Ssangyong priniesol nečakane odvážny dizajn, Torres je doslova magnet na pohľady. Chce byť konkurenciou pre Kodiaq. Aké tromfy skrýva?
Kým kórejské duo Hyundai a Kia sú dnes etablovanými značkami na našom trhu, Ssangyong to má o niečo ťažšie. Svoj imidž si musí budovať od začiatku, no najmä vďaka priaznivej cene a dobrému pomeru ponúkanej výbavy stále napreduje. Automobilka získala priazeň zákazníkov v období, kedy prakticky všetky značky zápasili s nedostatkom nových vozidiel.
Čakacie lehoty sa predlžovali a v niektorých prípadoch prekonali 12 mesiacov. Kórejský nováčik využil príležitosť a vďaka skvelej cene dokázal pritiahnuť množstvo nových majiteľov. Sériou niekoľkých modernizácií postupne skrášloval svoje produktové portfólio tak, aby sa zbavil stigmy z minulosti. Čo však nikto nečakal, bol príchod úplne nového modelu s názvom Torres.
Kópia alebo originál?
Novinka ohúrila najmä svojim vzhľadom, ktorý mnohým pripomína Defender či iné modely britskej značky, prípadne Jeepu. Popravde, Ssangyong skôr čerpal zo svojej histórie modelu Korando z 90-tych rokov. Každopádne, automobilku treba pochváliť za mimoriadne odvážny dizajn, ktorý pripomína skôr koncept, než produkčné auto. Terénny vizuál vzbudzuje rešpekt a naznačuje, že Torres sa nebojí zašpiniť. Pri bližšom pohľade si pozorné oko všimne, že v skutočnosti nejde o funkčné vychytávky, ale skôr estetické doplnky.
Veď nakoniec aj samotný Defender prišiel o skutočné nášľapné plochy na kapote. Bočná silueta je pomerne netradičná, pričom strecha končí trojuholníkom. Riešenie, ktoré sme v žiadnom inom aute nevideli, prináša viac miesta na hlavy zadných pasažierov. Zadné partie už tak futuristicky nepôsobia a dizajnéri si s nimi veľkú námahu nedali. Nehovoriac o falošnom tvarovaní veka, ktoré evokuje rezervné koleso či dokonca otváranie samotných dverí do boku. Rezerva sa nachádza klasicky pod dvojitým dnom batožinového priestoru a veko sa otvára konvenčne, do hora.
Má na Kodiaq?
Aj keď mnohí naši kolegovia Torres prirovnávajú rozmermi ku Škode Kodiaq, je potrebné si uvedomiť, čo je kľúčové. Dĺžka, šírka a výška je síce podobná, no rázvor osí kolies je o 11 centimetrov kratší v neprospech Torresu. A to je naozaj veľký rozdiel, ktorý pocítia najmä pasažieri v druhom rade sedadiel. Kľúčový rozdiel v porovnaní s Korandom je batožinový priestor. Ten sa vďaka dlhšej karosérii zvýšil na 703, respektíve 839 litrov.
Ponuka výbavy je už klasicky bohatá, nechýba množstvo komfortných prvkov výbavy, ako napríklad vyhrievanie či ventilácia sedadiel. K bezpečnostným systémom patrí sledovanie mŕtveho uhla, núdzové brzdenie, adaptívny tempomat s funkciou udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu a podobne. Nás najviac oslovil prepracovaný panel klimatizácie. Ten má samostatný displej, na ktorom ovládate všetky funkcie, nechýbajú ani skratky pre medzinápravovú uzávierku diferenciálu, systém startstop či zjazdový asistent. Podobné riešenie majú vrcholné modely od Audi, ale aj Mazda MX-30.
Okrem toho nájdeme na palube aj displej infotainmentu s jednoduchým a prehľadným ovládaním, ale aj čiastočne digitálny prístrojový štít. Jeho zobrazenie je trochu netradičné a pripomína tie lacnejšie riešenia, no zobrazuje všetko potrebné a zbytočne nerozptyľuje vodiča. Podobne je na tom aj spracovanie interiéru. Kožené sedadlá striedajú mäkčené plochy, no bohužiaľ aj tvrdšie plasty.
Na cesty aj mimo nich
Rámová konštrukcia je vyhradená pre Rexton a Musso, Torres disponuje klasickou platformou, ktorú zdieľa s Korandom. To znamená, že zadná náprava je viacprvková. Všeobecne môžete očakávať vyvážané jazdné vlastnosti a tuhší prejav podvozku. Obzvlášť s masívnym obutím je cítiť off-roadovejšie odladenie. Tu by pomohol podvozok s adaptívnymi tlmičmi, ktoré by prispôsobili naladenie konkrétnemu typu povrchu. Na druhú sranu, výreazne by navýšil cenu Torresu.
V ponuke je jediný motor, a to benzínový štvorvalec 1,5 GDI Turbo, ktorý si Ssangyong vyvíjal sám. Kombinovať ho však môžete buď s manuálnou alebo automatickou prevodovkou a na výber máte aj medzi pohonom prednej nápravy alebo štvorkolkou.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor | R4 |
Zdvihový objem | 1 497 cm3 |
Max. výkon | 120 kW / 163 k |
Max. krútiaci moment | 280 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 6-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 700 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 890 mm |
Výška | 1 720 mm |
Rázvor náprav | 2 680 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 618 kg |
Objem batožinového priestoru | 703 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,5 s |
Rozmer pneumatík | 265/45 R20 |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto | 10,5 l/100 km |
Diaľnica | 9,0 l/100 km |
Okresky | 7,5 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 27 990 € |
Základná cena testovanej verzie | 40 270 € |