Nissan zostáva verný svojmu cieľu a v Európe sa chce stať plne elektrickou značkou. A to napriek tomu, že predaje elektromobilov nedosahujú očakávané výsledky.
Predaje elektromobilov nedosahujú v roku 2024 predpovedané čísla, čo predstaviteľom automobiliek spôsobuje vrásky na čele. Nielenže kvôli tomu posúvajú svoje elektrické plány, no stagnácia trhu s elektromobilmi im nenahráva ani v otázke emisných limitov, ktoré budú od budúceho roka v EÚ ešte prísnejšie. Nissan sa napriek týmto prekážkam nevzdáva svojho plánu byť v Európe od roku 2030 plne elektrickou značkou.
Ako uvádza Autocar, japonská značka sa minulý rok zaviazala, že do začiatku budúceho desaťročia postupne ukončí výrobu svojich spaľovacích a hybridných modelov v Európe, a uviedla, že všetky nové modely uvedené na tomto trhu budú elektrické. Tohto cieľa sa držia aj napriek nie príliš priaznivej situácii na súčasnom trhu. V prvých šiestich mesiacoch tohto roka mali čisto elektrické vozidlá v EÚ len 12,5 % podiel na trhu. To je medziročný pokles o 0,4 %. Prognózy pritom hovorili o ďalšom raste.
Chystajú hneď niekoľko elektromobilov
Nissan však v súčasnosti pracuje na elektrických nástupcoch modelov Qashqai, Juke, Leaf a elektrickej Micre, ktoré sa budú vyrábať v britskom Sunderlande. Jeho súčasný elektrický modelový rad pritom pozostáva len z SUV Ariya a modelu Leaf. Cieľ byť do 2030 elektrickou značkou sa preto môže javiť až ako príliš ambiciózny.
„Náš obchodný plán je veľmi jasný: do roku 2030 chceme v Európe dosiahnuť 100 % elektrického predaja,“ tvrdí Mayra Gonzálezová, šéfka predaja európskeho zastúpenia Nissanu. „Kľúčové je, že odteraz až do roku 2027 musíme premýšľať, ako čo najlepšie vyvážiť portfólio medzi elektrickými, spaľovacími a hybridnými vozidlami. V Európe vidíme veľa nejednotnosti [medzi krajinami] v spôsobe, akým elektrifikácia napreduje, a my musíme poskytovať vozidlá, ktoré sú v súlade s týmto vývojom. Kľúčové bude vyvážené [modelové] portfólio. Naša stratégia elektrifikácie je však jasná,“ dodala Gonzálezová.
Nissan zatiaľ nezverejnil dátumy premiér novej generácie elektrických vozidiel, no v súčasnosti rozširuje a modernizuje svoj výrobný závod v Sunderlande. Či sa budú elektrické a spaľovacie modely produkovať na tej istej výrobnej linke, je zatiaľ otázne. Šéf plánovania Nissan Europe François Bailly však naznačil, že existujúce spaľovacie a hybridné modely by mohli mať ešte dlhú životnosť.