky a mení sa v čase aj podľa dostupných výkonností nabíjacích stojanov.

Servisné náklady
ADAC tiež zdôrazňuje, že kým vozidlo so spaľovacím motorom by po 100 000 kilometroch potrebovalo minimálne tri servisné kontroly (výmena oleja a pod.), pri VW ID.3 je údržba potrebná len každé dva roky bez ohľadu na počet najazdených kilometrov. Testované vozidlo prišlo na prvú servisnú prehliadku až po najazdení 74 271 kilometrov.
Na druhú stranu, náklady na údržbu nie sú zrovna lacné. Relatívne triviálna prehliadka vyšla ADAC na 500 eur. Autoklubu sa prihodila aj jedna poistná udalosť (prasknuté čelné sklo) a museli sa vysporiadať aj s jednou výrobnou vadou.