Domov SPRÁVY News BMW M4 CS vs. M4 DTM na Nordschleife. O koľko je závoďák...

BMW M4 CS vs. M4 DTM na Nordschleife. O koľko je závoďák rýchlejší?

Foto: BMW

Tento týždeň predstavilo BMW nový model M4 CS. BMW v tlačovej správe prízvukuje, že novinka je odvodená od pretekárskych automobilov, na ktoré odkazuje aj žltými akcentami v predných svetlometoch. O koľko však má skutočné pretekárske auto navrch oproti sériovo vyrábanému automobilu?

Motoristický šport býva pre výrobcov automobilov okrem vecou prestíže najmä laboratóriom na skúšanie a testovanie nových technológií, ktoré sa potom neskôr môžu uplatniť v produkčných autách. Nejde iba o frázu, ale mnohé technické riešenia vychádzajú z poznatkov nazbieraných na pretekárskych okruhoch, kde sú všetky súčiastky vystavené extrémnej záťaži. Podobné to je aj v prípade BMW M4 CS a jeho motora. Kým sa dostaneme k samotných technických riešeniam, pozrime sa na to, ako sú tieto autá schopné zajazdiť na najnáročnejšom pretekárskom okruhu na svete – Nordschleife.

BMW uviedlo, že nová M4 CS zajazdila čas 7 minút, 21 sekúnd 989 tisícin. To je len o necelé dve sekundy pomalšie ako sa to podarilo M4 CSL, čo znamená, že M4 CS je aktuálne druhým najrýchlejším produkčným BMW na svete. Video z jazdy s M4 CS je dostupné TU. Len pripomeňme, že M4 CSL dosahuje výkon 542 koní, disponuje pohonom zadných kolies a v porovnaní s Competition je ľahšie o 100 kg.

Foto: BMW

Technický základ použitej pohonnej jednotky vychádza z motora, ktorý poháňa aj súťažných špeciál BMW M4 GT3, ktorý v roku 2022 vyhral šampionát DTM a v minulom roku uspel aj na 24-hodinových pretekoch v Spa či v Dubaji. Keďže tento model jazdil na Nurburgringu celý okruh a nie iba severnú slučku, musíme sa pozrieť pozrieť do roku 2016 na jazdu Augusta Farfusa s pretekárskym autom špecifikácie DTM, ktoré malo v tom čase výkon 480 koní.

Kolo dokonca absolvoval so spolujazdcom, s ktorým počas jazdy komunikoval, napriek tomu dokázal zajazdiť čas 6:14 min., ako je však možné vidieť z videa, nedokončil celé kolo. Napriek tomu, že jazda so špeciálom DTM je fascinujúca, vysoký kredit treba nechať aj M4 CS. Tá obsahuje hneď niekoľko prvkov, vďaka ktorým sa v jej kokpite bude cítiť ako za volantom skutočného pretekárskeho auta, no odvezie vás v podstate vyššom komforte a po jazde na okruhu nebude potrebovať okolo seba celý tím mechanikov.

Foto: BMW
Motor

Maximálny výkon radového trojlitrového dvakrát preplňovaného šesťvalca v M4 CS je 405 kW/550 k. To predstavuje nárast o 15 kW/20 k oproti hodnotám, ktoré dosahuje tento motor v BMW M4 Competition Coupé s pohonom xDrive. Zvýšenie výkonu bolo dosiahnuté predovšetkým zvýšením maximálneho plniaceho tlaku dvoch turbodúchadiel na 2,1 baru a vykonaním úprav v riadiacej jednotke motora. Vylepšenia tiež prinášajú veľmi špecifický pohľad na známe výkonové charakteristiky motora, pričom obzvlášť dominantnou témou je okamžitý prísun výkonu, ktorý pokračuje v nezmenšenej miere až do najvyšších otáčok.

BMW M4 CS
Foto: BMW

Motor v M4 CS dosahuje maximálny krútiaci moment 650 Nm v rozsahu od 2 750 ot./min do 5 950 ot./min. Maximálny výkon vyvinie pri 6 250 ot./min a obmedzovač otáčok zasiahne pri 7 200 ot./min. K vynikajúcej odozve motora prispieva jeho špecifické uloženie so zvýšenou tuhosťou pruženia. Pevné spojenie medzi pohonnou jednotkou a konštrukciou vozidla umožňuje obzvlášť priamy prenos jeho sily na hnacie ústrojenstvo vždy, keď vodič stlačí plynový pedál.

Foto: BMW
Maximálka vyše 300 km/h

Nové BMW M4 CS zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy a z 0 na 200 km/h za 11,1 sekundy. Šprint z 80 na 120 km/h zvládne za 2,6 sekundy na 4. prevodovom stupni a za 3,3 sekundy na 5. prevodový stupeň. Maximálna rýchlosť špeciálnej edície je elektronicky obmedzená na 302 km/h. Zvukovú kulisu dotvára dvojvetvový výfukový systém s elektricky ovládanými klapkami, titánovým zadným tlmičom a dvoma pármi koncoviek lakovaných v matnej čiernej farbe.

BMW M4 CS
Foto: BMW
Zo štvorkolky dvojkolka

Krútiaci moment sa prenáša na všetky štyri kolesá prostredníctvom osemstupňovej prevodovky M Steptronic s funkciou Drivelogic. Inteligentná technológia pohonu všetkých kolies využíva elektronicky riadenú lamelovú spojku v rozvodovej skrini na plynulé rozdelenie krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá, a tak maximalizuje trakciu, agilitu a smerovú stabilitu v každej situácii. Zásobovanie olejom viaclamelovej spojky bolo optimalizované, aby sa zabezpečilo, že systém pohonu všetkých kolies bude naďalej efektívne fungovať aj počas mimoriadne intenzívnych jázd. Menu M Setup umožňuje zvoliť režim 4WD Sport, ktorý smeruje väčšiu časť krútiaceho momentu motora na zadné kolesá. Vodič môže taktiež úplne vypnúť systém DSC a aktivovať výhradne pohon zadných kolies.

BMW M4 CS
Foto: BMW
Odtučňovacia kúra

BMW M4 CS je štandardne vybavené brzdami M Compound so strmeňmi lakovanými v červenej alebo čiernej farbe. Strmene pre voliteľné keramické brzdy M Carbon môžu byť vybavené červeným alebo matným zlatým lakom. Nové BMW M4 CS je štandardne dodávané aj s kovanými M diskami z ľahkej zliatiny v exkluzívnom dizajne V-spoke – dostupné v matnej zlatej bronzovej alebo matnej čiernej farbe. Ľahké kolesá (19-palcové na prednej náprave a 20-palcové na zadnej náprave) sú štandardne vybavené pneumatikami s rozmermi 275/35 ZR19 (vpredu) a 285/30 ZR20 (vzadu).

BMW M4 CS
Foto: BMW

Kľúčový význam v znižovaní hmotnosti tu zohráva použitie komponentov vyrobených z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP). Skvelým príkladom je strecha z uhlíkových vlákien, ktorá svojou nízkou hmotnosťou približuje ťažisko auta bližšie k vozovke a tým zvyšuje agilitu a dynamiku v zákrutách. Kapota, predný splitter, predné prívody vzduchu, kryty vonkajších spätných zrkadiel, zadný difúzor a zadný spojler sú tiež vyrobené z tohto ľahkého materiálu.

Foto: BMW

Dodržiavanie princípu inteligentného odľahčeného dizajnu sa prejavuje aj v interiéri. V záujme zníženia hmotnosti vnútri kokpitu sú stredová konzola, radiace páčky na volante a prvky obloženia interiéru vyrobené z CFRP. Špeciálna edícia sa štandardne dodáva aj s M Carbon škrupinovými sedadlami, ktorých hmotnosť minimalizujúca konštrukcia je zvýraznená použitím CFRP v konštrukčných prvkoch sedáku a operadla, ako aj pútavými výrezmi v sedacej časti. V porovnaní s BMW M4 Competition Coupé s pohonom M xDrive odľahčené konštrukčné opatrenia znižujú hmotnosť vozidla o približne 20 kilogramov.

BMW M4 CS
Foto: BMW
Žlté svetlá s odkazom na motoršport

Nové BMW M4 CS okamžite oznamuje svoj ostrejší charakter sériou individuálnych dizajnových prvkov. Nové špeciálne laky BMW Individual Blue Riviera a zelená metalíza Frozen Isle of Man sú k dispozícii exkluzívne pre tento najnovší model. Pútavé svetlomety dodávajú prednej časti nového BMW M4 CS ďalší lesk. Ich skulpturálne svetelné ikony svietia na žlto namiesto bielej – ako počas uvítacej svetelnej animácie, tak aj pri zapnutých stretávacích alebo diaľkových svetlách – a odkazujú tak na úspešné pretekárske vozidlá typu GT.

Foto: BMW

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS BMW
Predchádzajúci článokVolkswageny GTX končia, čo bude ďalej?
Nasledujúci článokSeat Leon prišiel o trojvalec. Plugin poteší novou funkciou