Domov SPRÁVY Doprava Nemci o prechod na nový benzín nemajú záujem, čerpacie stanice chcú E5...

Nemci o prechod na nový benzín nemajú záujem, čerpacie stanice chcú E5 vyradiť z predaja

Motoristi majú stále na výber, ktorý benzín do svojho auta natankujú. Ponuka sa postupne obmedzí (ilustračné foto, startstop.sk))
Motoristi majú stále na výber, ktorý benzín do svojho auta natankujú. Ponuka sa postupne obmedzí (ilustračné foto, startstop.sk))

Blíži sa všeobecný koniec benzínu E5. Viaceré európske krajiny už tento benzín z ponuky čerpacích staníc vyradili, najnovšie Rakúsko.

Keď sa pred niekoľkými rokmi na Slovensku vymieňal benzín E5 za nový benzín E10, bola to motoristická udalosť roka. Právom, pretože motoristi mali obavy, že nový benzín s vyšším obsahom etanolu bude pre ich staršie vozidlá škodlivý.

Toto sa medzičasom nepotvrdilo, prípadne sa problémy prejavili iba na youngtimeroch a oldtimeroch, ktorým nový benzín v dlhodobom horizonte poškodzuje tesnenia v palivovom systéme.

Čerpacie stanice na Slovensku ponechali benzín E5 vo svojej ponuke aj naďalej, pričom motoristi majú možnosť výberu. Prémiový stooktánový benzín E5 je spravidla drahší.

Podľa štúdie nemeckého autoklubu ADAC nie je dôvod paniku – vraj len málokto potrebuje benzín E5.

Motoristi majú stále na výber, ktorý benzín do svojho auta natankujú. Ponuka sa postupne obmedzí (ilustračné foto)
Motoristi majú stále na výber, ktorý benzín do svojho auta natankujú. Ponuka sa postupne obmedzí (ilustračné foto)
„Tri benzíny nepotrebujeme“

Zo strednodobého hľadiska potrebujeme len dva druhy benzínu a nie tri, povedal generálny riaditeľ Federálnej asociácie nezávislých čerpacích staníc Duraid El Obeid. Téme sa venoval rakúsky denník T-Online.

Rakúsko, Česká republika a škandinávske krajiny už benzín E5 zrušili, majú v ponuke iba E10 a prémiovú alternatívu Super Plus. Výnimkou je také Švédsko, ktoré minulý pristúpilo k presne opačnému kroku a rozhodlo sa podiel biozložky v benzíne znížiť zo 7,8 na 6 percent. Cieľ bol zmierniť dosahy inflácie na obyvateľov.

Napríklad v Nemecku musia čerpacie stanice naďalej ponúkať E5 ako takzvanú „ochrannú odrodu“ – najmä pre staršie autá, ktorých motory neznesú vyšší obsah etanolu v E10.

Takéto autá už takmer neexistujú, konštatuje ADAC. Napriek tomu asi 70 percent vodičov s benzínovými motormi v takom Nemecku naďalej tankuje E5. A to aj napriek tomu, že ide o drahšie palivo. Nemecké združenia teraz vyzývajú na zrušenie povinného predaja E5, pretože sa s ním spájajú aj logistické problémy, ktoré prevažuje tržby z vyššej ceny za liter.

ADAC o stiahnutí benzínu E5 z predaja

ADAC sa v súčasnosti domnieva, že je predčasné stiahnuť E5 z obehu úplne. V strednodobom horizonte by sa však toto hodnotenie mohlo zmeniť s rastom spotrebiteľskej dôvery.

O to dôležitejšie je mať jasné informácie o tom, ktoré vozidlá nie sú vhodné pre benzín E5. „Skôr či neskôr si možno predstaviť, že existujúci typ benzínu bude z čerpacích staníc vyradený, aby sa vytvoril priestor pre nové typy palív, ktoré sú šetrnejšie voči klíme,“ hovorí odborník na trh s palivami ADAC Christian Laberer.

Podľa štúdie Automotive Powertrain Institute sa na  E5 spolieha len veľmi málo áut: tento benzín nepotrebuje ani jedno percento modelov značiek Volkswagen, Mercedes, Opel, Ford a BMW.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokBudeme riskovať, musíme otriasť trhom. Citroën má jasnú víziu
Nasledujúci článokRozhodnutie Stellantisu rušiť dodávateľov zasiahne aj slovenskú ekonomiku

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here