Hurá, sezóna 2024 zahájená! Prvý test v tomto roku a hneď začíname legendou, ktorá prešla omladzujúcou kúrou. Honda zase posunula hranice. Nový motocykel Africa Twin prešiel niekoľkými modernizáciami, aj keď nie vizuálnymi, ale omnoho dôležitejšími.
Ako prvé si zoberieme do hľadáčiku motor. Tu sa príliš nezmenilo, ale niekoľko korekcií tu určite nájdeme. Výkon vodou chladeného dvojvalca s objemom 1084 centimetrov kubických zostal nezmenený (101 k), podobne tak aj rozvod typu uni-cam. Kde ale nastala zmena, je v hodnote krútiaceho momentu, ktorý narástol z 105 na 112 Nm a zmenili sa aj otáčky (5500 ot./min.), pri ktorých ho dosahuje. Vďaka tejto zmene má motor aj pocitovo omnoho viac sily v nízkych a stredných otáčkach.
Vďaka zmene kompresného pomeru a novému časovaniu ventilov je zmena počas jazdy citeľná, aj keď nárast krútiaceho momentu je v percentuálnom vyjadrení len 7 %. Pri prevodovke sú dve možné voľby. Jedna je klasická šesťstupňová manuálna prevodovka s rýchlo-radením hore aj dole, ktorá pri nízkych otáčkach trochu hapruje a jemne kopne, čo nie je najpríjemnejšie. Naopak, v stredných a vyšších otáčkach sa cíti ako doma a funguje bez problémov. Druhou možnosťou je automatická DCT prevodovka. Na tú sa ale bližšie pozrieme najbližšie v teste verzie Adventure Sport.
Výbava
O zastavenie sa starajú dva 310-milimetrové kotúče vpredu, do ktorých sa zakusujú dva radiálne uchytené štvorpiestikové strmene. Vzadu je to zase 256-milimetrový kotúč, do ktorého sa zakusuje dvojpiestikový strmeň. Brzdy sú príjemne dávkovateľné ako na ceste, kde sú presné a s istotou vás zastavia aj v krízovej situácii, tak aj mimo spevnených povrchov, kde sú jemné a s citom prenesú aj najmenší povel. ABS je nastavený tak akurát a pípal mi len na šotoline, kde mi zabránil zablokovať predné koleso a poslať to k zemi. Na zadnom kolese je ABS, samozrejme, vypínateľné.
Zmeny nájdeme všade
Zmenou prešiel aj podvozok. Tu nám do testovacieho modelu Honda Africa Twin dali rovno to najlepšie, čo majú v ponuke, a to je elektronický podvozok od SHOWA-EERA. Ten je schopný meniť charakteristiku podvozku aj počas jazdy. Či už si chcete vychutnať jazdu na ceste, kde treba tvrdší podvozok, alebo mimo cesty, kde treba naozaj mäkučký, a cítiť sa ako na obláčiku. Vpredu je to plne nastaviteľná USD vidlica so zdvihom 210 milimetrov a vzadu monobloková kyvka so systémom Pro-Link s nastaviteľným predpätím a odskokom. Tu je zdvih 200 milimetrov. Svetlá výška sa zastavila na hodnote 250 milimetrov, čo mne rozhodne stačilo.
Čo technológie?
Aby som nezabudol na obutie, vpredu je 21-palcový vypletený ráfik s bezdušovými gumami pre pohodlnejšie servisovanie mimo civilizáciu. Vzadu taktiež bezdušový vypletený ráfik s veľkosťou 18 palcov. Doteraz všetko spomenuté je výborne zladené na príjemnú jazdu na ceste, tak aj mimo nej. Zabudnúť netreba ani na elektroniku. O informovanie sa stará 6,5-palcový TFT displej, ktorému sekunduje ešte malý LCD displej pod ním, ak by ste na veľkom mali pustenú navigáciu, aby ste neprišli o tie najdôležitejšie údaje. Konektivitu zastupuje Android Auto a Apple CarPlay, kde je možné zrkadliť telefón na veľkom TFT displeji. O zber všetkých potrebných údajov sa stará šesťosá IMU jednotka.
Nesmie chýbať ani FULL LED osvetlenie, tempomat, vyhrievané gripy či vychytávka s automatickým vypínaním smerových svetiel, čo by som osobne dal do každého jedného stroja. Výška sedla 850 milimetrov nie je pre každého. Posed je príjemný, akurát pri mojej výške by som uvítal väčšie plexi, ktoré by mi vietor aj v tej najvyššej polohe neposielalo priamo na vrch prilby, a ani tu by som sa nevyhol nepriaznivým turbulenciám. Ale rozhľad z nej som mal výborný a ani dlhšia jazda nie je problém a s radosťou s vami prežije celý deň na cestách i necestách pri zbieraní zážitkov.
Kolesami nadol, priatelia.
NÁZOV : Honda Africa Twin
MOTOR : 1084 centimetrov kubických
HMOTNOSŤ : 226 kilogramov
VÝŠKA SEDLA : 850 milimetrov
CENA : 14 190 €