Tento týždeň predstavilo BMW nový model M4 CS. BMW v tlačovej správe prízvukuje, že novinka je odvodená od pretekárskych automobilov, na ktoré odkazuje aj žltými akcentami v predných svetlometoch. O koľko však má skutočné pretekárske auto navrch oproti sériovo vyrábanému automobilu?
Motoristický šport býva pre výrobcov automobilov okrem vecou prestíže najmä laboratóriom na skúšanie a testovanie nových technológií, ktoré sa potom neskôr môžu uplatniť v produkčných autách. Nejde iba o frázu, ale mnohé technické riešenia vychádzajú z poznatkov nazbieraných na pretekárskych okruhoch, kde sú všetky súčiastky vystavené extrémnej záťaži. Podobné to je aj v prípade BMW M4 CS a jeho motora. Kým sa dostaneme k samotných technických riešeniam, pozrime sa na to, ako sú tieto autá schopné zajazdiť na najnáročnejšom pretekárskom okruhu na svete – Nordschleife.
BMW uviedlo, že nová M4 CS zajazdila čas 7 minút, 21 sekúnd 989 tisícin. To je len o necelé dve sekundy pomalšie ako sa to podarilo M4 CSL, čo znamená, že M4 CS je aktuálne druhým najrýchlejším produkčným BMW na svete. Video z jazdy s M4 CS je dostupné TU. Len pripomeňme, že M4 CSL dosahuje výkon 542 koní, disponuje pohonom zadných kolies a v porovnaní s Competition je ľahšie o 100 kg.
Technický základ použitej pohonnej jednotky vychádza z motora, ktorý poháňa aj súťažných špeciál BMW M4 GT3, ktorý v roku 2022 vyhral šampionát DTM a v minulom roku uspel aj na 24-hodinových pretekoch v Spa či v Dubaji. Keďže tento model jazdil na Nurburgringu celý okruh a nie iba severnú slučku, musíme sa pozrieť pozrieť do roku 2016 na jazdu Augusta Farfusa s pretekárskym autom špecifikácie DTM, ktoré malo v tom čase výkon 480 koní.
Kolo dokonca absolvoval so spolujazdcom, s ktorým počas jazdy komunikoval, napriek tomu dokázal zajazdiť čas 6:14 min., ako je však možné vidieť z videa, nedokončil celé kolo. Napriek tomu, že jazda so špeciálom DTM je fascinujúca, vysoký kredit treba nechať aj M4 CS. Tá obsahuje hneď niekoľko prvkov, vďaka ktorým sa v jej kokpite bude cítiť ako za volantom skutočného pretekárskeho auta, no odvezie vás v podstate vyššom komforte a po jazde na okruhu nebude potrebovať okolo seba celý tím mechanikov.
Motor
Maximálny výkon radového trojlitrového dvakrát preplňovaného šesťvalca v M4 CS je 405 kW/550 k. To predstavuje nárast o 15 kW/20 k oproti hodnotám, ktoré dosahuje tento motor v BMW M4 Competition Coupé s pohonom xDrive. Zvýšenie výkonu bolo dosiahnuté predovšetkým zvýšením maximálneho plniaceho tlaku dvoch turbodúchadiel na 2,1 baru a vykonaním úprav v riadiacej jednotke motora. Vylepšenia tiež prinášajú veľmi špecifický pohľad na známe výkonové charakteristiky motora, pričom obzvlášť dominantnou témou je okamžitý prísun výkonu, ktorý pokračuje v nezmenšenej miere až do najvyšších otáčok.
Motor v M4 CS dosahuje maximálny krútiaci moment 650 Nm v rozsahu od 2 750 ot./min do 5 950 ot./min. Maximálny výkon vyvinie pri 6 250 ot./min a obmedzovač otáčok zasiahne pri 7 200 ot./min. K vynikajúcej odozve motora prispieva jeho špecifické uloženie so zvýšenou tuhosťou pruženia. Pevné spojenie medzi pohonnou jednotkou a konštrukciou vozidla umožňuje obzvlášť priamy prenos jeho sily na hnacie ústrojenstvo vždy, keď vodič stlačí plynový pedál.
Maximálka vyše 300 km/h
Nové BMW M4 CS zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy a z 0 na 200 km/h za 11,1 sekundy. Šprint z 80 na 120 km/h zvládne za 2,6 sekundy na 4. prevodovom stupni a za 3,3 sekundy na 5. prevodový stupeň. Maximálna rýchlosť špeciálnej edície je elektronicky obmedzená na 302 km/h. Zvukovú kulisu dotvára dvojvetvový výfukový systém s elektricky ovládanými klapkami, titánovým zadným tlmičom a dvoma pármi koncoviek lakovaných v matnej čiernej farbe.
Zo štvorkolky dvojkolka
Krútiaci moment sa prenáša na všetky štyri kolesá prostredníctvom osemstupňovej prevodovky M Steptronic s funkciou Drivelogic. Inteligentná technológia pohonu všetkých kolies využíva elektronicky riadenú lamelovú spojku v rozvodovej skrini na plynulé rozdelenie krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá, a tak maximalizuje trakciu, agilitu a smerovú stabilitu v každej situácii. Zásobovanie olejom viaclamelovej spojky bolo optimalizované, aby sa zabezpečilo, že systém pohonu všetkých kolies bude naďalej efektívne fungovať aj počas mimoriadne intenzívnych jázd. Menu M Setup umožňuje zvoliť režim 4WD Sport, ktorý smeruje väčšiu časť krútiaceho momentu motora na zadné kolesá. Vodič môže taktiež úplne vypnúť systém DSC a aktivovať výhradne pohon zadných kolies.
Odtučňovacia kúra
BMW M4 CS je štandardne vybavené brzdami M Compound so strmeňmi lakovanými v červenej alebo čiernej farbe. Strmene pre voliteľné keramické brzdy M Carbon môžu byť vybavené červeným alebo matným zlatým lakom. Nové BMW M4 CS je štandardne dodávané aj s kovanými M diskami z ľahkej zliatiny v exkluzívnom dizajne V-spoke – dostupné v matnej zlatej bronzovej alebo matnej čiernej farbe. Ľahké kolesá (19-palcové na prednej náprave a 20-palcové na zadnej náprave) sú štandardne vybavené pneumatikami s rozmermi 275/35 ZR19 (vpredu) a 285/30 ZR20 (vzadu).
Kľúčový význam v znižovaní hmotnosti tu zohráva použitie komponentov vyrobených z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP). Skvelým príkladom je strecha z uhlíkových vlákien, ktorá svojou nízkou hmotnosťou približuje ťažisko auta bližšie k vozovke a tým zvyšuje agilitu a dynamiku v zákrutách. Kapota, predný splitter, predné prívody vzduchu, kryty vonkajších spätných zrkadiel, zadný difúzor a zadný spojler sú tiež vyrobené z tohto ľahkého materiálu.
Dodržiavanie princípu inteligentného odľahčeného dizajnu sa prejavuje aj v interiéri. V záujme zníženia hmotnosti vnútri kokpitu sú stredová konzola, radiace páčky na volante a prvky obloženia interiéru vyrobené z CFRP. Špeciálna edícia sa štandardne dodáva aj s M Carbon škrupinovými sedadlami, ktorých hmotnosť minimalizujúca konštrukcia je zvýraznená použitím CFRP v konštrukčných prvkoch sedáku a operadla, ako aj pútavými výrezmi v sedacej časti. V porovnaní s BMW M4 Competition Coupé s pohonom M xDrive odľahčené konštrukčné opatrenia znižujú hmotnosť vozidla o približne 20 kilogramov.
Žlté svetlá s odkazom na motoršport
Nové BMW M4 CS okamžite oznamuje svoj ostrejší charakter sériou individuálnych dizajnových prvkov. Nové špeciálne laky BMW Individual Blue Riviera a zelená metalíza Frozen Isle of Man sú k dispozícii exkluzívne pre tento najnovší model. Pútavé svetlomety dodávajú prednej časti nového BMW M4 CS ďalší lesk. Ich skulpturálne svetelné ikony svietia na žlto namiesto bielej – ako počas uvítacej svetelnej animácie, tak aj pri zapnutých stretávacích alebo diaľkových svetlách – a odkazujú tak na úspešné pretekárske vozidlá typu GT.